امام را کاریکاتوری معرفی نکنیم // نسبت های اندیشه امام را برهم نزنیم

کد : 134629 | تاریخ : 20/06/1395

امام را کاریکاتوری معرفی نکنیم //نسبت های اندیشه امام را برهم نزنیم

 

اردوی فرهنگی آموزشی طریق جاوید، ویژه بازشناخت سیره علمی و عملی امام خمینی(ره) با حضور ۴۰۰ نفر از دانشجویان سراسر کشور، با برگزاری دروه‌های آموزشی آشنایی با شخصیت و سیره امام خمینی(ره) با عنوان مدرسه دانشجویی روح‌الله(ره) در مشهد مقدس برگزار شد. به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در این مراسم که با حضور اساتید برجسته دانشگاهها و مسولان جهاد دانشگاهی برگزار گردید حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در آئین اختتامیه برای حاضران سخن گفت. 

حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری با اشاره به یکی از مهمترین مباحث  مطرح  در حوزه اجتماعی گفت:  امروزه موضوع "شخصیت پژوهی" جدی ترین و مهمترین بحث در حوزه جامعه شناسی است  و پژوهش در سیره ، صفات و ویژگی های شخصیت های مشهور که در تاریخ منشاء اثر بوده اند، اگر بدرستی انجام شود منشاء خدمت به تاریخ و آیندگان است. معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با اشاره به اهمیت موضوع شخصیت پژوهی تاکید کرد: شخصیت  های تاریخ ساز که در برهه ای از تاریخ ظهور و مسیر جدیدی در حرکت به جلو ایجاد کرده اند و  نقشی مثبت و ماندگار در صفحه تاریخ رقم زده اند، شایسته پژوهش و تحقیق بسیار هستند.

کمساری با اشاره به شخصیت تاریخ ساز امام خمینی (ره) در عصر حاضر تصریح کرد: نقشی که امام  در صفحه تاریخ رقم زد همه جانبه و وسیع بود و طبیعتا شخصیت پژوهی در باره ایشان دارای ابعاد مهم تر و حساس تری است.

کمساری با انتقاد از چهره هایی که تلاش می کنند از امام خمینی(ره) شخصیتی تاریخی ارائه کنند تصریح کرد: حضرت امام (ره)  یک  شخصیت تاریخی نبود؛ بلکه شخصیتی تاریخ ساز بود. عده ای فکر و یا تلاش و با بی سلیقه گی به گونه ای رفتار می کنند که حضرت امام (ره) را یک شخصیت تاریخی جلوه دهند و حتی در گرافیک پوسترها  و در استفاده  از عناوین و مضامین نیز بدنبال القاء نظرشان هستند.

وی گفت: اگر رهبر فرزانه انقلاب همچنان از امام سخن می گوید و نگران فاصله گرفتن انقلاب از مسیر امام راحل است، و می فرمایند: درستی مسیر ما با اندیشه امام سنجیده می شود، برای این است که حضرت امام (ره)  یک شخصیت تاریخ ساز است نه یک شخصیت تاریخی.

 معاون فرهنگی و هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با اشاره به وجود سوالات متعدد در حوزه شخصیت امام راحل برای نسل جوان تصریح کرد:  امروزه نسل های سوم و چهارم انقلاب از ما که وظیفه شخصیت پژوهی شخصیتِ امام را بر عهده داریم، می پرسند: امام چگونه توانست انقلاب کند؟ این سوال مهم و کلیدی است که فراوان پرسیده می شود و فراوان هم به آن پاسخ داده شده است.  در ذیل این سوال کلیدی، عده ای می پرسند:  آیا امام قهرمان یک مقطع مسلم و مهیا شده در طول تاریخ چند صد ساله کشور است که نارضایتی های اجتماعی و سیاسی و مطالبات مذهبی و غیره  باعث بروز انقلاب شد؟ برخی می پرسند: آیا شرایط ایجاد انقلاب برای شخصیت های قبلی فراهم نبود اما برای امام این شرایط فراهم بود؟ بعضی ها حتی از زاویه تحلیل سیاسی سخن می گویند که بیگانگان هم کوتاه آمدند تا انقلاب توانست پیروز شود؟ اینها سوالات کلیدی و مهم است که باید در حوزه شخصیت پژوهی شخصیت امام خمینی(ره) برای نسل های آینده پاسخ های درست و روشن و اصولی ارائه گردد.  کمساری گفت: من اعتقاد دارم که راز موفقیت امام این بود که توانست تحول در باطن و درون انسانها ایجاد کند. امام خمینی(ره) شخصیتی فقط سیاسی نبود که با مصلحت های سیاسی حرکتی را شروع کند؛ مردم را فریب بدهد و آنها را مجذوب خود کند و بعد هم انقلاب کند. امام بر دلهای مردم حکومت می کرد. کمساری افزود:  این را نسل قبل از ما بهتر درک کرده و بر آن گواهی می دهند. زمان انقلاب من هفت ساله بودم و شاهد بودم که پدرم برای جابجا کردن یک عکس امام، چگونه جان خودش را بخطر می انداخت. شاهد بودم که برای اینکه یک اعلامیه امام را به روستاهای همجوار زرند کرمان ببرد، چگونه خودش را در معرض خطر قرار می داد.  بخاطر دارم که برای نشان دادن عکس امام به ما در نیمه های شب چراغ را خاموش کرده و از محل جاسازی شده ، عکس امام را خارج کرده و برای دقایقی عکس را به ما نشان می دهد، ما می بوسیم و مجدد عکس را جاسازی می کرد. حضرت امام اینگونه بر دلها حکومت می کرد بگونه ای  که یارانش  برای پیروزی انقلاب جان خود را فدا کردند. علی کمساری افزود: در یک کلام باید گفت که حضرت امام در درون انسانها تحول ایجاد کرد؟! حکومت بر قلبها کار هر کسی نیست. خیلی ها می خواهند تلاش کنند که محبوب القلوب شوند. اما "إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا"  آنهایی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند خداوند محبت آنها را در دل مردم قرار می دهد.

 

کمساری تاکید کرد:  حضرت امام بدنبال جلب محبت مردم نیز نبود. ایشان دنبال ادای تکلیف بود. یعنی امام خمینی(ره)  احساس تکلیف و احساس تکلیف شرعی کرد که باید به دین اسلام و به ملتش خدمت کند و مسیر کشور ما را به سمت آرمانهای اسلامی رهنمون کند ؛ لذا برای امام مهم هم نبود که دیگران چه بگویند. وی افزود: در رفتار های امام هیچگاه مشاهده نمی کنید که امام حرکتی در جهت جلب مردم کرده باشد. البته حرکتهای عکس انجام می داد که کسی بدنبالش براه نیافتد. کمساری تصریح کرد: از قدیم الایام در حوزه ها و دانشگاهها مرسوم بوده که وقتی استاد از کلاس درس بیرون می آید، طلبه ها و دانشجویان دنبالش راه میافتاند تا گپ و گفتی دوستانه داشته باشند و یا اینکه سوالاتی را مطرح کنند؛ اما امام این را هم نهی می کرد و اجازه نمی داد که طلبه ها از مسیر خیابان سلماسی تا منزلش در خیابان یخچال قاضی ایشان را همراهی کنند. البته الان بدنبال مسوولین کاروان  هم راه میاندازند! عده ای دوست داشتند که دنبال امام بروند اما امام اجازه نمی داد چون می گفت: نکند که نفس من از اینکه عده ای دنبال من راه افتادند دچار لذتی شود.  نفست اژدرهاست او کی مرده است... از غم و بی آلتی افسرده است... حضرت امام در این حد هم نمی خواست جلب توجه بکند. معاون فرهنگی و هنری موسسه تاکید کرد:  مردم امام را دوست داشتند، چراکه امام دل و قلب مردم را نشانه گرفته بود. این فرق اساسی میان یک رهبر کاریزماتیک و واقعی مردمی و سلاطین و حاکمان جور است. علی کمساری با اشاره به یک خاطره ای از یک رزمنده بسیجی جوان ادامه داد: خاطره ای خواندم که برای شما جوانان نیز نقل می کنم: در عملیات مقدماتی والفجر در فکه، که متاسفانه عملیات لو رفت، رزمندگان در کانال کمیل گیر افتادند؛ چندین روز زیر آتش شدید دشمن در محاصره گیر کردند، گرسنه و تشنه به روز پنجم رسیدند.  منافقین با بلند گو مدام می گفتند که تسلیم شوید. بازماندگان آن واقعه نقل  می کنند که: شهید ابراهیم آوینی، این پهلوان شهید وقتی رزمنده ها را جمع می کند و می گوید که ما هیچ چاره ای جز تسلیم نداریم؛ مهماتمان در حال تمام شدن است؛ آب تمام شد؛ اگر می خواهید تسلیم شوید شرعا هم می توانید؛ و ...  همه بفکر فرو می روند. ناگهان یک بسیجی 15-16 ساله برخاست وگفت:  اگر ما را دستگیر کنند و تلویزیون عراق ما را بعنوان بسیجیان ایرانیِ اسیر نشان بدهد و امام این صحنه را در جماران ببیند، و خجالت بکشد، ما فردای قیامت جواب خدا را چگونه بدهیم؟!  این یعنی حکومت بر دلها.  کمساری افزود:  تمام وصیت نامه شهدای ما سفارش بر حال امام است. جملاتی که قبل از جان دادن بر زبان می آوردند این بود که سلام  ما را به امام برسانید. می گویند اماما از ما راضی باش؛ می گویند ما چیزی عزیز تر از جان نداشتیم که آنرا هم دادیم. چرا؟ چون امام مظهر اسلام بود. امام ادامه دهنده راه رسول الله و امیرالمومنین بود.

حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری در پایان سخنان خود گفت:  ما باید در مکتب و مدرسه روح الله  امام را کامل و جامع بشناسیم و بشناسانیم. یکی از راههای شناخت امام و شناساندن امام به تعبیر حضرت آیت الله سید حسن خمینی  این است که امام را کاریکاتوری نشناسانیم. یعنی امام را به گونه ای معرفی نکنیم که برخی از اجزای تفکر امام را ریز و برخی را هم درشت نشان دهیم. نسبت های اندیشه امام را برهم نزنیم. آن بخشی که به نفع حزب ما است برجسته و بخشی را که بر ضررحزب  ما است کوچک جلوه  دهیم. این خیانت به اندیشه امام است. این یکی از آسیب های جدی است که رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد امسال مکرر و در چند بند بیان فرمودند.  این یعنی امام را از هویت خود خارج کردن.

لازم به یادآوری است که اردوی فرهنگی آموزشی طریق جاوید، با برگزاری دروه‌های آموزشی آشنایی با شخصیت و سیره امام خمینی(ره) با عنوان مدرسه روح‌الله(ره) در دوره‌ای به مدت ۴ ترم برای دانشجویان علاقه‌مند در نظر گرفته شده و این دوره به صورت ۲ ترم فشرده و ۲ ترم گسترده در پاییز و بهار برگزار خواهد شد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، هر دانشجویی که وارد نظام آموزشی مدرسه روح‌الله(ره) می‌شود، کار خود را از تابستان با ۳۲ ساعت آموزشی آغاز کرده و هر کدام از ترم‌های پاییز و بهار نیز ۶۴ ساعت آموزشی خواهد بود. برنامه محتوایی ترم چهارم نیز ۳۲ ساعت بوده و در جوار مرقد مطهر امام خمینی(ره) پایان می‌یابد.

انتهای پیام /*