حجت‏الاسلام و المسلمین علی اکبر هاشمی رفسنجانی:

کلاس درس امام از نگاه شهید مطهری

مرحوم شهید مطهری‏ می‏ گفتند که واقعاً اینطور بود‏ که ما وقتی امروز درس امام را می‏گرفتیم تا هفته بعد حسابی تحت تأثیر آن درس بودیم.

کد : 38373 | تاریخ : 11/09/1391

امام آن روزها به صورت یک معلم و مرشد روحی در حوزه علمیه قم نقش داشتند.‏ درس اخلاق امام تا آنجا که ما اطلاع داریم، البته بنده درس اخلاق امام را درک نکردم،‏ اخبارش را از شاگردان ایشان شنیده‏ام که هفته‏ای یک روز در حوزه بوده و مایه خیلی‏ چیزها شده است. یعنی پایه‏های این روحانیت را مستحکم کرده است.
مرحوم شهید مطهری‏ در اظهاراتشان در جلسات خصوصی که با ایشان داشتیم، می‏ گفتند که واقعاً اینطور بود‏ که ما وقتی امروز درس امام را می‏گرفتیم تا هفته بعد حسابی تحت تأثیر آن درس بودیم؛‏ یعنی مثلاً پنجشنبه درس اخلاق می‏رفتیم، ایشان مطالبی می‏گفتند و شیوه اخلاق امام‏ هم مثل اخلاق مرسوم حوزه‏ها و درسهای اخلاقی اینجوری نبوده که خشک و کلاسیک‏ بخواهد انجام بشود، ایشان یک مقدار مطلب را باز می‏کردند و به ریشه موضوعات‏ می‏رفتند و مسائل اخلاقی را تحلیل می‏کردند و عرفان را با اخلاق مخلوط می‏کردند و‏ در موقع درس گفتن انسان را اوج می‏دادند و به آدم حالتی می‏دادند که در موقع‏ درس گرفتن خود را در یک عالم دیگر می‏دیده است. شاگردان اینجوری می‏گفتند.‏
شهید مطهری می‏ گفت درست وضع ما اینطوری بود. ما در این هفته بالا و به آسمان‏ می‏ رفتیم و این ارتفاع و علو را حفظ می‏کردیم و اگر مثلاً یک روز، این درس در هفته‏ آینده دیر می‏شد مثل این بود که آدم معتادی به اعتیادش نرسد، این حالت پیدا می‏شد.‏ واقعاً احساس کمبود می ‏شد اگر مثلاً اتفاقی می‏افتاد که در هفته بعدی آن درس را‏ نداشت، می‏دیدیم و این احساس روانی را داشتیم که یک چیزی از ما کم است.
منبع: برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)، به کوشش غلامعلی رجایی، ج 5، ص 174

انتهای پیام /*