رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام

رعایت حریم خصوصی دیگران در قرآن، احادیث و آثار امام

امام از غیرت خداوند یاد کرده، و هتک مستور مؤمنان را هتک ناموس الهی برمی شمارد. تردیدی نیست که ورود در حریم خصوصی مردم، خواه ناخواه سبب هتک حیثیت آنان خواهد شد؛ زیرا زشتی های پنهان انسان ها در این حرکت باطل آشکار می گردد و آنان نمی توانند مانند گذشته در موقعیت اجتماعی یا شغلی شان قرار بگیرند. از آن جا که خداوند ساتر عیوب یا پوشاننده زشتی های بندگان است، اخلاق اجتماعی اسلام اقتضا می کند که مؤمنان مظهر ستارالعیوب باشند.

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱:۳۱
کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم طباطبائی

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت ذاتی انسان، هدیه الهی بر جامعه بشری است. این کرامت آغازین فراتر از شاخصه های بزرگی و بزرگ­زادگی متداول است که در مقابل دیدگان مردم قرار می گیرد. این والایی مربوط به جنسیت، دین، مذهب، قوم، ملیت، نژاد و فرهنگ خاصی نیست. نمودهای ارج نهادن این کرامت در سخن و سیرۀ امام علی (ع) فراوان به چشم می آید.

دوشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
 روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به ...

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰
چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی (س) شد؟

چرا فرانسه مقصد هجرت امام خمینی (س) شد؟

امام خمینی(س) یک روز پس از ورود به پاریس جزییات برخورد خود با مقامات عراقی و کویتی و سپس سفر به پاریس را تشریح کرده ضمن آن فرمودند که: مقامات عراق به من هشدار دادند که به دلیل روابطی که با رژیم ایران دارند، نمی توانند فعالیتهای مرا تحمل کنند. من به آنها پاسخ دادم که اگر شما مسئولیتهایی نسبت به حکومت ایران داشته باشید، من هم در برابر اسلام و ملت ایران مسئولم و باید به وظیفۀ الهی و معنوی خود عمل کنم.

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰
نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

دکتر سید مهدی آقاپور و مختار حسنی سوخته سرایی

نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

امام خمینی برای دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، پیام ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده اند که اگر با دقت و از ابعاد گوناگون تجزیه و تحلیل شوند، راه نجات یک ملت و کشور مشخص و در صورت عمل به آن رهنمودها، این امر محقق می شود. همچنین اندیشه های حضرت امام نشان می دهد که در میان اقشار مختلف اجتماعی برای دانشگاه و دانشگاهیان جایگاه ممتازی قائل بودند.از دیدگاه امام راحل (س) دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و آن قدر برای دانشگاه اهمیت قائل هستند که در کلامشان، این نهاد اجتماعی با سرنوشت انقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
مروری بر تشکیل نهادهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مروری بر تشکیل نهادهای انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

تحولات و نیازهای ناشی از پیروزی انقلاب، مسئولان بلندپایه انقلاب از جمله رهبری، شورای انقلاب و دولت موقت را بر آن داشت که به منظور برآوردن نیازهای انقلاب و حفظ دستاوردهای آن به ایجاد نهادهای انقلابی اقدام نمایند.

شنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳
امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

جمعه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
اصولِ مبانی فکری امام خمینی در سیاست خارجی چیست؟ جایگاه ارزش های اخلاقی و عقلی کجاست؟

اصولِ مبانی فکری امام خمینی در سیاست خارجی چیست؟ جایگاه ارزش های اخلاقی و عقلی کجاست؟

اصول سیاست خارجی را که امام خمینی (س) طراحی نموده است، می توان به منزله یکی از منابع رسمی تصمیم گیری در سیاست جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.

چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

آیت الله محمدرضا توسلی

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

در بین وصایای مختلفی که حضرت امام راجع به کارهای شخصی و زندگی خصوصی خودشان دارند ونوشته شده است، این وصیت نامه جایگاه خاصی دارد و یک وصیت نامه برای فرزندشان نیست، برای بستگانش نیست، این یک وصیت نامه سیاسی و الهی برای جامعه اسلامی بلکه برای غیر جامعه اسلامی است.

دوشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۹:۳۳
خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.

چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰
فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

برگزیده از صحیفه امام

فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - و پشتیبانی بی نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.

شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰
امام خمینی (س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

آیت الله سید حسن خمینی

امام خمینی (س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

در دهه های پایانی قرن بیستم، یعنی در سال 1979 میلادی، شکل گیری انقلاب اسلامی با ویژگیهای منحصر به فرد خود، تعریف جدیدی از انسان، جامعه و جهان ارائه داد. انسان دو بعدی، با اعتماد و تکیه بر جنبه های معنوی خود و با تأکید بر حکومت سیاسی مبتنی بر دین و با مد نظر قرار دادن ارزشهای اخلاقی و عرفانی، در آخرین انقلاب میلیونی چنان نقشی را ایفا کرد که به لحاظ دارا بودن خصوصیات بارز، از نهضتها و انقلابهای دیگر متمایز است.

یکشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

کرامت انسانی و حق شهروندی با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام خمینی(س)

بیت الغزل اندیشه سیاسی امام خمینی(س) تأسیس حکومتی اسلامی بود که در آن کرامت، حرمت، شرافت وحیثیت شهروندان پاس داشته شود. در این اندیشه، همه چیز به مردم ختم می شود. کسانی که با عنوان محروم و مستضعف سال ها طوق فرمانبرداری توسط رژیم های گذشته ایران بر گردنشان گذاشته شده بود، در جایگاه واقعیشان به عنوان شهروند قرار گرفته اند.

شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵
نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه، چون خورشیدی تابان، پیوسته در سینه روزگار خواهد درخشید و راه هدایت را به جویندگان راستین حق خواهد نمود، و جان و دل تشنگان حقیقت را سیراب خواهد کرد. و هرگز غبار مه و تیرگی ابر، هر چه انبوه و دامن گسترده تر گردد، خورشید تابنده را از چشم های جوینده پنهان نتواند ساخت.

چهارشنبه, ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

از نکات مهم وصیت نامه امام این است که باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد

دکتر سید صادق طباطبایی داماد حضرت امام گفت: یکی از نکاتی که متأسفانه خیلی کم به آن عنایت شده در این سال ها و یکی از نکات مهم وصیت نامه امام است این است که همیشه برای همه نسل ها برای همه دوران باید مردم بدانند چرا در ایران انقلاب شد. در این مورد متأسفانه کار کم صورت گرفته است

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۱
ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

ملاک و معیار کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(س)

به نظر امام خمینی(س) برابری انسان ها با اصل توحید فهمیده می شود. ایشان در این باره می فرماید: از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بندۀ او هستند. اصل برابری انسان ها و این که تنها امتیاز فردی، نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعدۀ تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.

سه شنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵
کار ویژه های مسئولیت در کلام امیرالمومنین

کار ویژه های مسئولیت در کلام امیرالمومنین

امیرمؤمنان علی علیه السلام از آنجا که جایگاه رهبران و زمامداران حکومت در جامعه را همانند رشته تسبیح برای دانه های آن می داند که بهره گیری از دانه ها بدون آن، ممکن نیست.

سه شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۸:۳۶
امام علی (ع) و الگوی حکومتی حضرت امام خمینی (س)

امام علی (ع) و الگوی حکومتی حضرت امام خمینی (س)

در عهد حضرت امیرالمؤمنین (ع) طرز حکومت اصلاح شده و رویه و اسلوب حکومت صالح بود. آن حضرت با اینکه بر کشور پهناوری حکومت می ‏کرد، که ایران و مصر و حجاز و یمن از استان های آن بود، طوری زندگی می‏ کرد که یک طلبه فقیر هم نمی ‏تواند زندگی کند.

چهارشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۷:۰
چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
واکاوی نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران

واکاوی نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران

امروزه آثار و پیامدهای توجه ویژه به مساجد که از اندیشه های تابناک حضرت امام خمینی(س) و مشی انقلاب اسلامی است، در دیگر کشورهای اسلامی کاملا پدیدار گشته است.

پنجشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
«جمهوری اسلامی»؛ نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

«جمهوری اسلامی»؛ نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر

حضرت امام خمینی در یکی از سخنرانی هایشان پیش از 12 فروردین58، با اشاره به برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت مملکت و نوع حکومت، به تبیین و تشریح حکومت جمهوری اسلامی پرداختند.

دوشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰
تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین (ع) و قیام امام خمینی (س)

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین (ع) و قیام امام خمینی (س)

قیام امام حسین (ع) در سال شصت هجری جولانگاه و نمایشگاه این ارزشهای متعالی بود و فرزند پیامبر با چنین نهضتی، پویایی و تحرک آفرینی دین حضرت محمد را برای همیشه تاریخ ثبت کرد. امام خمینی (س) نیز با اقتدای به امام حسین (ع) توانست این نهضت عظیم را به ثمر رساند و مجدداً به احیای این ارزشها در جامعه اسلامی بپردازد.

شنبه, ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
نگاهی به عزاداری های حسینی

نگاهی به عزاداری های حسینی

بهترین پیشنهاد برای اصلاح و بهبود وضعیت عزاداریها، افزون بر بهره گرفتن از صدا و سیما و دستگاههای ارتباط جمعی و تأکید بر آشنایی با فلسفه عزاداری، ارائه راه حلهای صحیح بطور مثبت است. یعنی روش صحیح و درست به مردم و مداحان و ذاکرین و وعاظ ارائه شود و بطور هماهنگ در همه مجامع اهداف نهضت حماسه حسینی بازگو شود.

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ارائه شده در دومین کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا

سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ادبیات، بی تردید مظهر اندیشه یک قوم و تصویر عمومی فرهنگ یا جامعه یا امت است که بدان وسیله می توان به ارکان و جزئیات مهمی از تمدن و سنن آن مردم واقف شد.

شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۹:۵۷
جایگاه جمهوریّت و اسلامیّت از نظر امام خمینی (س)

جایگاه جمهوریّت و اسلامیّت از نظر امام خمینی (س)

اوج گرفتن نهضت اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س) و عزم امام و امت بر تغییر نظام مشروطه سلطنتی، سیاستمداران غربی را ـ که نگران منافع خود در این منطقه حساس بودند ـ به تأمل و تکاپو افکند که در ایران چه رژیمی برقرار خواهد شد؟ البته آنچه از نظر غربیها دارای اهمیت بود شکل حکومت نبود، چرا که آنان با هر رژیمی که منافعشان را تأمین کند، مشکلی ندارند، هر چند رژیمی استبدادی و دیکتاتوری همچون رژیم پهلوی باشد، آنان نگران محتوای حکومتی بودند که در آیندۀ ایران قدرت را به دست خواهد گرفت. دغدغۀ آنان از این جهت بود که حکومت آینده بر اساس چه معیارها و ضوابطی عمل خواهد کرد و سرنوشت منافع غرب چه خواهد شد؟ این موضوع از مهمترین محورهایی بود که کانون توجهات جهانی شد و در قالب سؤالات صدها خبرنگار غربی و شرقی خود را نشان داد که در فرانسه از رهبر فقید انقلاب اسلامی پرسیده می شد. هر چند اکثر این شبهات پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی است که اینک بار دیگر با استفاده از فضای باز جامعه مطرح می شود. توهم تعارض «جمهوریّت» و «اسلامیّت» یکی از اشکالاتی که در سالهای اخیر با تبلیغات وسیعی مطرح می شود، تنافی «جمهوریت» و «اسلامیت» است که برای رهایی از این تضاد و دوگانگی، چاره ای جز کناره گیری یکی از این دو محور اساسی به نفع دیگری نیست. بدیهی است آنچه روشنفکران غربگرا از طرح این تناقض نما و پیشنهاد

دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۲
امام در آخرین روزهای اقامتشان در نوفل لوشاتو: من بیعتم را از شماها برداشتم

امام در آخرین روزهای اقامتشان در نوفل لوشاتو: من بیعتم را از شماها برداشتم

بنیانگذار جمهوری اسلامی در آخرین روزهای اقامتشان در پاریس در سخنانی که در جمع کارکنان اقامتگاهشان بیان فرمودند، از لزوم نظارت مردم بر امور جاری کشور گفتند.

سه شنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۹
معنای بلندقدر تفسیری عرفانی از  امام در شأن حضرت فاطمه (س)

به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- ؛

معنای بلندقدر تفسیری عرفانی از امام در شأن حضرت فاطمه (س)

«فاطمه زهرا ـ سلام اللّه علیها ـ در منظر عارفان باللّه، انسان کامل و کون جامع است.» حضرت امام(س) به جهت این اتحاد در تجلی الهی در حضرت غیب ـ قرآن و عترت ـ فاطمه زهرا را مظهر عترت کبرا و فیض مقدس و انسان کامل و عدیل قرآن را آیت مکتوب الهی می دانند و قائل به این هستند که شناخت مراحل قرآن کریم، با شناخت مراحل مقام انسانیت میسر است؛ و مقام انسانیت به شناخت مراحل کتاب عظمای حق ـ قرآن ـ است.

دوشنبه, ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰
نگاهی به نقش تربیتی حضرت زهرا (س)

به مناسبت ایام فاطمیه؛

نگاهی به نقش تربیتی حضرت زهرا (س)

آنچه از آثار امام خمینی (س) درباره حضرت زهرا (س) به دست می آید گویای این حقیقت است که علاوه بر شخصیت عظیم الهی و موقعیت ممتاز معنوی، آن بزرگوار چه در جایگاه بندگی به درگاه ربوبی، چه در جایگاه فرزند رسول گرامی اسلام، چه در جایگاه یک شهروند با احساس مسئولیت در قبال جامعه و همنوعان و چه در جایگاه همسر علی بزرگ و چه در موقعیت یک مادر و تربیت فرزندان از اعلاترین نمونه های موفقیت و شایسته ترین اسوه حسنه است.

سه شنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰
پشتوانه امام در مدیریت سیاسی پس از انقلاب چه بود؟

دکتر محمدحسین جمشیدی

پشتوانه امام در مدیریت سیاسی پس از انقلاب چه بود؟

امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تشکیل حکومت اسلامی که گونه‏ ای متفاوت از نظامهای سیاسی معاصر است و ارکان و اصول آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ترسیم گردیده است، به احیای شعائر اجتماعی مکتب اسلام و روح سیاسی احکام اسلامی پرداخت.

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰