به منظور آشنایی بیشتر با افکار و اندیشه های امام خمینی در دوران پیش از آغاز نهضت و شناخت سوز و گداز و رنج و حرمان او از روزهای جوانی برای ایران و توده های محروم ایرانی، لازم است که بخش های دیگری از جهت گیری های انقلابی و مترقیانه و پیشنهادهای سازندۀ او در کتاب کشف اسرار را در اینجا بیاوریم تا نقش سازنده امام در آن شرایط مرگبار در ساختن انسان های قهرمان و روشن ساختن اندیشه ها بهتر روشن شود
سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
دوشنبه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
در بیانیه ای مطرح شد؛
در پی پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق، یادگار امام بیانیه ای را منتشر کرد.
دوشنبه, ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۹:۴۵
ویژه نامه حضور با عنوان فقیه زمانه خویش "بزرگداشت مرحوم آیت الله سید محمد بجنوردی" منتشر شد
شنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
جمعی از روحانیون در روز ۲۵ فروردین ۱۳۶۷ در نامه ای به حضرت امام خمینی(س) خواستار تشکیل مجمعی با عنوان «مجمع روحانیون مبارز» شدند. امام در پاسخ با این درخواست موافقت خود را اعلام کردند و این اختلاف نظر و انشعاب را امری طبیعی تلقی کردند.
شنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۸:۳۱
پرسش این است که آیا راه حل نهایی برای توانمندسازی فقه جهت پاسخگویی به نیازهای انسان امروز در دیدگاه امام خمینی فرایند پیش بینی شده در دستورالعمل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است یا اینکه ایشان توقع و تفکر دیگری داشته اند؟ با توجه به تفاوت و تعارض دیدگاه فقهای شورای نگهبان در موضوع مصوبات مجلس شورای اسلامی، قبل از سال ۱۳۶۷ و پیش از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت، راه حل هایی مورد تجربه قرار گرفت که معلوم شد علاج اساسی نمی باشد.
چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.
چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۸:۱
ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک، که عید وصال است، ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می شود، سرفراز بیرون بیاییم. (صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۲۸۵)
سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۸:۵۹
دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
برای نخستین بار منتشر می شود:
روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس های مربوط به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران(این شماره عکسی قدیمی از مرحوم آیت الله اشراقی، داماد حضرت امام) اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر را معرفی می گردند.
دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
دوشنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
اخیراً در فضای مجازی قطعه فیلمی از یکی از سخنرانان مذهبی منتشر شد که در آن ادعا شده؛ امام خمینی در زمانی که در تبعید و خارج از ایران بوده است(یعنی سال 1343 به بعد) به واسطه آقای عراقی(یکی از مبارزین انقلاب) از طیب درخواست می کند که سالگرد عزاداری 15 خرداد 1342 از بین نرود. اما اصل داستان از چه قرار است؟
یکشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰
امام خمینی در جامعیت دین نگاه اعتدالی داشت. دیدگاه افراطی را که معتقد است تمام معارف بشری را می توان از قرآن، یا قرآن و سنت گرفت و نیازی به عقل، دانش و تجربه بشری نیست، رد می کرد؛ همانگونه که دیدگاه تفریطی که می گوید قلمرو دین تنها در مسائل مربوط به ارتباط انسان با خدا منحصر است، قبول نداشت. ایشان بر این باور بود که مقصود از جامعیت دین این نیست که همه مسائل نظری و عملی مربوط به زندگی مادی و معنوی انسان، خواه در سطح مسائل کلی و کلان، و خواه در زمینه مسائل جزئی و خاص توسط پیامبران الهی بیان شده باشد و مطالعه کتب آسمانی، انسان را از هرگونه بحث و کاوش فکری در شناخت انسان و جهان و جوانب حیات بشری بی نیاز سازد، بلکه مقصود این است که دین در راستای هدف و رسالتی که دارد یعنی هدایت انسان به سمت کمال واقعی و همه جانبه او، از بیان هیچ نکته لازمی فروگذار نکرده است. بنابراین جامعیت دین را باید نسبت به هدف و رسالت دین مورد تحقیق و بررسی قرار داد، نه فراتر یا فروتر از آن.
یکشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۸:۲۰
در زمینه مباحث عرفانی اولین کتابی که به قلم امام خمینی نوشته شده است،کتاب «شرح دعاء السحر» به زبان عربی میباشد. نگارش این شرح ارزشمند در سال ۱۳۴۷ ق / ۱۳۰۷ ش به پایان رسیده است.
شنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۹:۲۶
امام خمینی فلسفه ملاصدرا را با رویکرد عرفانی تفسیر کرده است؛ در نتیجه فلسفه امام را می توان تلفیقی هماهنگ میان حکمت متعالیه و عرفان به شمار آورد که خود اندیشه فلسفیِ تازه ای است. افزون بر این که در بسیاری از مباحث، سرفصل های جدیدی را گشوده که در گفته های فلاسفه گذشته، سابقه نداشته است. پژوهش حاضر نتیجه می دهد که نظام فلسفی امام خمینی در مواردی متمایز از نظام های فلسفی فلاسفه پیشین است.
شنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۷:۴۱
در مراسم شب احیای شب قدر (21 رمضان) در حرم امام؛
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در مراسم شب احیای شب قدر (21 رمضان) در حرم امام خمینی (س) گفت: یادگار امام بزرگوار در تعبیر زیبایی گفتند که در 22 بهمن همه بودند، همه موافق بودند و در میدان؛ اما در رای دادن به جمهوری اسلامی برخی نظرشان جمهوری اسلامی نبود، اما ملت جمهوری اسلامی را انتخاب کرد. برخی قید دیگری هم می زدند، مثل لیبرال ها که آن موقع دولت دست آنها بود، می گفتند جمهوری دموکراتیک اسلامی، یا فقط جمهوری. امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد.
دوشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
سیدحسن خمینی درباره تأکید امام در مصاحبه هایشان در پاریس بر نظام جمهوری تصریح کرد: واقعیت این است که اگر هر کس آن مقطع زمانی را رصد کند، هرچه امام می گفتند مردم قبول می کردند. حداکثر ۹۸ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی می شد ۹۷ درصد. یعنی اگر امام همان موقع می گفتند خلافت اسلامی، همه می گفتند همان درست است.
شنبه, ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵
حضرت امام ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنی و پوشیدن جامۀ نو در این روزها، رفتن به کوه و صحرا و باغ و بـستان را سـتوده است. ایشان نو شدن بهار و سال جدید را فرصتی برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به خدا دانسته است.
شنبه, ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰
نقش امام خمینی(س) در گرامیداشت عید نوروز و تغییر نگاه ایرانیان به آن برجسته بوده است. پیام های نوروزی هر ساله ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی که حاوی تبریک سال نو و همچنین رهنمودهای مهمی در اداره کشور بوده است...
پنجشنبه, ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
چهارشنبه, ۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۳
سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
یکشنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۵
آیت الله سید حسن خمینی گفت: زمانی می گفتیم بحران کشور ناکارآمدی است، الان به نظرم باید یک پله بالاتر برویم. مساله این است که بحران نارضایتی وجود دارد. حداقل برداشت من این است که بخش زیادی از جامعه رضایت ندارند که همه چیز را تغییر بدهند، اما به نوعی قهر هستند. تردیدی وجود ندارد که ناراحتند و مشکلات (بسیاری) پیدا کرده اند. این مشکلات آنها را به (مرز) نارضایتی رسانده است. نارضایتی در حوزه اقتصاد، طبیعتا اولین و عمومی ترین نکته است.
شنبه, ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰
چهارشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۷
سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۷
در پی ضایعه ارتحال آیت الله شیخ محمد امامی کاشانی پیام تسلیتی از طرف دکتر علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) صادر شد.
دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۹
یکشنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۳۵
«علم فقه» در خانواده علوم اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که دانشی است که عموم مسلمانان در تمامی دوره ها و عرصه های زندگی خود با احکام شرعی سروکار دارند و استنباط احکام شرعی از منابع و ادله مربوطه در دانش فقه انجام می گیرد.
ساختار علم فقه طی تاریخ طولانی آن شامل بخش ها و فصل های متعددی می شود و فقه امامیه در قالب پنجاه کتاب/فصل، در دو یا سه بخش تقسیم می شود؛ یعنی فقه عبادات و فقه معاملات به معنای عام، یا فقه عبادات، فقه معاملات و فقه سیاسات. اما در هر صورت بخش اقتصادی فقه، بخش مهم و مفصل و پر مراجعه آن می باشد و در بخش معاملات یا اقتصادیاتِ فقه، احکام کسب و کار و دادوستد و خرید و فروش جایگاه محوری و مهمی دارد.
تألیف کتاب «متاجر» یا «مکاسب» به قلم استاد الفقهاء والمجتهدین شیخ مرتضی انصاری (قدس سره) با ویژگی ها و سطح و عمقی که دارد، نقطه عطفی برای این فصل از مباحث فقهی به وجود آورده است؛ به گونه ای که فقهاء بزرگ و محققین برجستۀ پس از شیخ انصاری ناظر به کتاب او و مباحثی که در آن آمده، تدریس و تألیف داشته و یا شاگردان آنها مباحث و مطالب اساتید را به صورت «تقریرات» نوشته اند.
بخشی از میراث فقهی امام خمینی در قالب فقه استدلالی، تدریس ایشان در مبحث یاد شده می باشد که علاوه بر تقریرات شاگردان، خود، همه آنچه در حوزه علمیه قم و نجف قریب به دو دهه تدریس کرده بودند را نوشتن
جمعه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۹