
مدتی است که چهارراههای اصلی و
تقاطعهای مهم شهرهای بزرگ با سیستم
هوشمند، کنترل میشوند. اسم این طرح در
تهران «موج سبز» است. معنی اینعبارتاین
است که چراغ راهنما از میزان ترافیک در دو
سمت تقاطع برآوردی به دست میآورد و زمان
چراغ سبز بیشتری را به سمتی که شلوغتر است،
اختصاص میدهد.
چراغهای راهنمایی هوشمند
تاریخچه چراغ راهنما
از همان زمانی که رفت و آمد خودروها در شهرهای بزرگی مثل
تهران، زیاد شد، نیاز به کنترل و هدایت آنها به ویژه در سر چهارراهها نیز
بیشتر شد. ابتدا این وظیفه به عهده یک مامور راهنمایی و رانندگی بود که
با استفاده از علایم دست، رانندگان را راهنمایی میکرد. بعدها، نوشتههایی
روی تختههایی نوشته میشد و به صورت مکانیکی، این علایم و نوشتهها
بالا و پایین میرفت و به رانندگان اجازه حرکت میداد. با به وجود آمدن
سیستمهای الکترونیک، از چراغهای راهنمایی برقی برای کنترل آمد و
رشد خودروها در سر چهارراهها استفاده شد. اولین چراغهای راهنمایی،
به هر مسیر، زمان سبز مشخصی میدادند. مثلاً برای جهت جنوب به شمال،
50 ثانیه و جهت شرق به غرب، 30 ثانیه، شرایط ترافیک در هر ساعت از
روز تغییر میکرد، اما زمان سبز داده شده به چراغها فرق نمیکرد تا اینکه
ماموری از راه میرسید و به تناسب شلوغی و ترافیک، زمان سبز چراغ را
تغییر میداد.
در همان حال، پاچا، روستایی
سادهدل، ناراحت و افسرده در حال
تدارک برای بازگشت به روستایش
است. او چگونه میتواند خبر ناگوار
نابودی روستا در فردای آن روز را به
اهالی اطلاع دهد؟
[[page 18]]
انتهای پیام /*