مجله نوجوان 02 صفحه 18

کد : 131503 | تاریخ : 18/06/1395

یک سفر دریایی کوتاه با فیروز زنوزی جلالی جزیره می بینم لنگر را بیندازید کاوه کهن چه شد که دریا نورد شدید؛ آیا اهل قلم بودن و مرد دریا شدن با هم جور در می آید؟ هیچ منافاتی با هم ندارند. از همان دوران کودکی به نوشتن علاقه خاصی داشتم و زنگهای انشا برایم چیز دیگری بود. شاید علاقه من به لباس های سفید نیروی دریایی باعث شد که در دوران جوانی­ام به عنوان افسر دریایی با رسته کمیسری خدمت کنم. سفر به ایتالیا که ازطریق دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس و هند به دلیل بسته بودن کانال سوئز، چهار ماه طول کشید، یکی از خاطره انگیزترین سفرهای من به شمار می آید. البته من تجربه دیگری هم از دریا دارم و آن مربوط می شودبه فیلمی که پس از انقلاب به طریقه 16 میلی متری ساختم ؛(( آلفا هنوز زنده است)). - فیلمی که سوژه اصلی­اش درباره سیستمهای جاسوسی زیر آب بود و بیشتر آن در جزایر و دریای جنوب ایران فیلم­برداری شد. - دریا را چگونه معنا می­کنید؟ جهان دریا یک جهان بسیار شگرف است و به هیچ زبانی نمی­شود آن را توصیف کرد مگر اینکه شما24 ساعت را در آن بگذارید. موجهای حاصل از طوفان که گاه به بزرگی یک ساختمان چند طبقه است، بسیار خوفناک است و البته در کنار این موضوع بازی رنگها و آرامش دریا هم هست. من به این مسئله بارها فکر کرده­ام که در ادبیات آنگونه که شایسته است، علی رغم داشتن همیشه کتاب می­خواند، حتی همین حالا هم توی کیفش یک کتاب جدید هست. در دفتر کارش با هم گپ می­زنیم. مردی 54 ساله، متولد خرم­آباد، مسافر بروجرد و بزرگ شده تهران. صحبتهایش مثل گوش فیل، صدای موج دریا را به یاد می­آورد. فیروز زنوزی جلالی را بیشتر به عنوان یک نویسنده فعال می­شناسند، اما این بار برای موضوع دیگری به سراغش رفته­ایم. برای روزهایی که او بر سینه پولادین کشتیهای غول­پیکر می­ایستاد و دست را سایبان چشمها کرده و غروب سرخ خورشید را هر بار در نقطه­ای از این کره خاکی نظاره می­کرد. زنوزی جلالی از کشتی و دریا برایمان می­گوید، بخوانید: این مرزهای دریایی هنوز داستان جدی دریایی نداریم که از این دنیای شگفت سخن بگوید. - مصارف کشتیها در دوران مختلف چه تغییری کرده است؟ روزگاری انسان برای رفع مایحتاج خود از قایقهای کوچک استفاده می­کرد. پس از مدتی این قایقها پر تعداد شدند و مورد استفاده چندین خانوار قرار گرفتند و این سیر منجر به ساخت سازههایی بزرگ شد که برای استفاده و دفاع جمع وسیع­تری طراحی شده بود. کم کم این کشتیها به تجهیزات نظامی و باربری مجهز شدند و سیستم حرکتی آنها از پارو و بادبان به موتور تبدیل شد. امروز هم­زمان با پیشرفت صنایع مختلف، کشتی سازی هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. باید توجه داشته باشیم که سه چهارم زمین را آب فرا گرفته است و به طور طبیعی عمده­ای از نقل و انتقالات از این طریق صورت می­گیرد. امروز ناوهای ضد اتمی و جنگهای الکترونیک را شاهد هستیم که دانش و فنون قوی را می­طلبند. شما در این عصر نمی­توانید به عنوان یک سرباز صفر در این محیط کار کنید. دانش و مهارت و تحصیلات تخصصی از لازمههای ورود به سیستمهای دریانوردی است. - از خاطرات یک افسر نیروی دریایی برایمان بگویید. خاطرات من فقط در همان سفر به ایتالیا به اندازه یک رمان، جزئیاتی شنیدنی دارد. دریا خستگیهای خودش را دارد و البته موج گرفتگی؛ حالتی که شما را از خوردن و آشامیدن میاندازد مدام حالت تهوع دارید. خاطره­ای در این­باره به یاد دارم که مربوط به آشپز کشتی می­شود. ما او را به شوخی ((موج­سنج)) می­خواندیم. همانطور که می­دانید یک سفر باید با در نظر گرفتن شرایط جوی صورت بگیرد که این سنجش ها از طریق ابزار خاصی صورت می­گیرد، البته درباره طوفان شما علائمی را دارید که از چند ساعت پیش تر ظاهر می­شوند. این آشپز ما هم که پست کلیدی داشت، مثل یک دستگاه از ساعاتی قبل از طوفان دریازده می­شد و مثل یک بیمار در کابینش بستری می­شد تا طوفان عبور کند. البته خاطرات شنیدنی هم هست. ما در زمانهای مشخصی صید آزاد داشتیم که با وجود پر بودن انبارها شکار می­کردیم. تنوع و گوناگونی ماهیها برای ما جالب بود. گاهی دلمان می­گرفت و روی پاشنه ناو (انتهای ناو) می­نشستیم و بچهها سوت می­زدند. دلفینها در اقیانوس با شنیدن صدای سوت به دنبال ما حرکت می­کردند و تعدادشان آنقدر زیاد می­شد که شما به یاد

[[page 18]]

انتهای پیام /*