آیت‏الله سید جعفر کریمی:

تصمیم‏گیری حوزه به شما هیچ ارتباطی ندارد

مقامات بعث عراق در توجیه اخراج طلاب غیر عراقی که به قصد انحلال حوزه نجف انجام می‏‏شد خدمت امام رسیدند و گفتند ما نمی‏توانیم به این نحو در برابر حوزهٔ‏ نجف سکوت کنیم

کد : 38446 | تاریخ : 11/09/1391

مقامات بعث عراق در توجیه اخراج طلاب غیر عراقی که به قصد انحلال حوزه نجف انجام می‏‏شد خدمت امام رسیدند و گفتند ما نمی‏توانیم به این نحو در برابر حوزهٔ‏ نجف سکوت کنیم که از ایران، هندوستان و پاکستان افرادی به عراق بیایند که ورودشان مشخص باشد ولی پایان دوره تحصیلی‏شان نامشخص باشد و معلوم نباشد که تا چند سال می‏‏خواهند اینجا بمانند. لذا ما ناچاریم برای اقامت اینها یک زمان محدودی را قائل بشویم که اینطور نباشد هر کس تا هر وقت بخواهد بماند.
امام به آنها فرمودند: اولاً از بیانات شما معلوم می‏‏شود که اصلاً هیچگونه آشنایی به نحوهٔ تحصیلات علوم دینی حوزه‏ای علمی شیعه ندارید و نمی‏دانید که دوران تحصیلی حوزه‏های دینی شیعه مدت ندارد. زیرا ما اجتهاد را مستمر می‏‏دانیم و این اجتهاد هم بسته و محدود به چند نفر مرجع نیست. چه بسا سی سال، چهل سال طول بکشد که لازم باشد عده‏ای مشغول استنباط و اجتهاد باشند و این وضع تحصیلی را نمی‏شود از نظر زمانی کنترل کرد ثانیاً تصمیم‏گیری راجع به امور حوزه نجف به زعمای حوزه مربوط است و به شما هیچ ارتباطی ندارد.

منبع: برداشتهایی از سیرۀ امام خمینی، جلد چهارم، به کوشش غلامعلى رجائى، ص158.

انتهای پیام /*