معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تاکید کرد:

معرفی حضرت امام (ره) از منظر تنگ احزاب و گروهها ظلم به اندیشه های اوست

کد : 134627 | تاریخ : 20/06/1395

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تاکید کرد:

معرفی حضرت امام (ره) از منظر تنگ احزاب و گروهها ظلم به اندیشه های اوست

اردوی فرهنگی آموزشی بازشناسی سیره علمی و عملی امام خمینی(ره) (طریق جاوید)، با هدف برگزاری دروه‌های آموزشی آشنایی با شخصیت و سیره امام خمینی(ره) با عنوان مدرسه روح‌الله(ره) در مشهد مقدس برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در این مراسم که با حضور اساتید برجسته دانشگاهها و مسولان جهاد دانشگاهی برگزار گردید حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در کارگاه آموزشی دختران دانشجو سخنرانی کرد. حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری با اشاره  به نیاز نسل جوان در شناخت زوایای مختلف شخصیت امام گفت:  نسل جوان امروز که به سبب جبر زمان حضور امام و دوران حیات آنحضرت را درک نکرده و نفس به نفس کلام و پیام امام را نچشیده اند و نوع مدیریت وکنش های رهبری امام را ندیده اند، مجبورند امام را آنگونه که معرفی می شود، بپذیرند. چه بسا مُعّرِف از مُعّرَف کم بنیه تر و ضعیف تر باشد شناخت سخت تر می شود.  کمساری تصریح کرد: واقعیت وجودی حضرت امام(ره) به گونه ای است که جوانان ما در ابعاد مختلف بعنوان یک حقیقت نامکشوف و شخصیت ناشناخته مواجه هستند. این جبر زمان است و ایرادی بر شما وارد نیست. این ایراد بزرگ بر آنانی که وظیفه معرفی امام را بر عهده دارند  وارد است.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با اشاره به برگزاری موفق دوره های قبل طریق جاوید تصریح کرد: اتفاق خوب آن است که ما در این دوره ها و دوره های مشابه در آینده تلاش کنیم تا امام را در زوایای مختلف معرفی کنیم.  شخصیت امام ابعاد مختلف دارد. اما شناخت نسل بعد از امام، شناختی سیاسی و شناختی سیاسی اجتماعی است. یعنی امام را بعنوان رهبر یک جریان و انقلاب سیاسی همراه با  موضع گیری های سیاسی در راستای اعتقاداتِ دینی می شناسد. کمساری خاطرنشان کرد:  باید گفت که اساسا حضرت امام(ره) یک سیاستمدار به معنای مصطلح  نبوده اند. آنحضرت با انگیزه سیاسی حرکت خود را آغاز نکرد و بمانند بسیاری از سیاستمداران که سیاست را هدف غایی خود تلقی می کنند، عمل نکرد. بدیهی است که وقتی سیاست بازی و سیاست ورزی به هدف تبدیل شود، برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای  استفاده می شود. حضرت امام(ره) یک عنصر سیاسی نبود؛ ایشان دارای شخصیت چند وجهی بودند. شخصیت چند وجهی که بعضی وجوه آن در تضاد ظاهری با هم نیز بوده اند. انسانهای تاریخ ساز عموما از ویژگی ها و صفات شخصیتی (چه ذاتی و چه اکتسابی) متضاد (البته) در ظاهر برخوردارند. چنانچه که در باره امیرالمومنین علی (ع) تعبیر مشهوری وجود دارد که حضرت جامع اضداد بود.  به این معنا که حضرت هم زاهد ، هم عارف و هم مبارز میدان جنگ بود. این صفات کمتر در کسی جمع می شود. علی کمساری با اشاره به یکی از داستان های مثنوی اظهار کرد: در مثنوی نقل است که  زاهدی ادعای شجاعت کرد؛ رفت به میدان جنگ و با نعره یک پهلوان بیهوش شد و بر زمین افتاد! برای جهاد فی سبیل الله رفت اما زهره یک نعره دشمن را هم نداشت. اما امیرالمومنین (ع)  که از او به جامع اضداد یاد می شود، آنقدر در اوج شجاعت بوده که تبدیل به مصداق شجاعت در تاریخ بشریت در همه اعصار می شود. حضرتی که شجاع، زاهد و خلیفه مسلمین بود،   در اوج قدرتش از دیدن اشک یک طفل یتیم زانویش به لرزه میافتد و در خود فرو می ریزد. کمساری تصریح کرد: داستان معروفی نقل است که مادری که خلیفه مسلمین را نمی شناخت و او را نفرین می کرد  امیرالمومنین (ع) از او می پرسد مگر علی در حق تو چه کرد؟ او گفت که شوهرم به جنگ رفته و شهید شده و ما غذایی در خانه نداریم . حضرت غذای آنها را تامین و آرد برای او تهیه و تنور او را مهیا می کند و وقتی زن مشغول پختن نان می شود حضرت بچه یتیم را بر پشتش سوار می کند با خدا راز و نیاز کرده و طلب بخشش می کند و با دست خودش غذا بر دهان آن بچه شهید می گذارد. این صفات در ظاهر متضاد و متعارضی است.

 

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) اظهار کرد: حضرت امام (ره) هم چنین شخصیتی دارد. ایشان حتی به لحاظ شخصیت و وجوه علمی یک مشرب تلفیقی ای دارد که در معاصرینِ امام کمتر شاهد آن هستیم. حضرت امام (ره) یک فقیه، عارف، فیلسوف ، مفسر و اخلاقمدار بزرگی بوده که این صفات کمتر در یک نفر جمع می شود. وی افزود: حضرت امام (ره) دارای یک مکتب تلفیقی بود. کسی که علوم به ظاهر متفاوت را در خود جمع کرده و از یک جهان بینی متفاوت برخوردار بود و در عین حال سیاستمدار هم بود در زمانی که سیاست ورزی و مبارزه از نظر عده ای حرام اعلام می شد و آخوند های مقدس مآب و متحجرین، سیاست ورزی را حرام می دانستند، حضرت امام (ره) اهل سیاست بود و سیاست ورزی هم می کرده و سیاستمدارانه به دنیا نگاه می کرد و مهمتر اینکه در آن دوران نیز یک جریان سیاسی عظیمی را نیز رهبری می کند.  آنچه مهم است اینکه این وجوه به ظاهر متضاد در نهایت یک هدف را دنبال می کند و در نگاه کلی تضادی با هم ندارد.

معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با ضروری خواندن شناخت شخصیت امام برای نسل جوان تاکید کرد:  ظلم به حضرت امام (ره) و اندیشه اوست که ما ایشان را تک بعدی را معرفی کنیم. نباید هر کسی از ظن خودش یار اندیشه امام بشود. کمساری افزود: ظلم بیشتر این است که حضرت امام (ره) از منظر تنگ احزاب و گروهها و افراد سیاسی معرفی شود. یعنی امروز انتخابات می شود می خواهیم گروهی رای بیاورد که بخشی از سخنان امام را در مقطعی خاص گفته شده و برای یک گروه سیاسی مشخص اعلام کرده آنرا مطرح کرده و برش بزنیم از تلویزیون پخش کنیم  وبعد این نتیجه را بگیریم که خب منظور امام این بوده که مخالف فلان دولت نباشید! اینها یعنی استفاده ابزاری و خطی و جناحی  از فرمایشات حضرت امام. این ظلمی بزرگ و مضاعفی است که بخشی از بدنه جامعه احساس کند که حضرت امام (ره) متعلق به آنها و بخش عظیم تری هم فکر کنند که حضرت امام (ره) در مقابل آنها است. در حالیکه همه می دانند که حضرت امام (ره) چگونه رهبری کرد.

 کمساری با اشاره به موضوع انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت و برخورد امام با کثرت گرایی تصریح کرد: وقتی عده ای از روحانیون جامعه روحانیت مبارز بعنوان یک تشکل سیاسی انقلابیِ ریشه دار، قصد انشعاب کردند و بعد مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دادند،  با استقبال امام مواجه شدند. حضرت امام(ره) نه تنها قرائت تک بعدی و تک صدایی مخالف بود بلکه با قرائت های مختلف سیاسی با آغوش باز برخورد می کرد. 

وی افزود: آنچه که مهم است این است که برگزاری این دوره ها از این زوایا بسیار حائز اهمیت است. قبلا نیز مطرح کردم؛  یادگار  گرانقدر حضرت امام در باره معرفی حضرت امام (ره) می فرمایند:  ما نباید امام را بصورت کاریکاتوری معرفی کنیم. خلاصه سخنان بنده نیزهمین تعبیر رسا است. در کاریکاتور نسبت چهره افراد بهم می ریزد.  یعنی چشمی که یک نسبت معینی در صورت دارد، بصورت غیر طبیعی بزرگتر و یا کوچکتر می شود ؛ بینی ، گوش و غیره. ولی هیچکس نمی تواند بگوید که این کاریکاتور تصویر فلانی نیست و یا هست. هم نیست و هم هست. آفت بزرگی است که اگر ما با اندیشه و شخصیت حضرت امام (ره) کاریکاتوری برخورد کنیم. بخشی را بزرگ کنیم و بیشتر از حد طبیعی نشان دهیم و بخشی  را که نمی پسندیم کوچک کرده و حتی محو کنیم و در نهایت امامی معرفی بشود که ندانیم که امام هست یا امام نیست. این آسیب جدی است که من از برگزار کنندگان می خواهم که مراقبت کنند. دوره ای که شما  اکنون در آن بسر می برید ، دوره ای تخصصی  است  و همه ما در حد امکان باید تلاش کنیم که چهره ای کامل ، درست و جامعی از حضرت امام (ره)  ارائه کنیم ؛ آنوقت مخاطب ما خواهد فهمید که امام که بود و چه کرد.

انتهای پیام /*