مجله نوجوان 73 صفحه 17

کد : 133230 | تاریخ : 17/06/1395

تقلب جماعت نقاش پیشتر از آنکه دوربین عکاسی و فیلم و متعلقات آن اختراع شود ، نقاشان قرون 15 و 16 اروپا برای آنکه بتوادنند شکل درست اجسام را بکشند و نسبت بزرگی و کوچکی اجسام را رعایت کنند تقلب می کردند . به این صورت که از اتاق تاریکی که توضحی داده شد استفاده می کردند آن ها یک طرف جعبه چوبی را سوراخ می کردند و یک عدسی را جلوی آن قرار می دادند . تصویری که از آن حفره داخل جعبه می افتاد را با یک آینة 45 درجه بر می گرداندند روی صفحه ای شیشه ای ، بعد کاغذ خود را روی شیشه می گذاشتند و از روی تصویر کپی بر می داشتند . اجزای دوربین آیا می دانید چه چیزهایی را سوار هم می کنند تا یک دوربین درست شود ؟ جعبة تاریک : داخل یک جعبه تصویر تشکیل می شود و می توانیم آن تصویر را روی فیلم بیندازیم . این جعبه یک محفظه کاملاً تاریک است که یک طرف آن دارای حفره است و تنها نوری که به داخل این جعبه می تابد از طریقه همین حفره است و همین نو تابیده شده است که باعث تشکیل تصویر داخل محفظه و روی فیلم می شود . لنز (عدسی) : روی حفره جعبة تاریک قرار می گیرد و تصویری را که روی سطح فیلم تشکیل می شود واضح تر ن شان می دهد . دیافراگم : اگر فیلم نور زیادی ببیند عکس ما خیلی روشن می شود و اگر نور کم ببیند خیلی تیره می شود . یکی از وسیله های تنظیم نور ، دیافراگم است . پشت عدسی دوربین حلقه هایی وجود دارد که خاصیت ارتجاعی دارند و تعداد نوری که لازم است به فیلم بتابد را تنظیم می کند مثلاً در جاهای تاریک روزنة دیافراگم را بیشتر باز می کنیم تا نور بیشتری داخل محفظه بتابد و در جاهای روشنتر روزنة دیافراگم را بیشتر می بندیم . شاتر : یکی دیگر از ابزارهای تنظیم نور ماست . شاترها به شکل پرّه ایی پشت لنز یا به شکل پرده جلوی فیلم آویخته شده اند وقتی ما شاسی دوربین را فشار می دهیم ، پردة جلوی فیلم کنار می رود ، (در دوربین های حرفه ایی) و یا پره های دوربین باز و بسته می شوند . (در دوربین های آماتور) افاضات بزرگان * در جمعی که راج فنتون عکاس معروف انگلیسی هم در آن حضور داشت ، نقاشی با صدای بلند از جمع پرسید : چرا عکاسی را یکی از هنرها می دانیم در حالی که عکاسی به دوربین و مواد شیمیایی وابسته است . فنتون هم در جواب استدلالش را به خودش برگرداند و گفت : « نقاشی هم همین طور است و به قلم مو و بوم نقاشی وابسته است » . * آلفرد استیگیتید عکاس آمریکایی : توانایی پدید آوردن با خصوصیت های هنری چیزی نیست که به یک چشم به هم زدن به دست بیاید ، بلکه برعکس حاصل در آمیختن غریزة هنری با سالیان متمادی کار است . * بیل برانت عکاس انگلیسی : به راستی گمان می کنم که در عکاسی ساده ترین برخورد ، اغلب می تواند کار آمد ترین روش باشد . * رابرت فرانک (عکاس سوئیسی آمریکایی الاصل) : عکاسی برای من به منزلة زندگی است و از این روست که باید به آن بپردازم . * ادوارد جین استایکن عکاس معروف آمریکایی : وظیفة عکاسی این است که آدمی را برای آدمی و هر انسانی را برای خودش تفسیر کند و این پیچیده ترین کاری است که در جهان وجود دارد . * ریچارد آودون (عکاس چهرة آمریکایی) : عکس ها برای من دارای حقیقتی هستند که آدمیان فاقد آن هستند . من آدمیان را از روی عکسها می شناسم .

[[page 17]]

انتهای پیام /*