رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام

رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام

امام از غیرت خداوند یاد کرده، و هتک مستور مؤمنان را هتک ناموس الهی برمی شمارد. تردیدی نیست که ورود در حریم خصوصی مردم، خواه ناخواه سبب هتک حیثیت آنان خواهد شد؛ زیرا زشتی های پنهان انسان ها در این حرکت باطل آشکار می گردد و آنان نمی توانند مانند گذشته در موقعیت اجتماعی یا شغلی شان قرار بگیرند. از آن جا که خداوند ساتر عیوب یا پوشاننده زشتی های بندگان است، اخلاق اجتماعی اسلام اقتضا می کند که مؤمنان مظهر ستارالعیوب باشند.

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱:۳۱
دلایل مخالفت امام با نظام پهلوی

دلایل مخالفت امام با نظام پهلوی

حضرت امام خمینی در زمره یکی از مخالفان واقعی پهلوی قرار گرفت و با تفکر و اندیشه نوی خود توانست نظام پهلوی را به چالش بکشاند و از صحنه روزگار حذف نماید، و ایده‏ ها و دیدگاه ‏های خود را که برگرفته از سنت فکری سیاسی مکتب تشیع بود، از لابه ‏لای کتاب‏ها بیرون کشیده و به صحنه عمل نشاند.

سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۹
اولین سخنان امام پس از ورود به کشور

اولین سخنان امام پس از ورود به کشور

من باید عرض کنم که محمد رضای پهلوی، این خائن خبیث ... رفت، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد، قبرستانهای ما را آباد کرد. مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد. تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ریخته است؛ که اگر بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم، سالهای طولانی با همت همه مردم، نه یک دولت این کار را می تواند بکند و نه یک قشر از اقشار مردم این کار را می توانند بکنند، تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمی توانند این به هم ریختگی اقتصاد را از بین ببرند. شما ملاحظه کنید به اسم اینکه ما می خواهیم زراعت را، دهقانها را دهقان کنیم، تا حالا رعیت بودند و ما می خواهیم حالا دهقانشان کنیم! «اصلاحات ارضی» درست کردند. اصلاحات ارضی شان بعد از این مدت طولانی به اینجا منتهی شد که بکلی دهقانی از بین رفت، بکلی زراعت ما از بین رفت، و الآن شما در همه چیز محتاجید به خارج. یعنی محمد رضا این کار را کرد تا بازار درست کند از برای امریکا و ما محتاج به او باشیم در اینکه گندم از او بیاوریم، برنج از او بیاوریم، همه چیز را. تخم مرغ از او بیاوریم، یا از اسرائیل که دست نشانده امریکاست بیاوریم. بنا بر این کارهایی که این آدم کرده به عنوان «اصلاح»، این کارها خودش افساد بوده است! قضیه «اصلاحات ارضی» یک لطمه ای بر مملکت ما وارد کرده است که تا شاید بیست سال دیگر ما نتوانیم این را جبرا

سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم طباطبائی

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت ذاتی انسان، هدیه الهی بر جامعه بشری است. این کرامت آغازین فراتر از شاخصه های بزرگی و بزرگ­زادگی متداول است که در مقابل دیدگان مردم قرار می گیرد. این والایی مربوط به جنسیت، دین، مذهب، قوم، ملیت، نژاد و فرهنگ خاصی نیست. نمودهای ارج نهادن این کرامت در سخن و سیرۀ امام علی (ع) فراوان به چشم می آید.

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
 روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به ...

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰
زندگینامه مرحوم سید احمد خمینی

زندگینامه مرحوم سید احمد خمینی

ایشان از همان آغاز تحصیل در حوزه علمیه همانند یک طلبه عادی با سادگی و بی‏ اعتنا به شأن آقازادگی مشغول فراگیری علوم اسلامی شدند. آیت ‏الله طاهری خرم‏ آبادی از این دوره چنین گزارش می‏ دهد: «بعد از تبعید امام به نجف، آقای حاج‏ سیداحمدآقا ضمن اینکه درس می‏ خواند یعنی واقعاً یک طلبه درس‏خوان بود و من مکرر می ‏دیدم ایشان مثل یک طلبه عادی در مدرسه فیضیه نشسته است روی زمین و با همبحثش دارد مباحثه می‏ کند، مثل یک طلبه عادی که این برای ما از یک‏ طرف شگفت‏ انگیز بود و از طرفی چون فرزند امام بود، و می‏ دانستیم توقع از او هم همین است. اینجوری نبود که ایشان برای خودش عنوان آقازادگی بگیرد و حریم برای خودش قائل بشود و در بحث و مباحثه جدا از دیگران باشد و با دیگران تفاوت داشته باشد.» وی در ادامه می ‏افزاید: «ضمن اینکه ایشان یک طلبه محصل جدی بود و همانند طلبه‏ های جدی دیگر درس می‏ خواند و برای همه دوستان و علاقه‏ مندان به امام آن روز یک نقطه امید بود. همه شاهد بودیم از اینکه فرزند امام با اینکه زیر سایه پدر نیست و دور از پدر است، ولی مشغول به درس و بحث مثل سایر طلبه ‏هاست. در عین حال یک زندگی ساده داشت، در همان زمانها بنده مکرر منزل ایشان می‏ رفتم.»

شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۷:۰
چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی (س) شد؟

چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی (س) شد؟

امام خمینی(س) یک روز پس از ورود به پاریس جزییات برخورد خود با مقامات عراقی و کویتی و سپس سفر به پاریس را تشریح کرده ضمن آن فرمودند که: مقامات عراق به من هشدار دادند که به دلیل روابطی که با رژیم ایران دارند، نمی توانند فعالیتهای مرا تحمل کنند. من به آنها پاسخ دادم که اگر شما مسئولیتهایی نسبت به حکومت ایران داشته باشید، من هم در برابر اسلام و ملت ایران مسئولم و باید به وظیفۀ الهی و معنوی خود عمل کنم.

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰
نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

دکتر سید مهدی آقاپور و مختار حسنی سوخته سرایی

نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

امام خمینی برای دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، پیام ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده اند که اگر با دقت و از ابعاد گوناگون تجزیه و تحلیل شوند، راه نجات یک ملت و کشور مشخص و در صورت عمل به آن رهنمودها، این امر محقق می شود. همچنین اندیشه های حضرت امام نشان می دهد که در میان اقشار مختلف اجتماعی برای دانشگاه و دانشگاهیان جایگاه ممتازی قائل بودند.از دیدگاه امام راحل (س) دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و آن قدر برای دانشگاه اهمیت قائل هستند که در کلامشان، این نهاد اجتماعی با سرنوشت انقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
اصل نه شرقی و نه غربی‏

اصول اساسی سیاست خارجی

اصل نه شرقی و نه غربی‏

شعار نه شرقی و نه غربی پایه گذار دولت جدید اسلامی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی شعار اصلی شده و به معنی استقلال مردم و دولت در قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده است.

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱
دیدگاه های نظری امام خمینی(س) در حوزه سیاست خارجی‏

دیدگاه های نظری امام خمینی(س) در حوزه سیاست خارجی‏

همانطور که می دانیم امام خمینی انقلاب اسلامی را در کشور ایران رهبری و به ثمر رساند که از بسیاری جهات با انقلابهای دیگر متفاوت است

سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۷
مروری بر تشکیل نهادهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مروری بر تشکیل نهادهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

تحولات و نیازهای ناشی از پیروزی انقلاب، مسئولان بلندپایه انقلاب از جمله رهبری، شورای انقلاب و دولت موقت را بر آن داشت که به منظور برآوردن نیازهای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن به ایجاد نهادهای انقلابی اقدام نمایند.

شنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳
جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی(س)

جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی(س)

دکتر علی آدمی محقق و پژوهشگر، مقاله جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نگاه امام خمینی با این مقدمه آغاز می کند که: در اندیشه اسلامی ، همواره علم و علم آموزی با تهذیب و دینداری همراه بوده است و این ، حکایت از تقدس فرایند تعلیم و تربیت دارد . تاً کید مکرر قران در تهذیب و تعلیم ، دو رسالت بزرگ پیامبران ،الگوی روشنی را فراروی کسانی می نهد که گام در راه پیامبران می گذارند و رسالت آموزش و راهبری را بر دوش می کشند.

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

جمعه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
اصولِ مبانی فکری امام خمینی در سیاست خارجی چیست؟ جایگاه ارزش های اخلاقی و عقلی کجاست؟

اصولِ مبانی فکری امام خمینی در سیاست خارجی چیست؟ جایگاه ارزش های اخلاقی و عقلی کجاست؟

اصول سیاست خارجی را که امام خمینی (س) طراحی نموده است، می توان به منزله یکی از منابع رسمی تصمیم گیری در سیاست جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.

چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

آیت الله محمدرضا توسلی

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

در بین وصایای مختلفی که حضرت امام راجع به کارهای شخصی و زندگی خصوصی خودشان دارند ونوشته شده است، این وصیت نامه جایگاه خاصی دارد و یک وصیت نامه برای فرزندشان نیست، برای بستگانش نیست، این یک وصیت نامه سیاسی و الهی برای جامعه اسلامی بلکه برای غیر جامعه اسلامی است.

دوشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۹:۳۳
نقش نهضت عاشورا در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران

نهضت امام حسین (ع) یک حرکت بزرگ فرهنگی است؛

نقش نهضت عاشورا در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی ایران

استمرار انقلاب همچون دوران شکل گیری نیازمند روحیه شهادت طلبی، فداکاری و ایثار جمعی است. در حالی که در شهادت طلبی مبنا راحتی دیگران است. در رفاه طلبی اساس، راحتی و رضایت خود است. برای تداوم انقلاب باید دید در بردار شهادت طلبی و رفاه طلبی، میزان پراکندگی مردم ما در کدام بعد است.

دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۷:۰
خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.

چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

برگزیده از صحیفه امام

فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - و پشتیبانی بی نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰
آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

استکبار ستیزی از نگاه امام خمینی:

آنچه مطرح است مبارزه بر ضد ظلم است

مبارزه با ظلم و نفی استکبار، از اصول اساسی اندیشه مبارزاتی حضرت امام(س) بوده و همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
امام خمینی (س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

آیت الله سید حسن خمینی

امام خمینی (س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

در دهه های پایانی قرن بیستم، یعنی در سال 1979 میلادی، شکل گیری انقلاب اسلامی با ویژگیهای منحصر به فرد خود، تعریف جدیدی از انسان، جامعه و جهان ارائه داد. انسان دو بعدی، با اعتماد و تکیه بر جنبه های معنوی خود و با تأکید بر حکومت سیاسی مبتنی بر دین و با مد نظر قرار دادن ارزشهای اخلاقی و عرفانی، در آخرین انقلاب میلیونی چنان نقشی را ایفا کرد که به لحاظ دارا بودن خصوصیات بارز، از نهضتها و انقلابهای دیگر متمایز است.

یکشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه، چون خورشیدی تابان، پیوسته در سینه روزگار خواهد درخشید و راه هدایت را به جویندگان راستین حق خواهد نمود، و جان و دل تشنگان حقیقت را سیراب خواهد کرد. و هرگز غبار مه و تیرگی ابر، هر چه انبوه و دامن گسترده تر گردد، خورشید تابنده را از چشم های جوینده پنهان نتواند ساخت.

چهارشنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

دکتر سید صادق طباطبایی داماد حضرت امام گفت: یکی از نکاتی که متأسفانه خیلی کم به آن عنایت شده در این سال ها و یکی از نکات مهم وصیت نامه امام است این است که همیشه برای همه نسل ها برای همه دوران باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد. در این مورد متأسفانه کار کم صورت گرفته است

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱
ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

به نظر امام خمینی(س) برابری انسان ها با اصل توحید فهمیده می شود. ایشان در این باره می فرماید: از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بندۀ او هستند. اصل برابری انسان ها و این که تنها امتیاز فردی، نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعدۀ تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.

سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵
کار ویژه های مسئولیت در کلام امیرالمومنین

کار ویژه های مسئولیت در کلام امیرالمومنین

امیرمؤمنان علی علیه السلام از آنجا که جایگاه رهبران و زمامداران حکومت در جامعه را همانند رشته تسبیح برای دانه های آن می داند که بهره گیری از دانه ها بدون آن، ممکن نیست.

سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۳۶
امام علی (ع) و الگوی حکومتی حضرت امام خمینی (س)

امام علی (ع) و الگوی حکومتی حضرت امام خمینی (س)

در عهد حضرت امیرالمؤمنین (ع) طرز حکومت اصلاح شده و رویه و اسلوب حکومت صالح بود. آن حضرت با اینکه بر کشور پهناوری حکومت می ‏کرد، که ایران و مصر و حجاز و یمن از استان های آن بود، طوری زندگی می‏ کرد که یک طلبه فقیر هم نمی ‏تواند زندگی کند.

چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۷:۰
چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
واکاوی نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران

واکاوی نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران

امروزه آثار و پیامدهای توجه ویژه به مساجد که از اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی(س) و مشی انقلاب اسلامی است، در دیگر کشورهای اسلامی کاملا پدیدار گشته است.

پنجشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
«جمهوری اسلامی»؛ نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

«جمهوری اسلامی»؛ نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

حضرت امام خمینی در یکی از سخنرانی هایشان پیش از 12 فروردین58، با اشاره به برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت مملکت و نوع حکومت، به تبیین و تشریح حکومت جمهوری اسلامی پرداختند.

دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰