مجله نوجوان 198 صفحه 23

کد : 136903 | تاریخ : 21/06/1395

ویسلی نمی‏تواند حریف پدرش بشود، در نتیجه آن دو را رو در روی هم قرار می‏دهد. با اندکی ظریف بینی می‏توانید ارتباطی مستقیم میان این دو رویارویی و قصۀ رستم و سهراب خودمان پیدا کنید. شاید آشنایی بکمامبتوف با فرهنگ شرق چنین رابطه‏ای را ایجاد کرده باشد. بکمامبتوف پس از ساخت دو فیلم موفق نگهبان شب و نگهبان روز توانست مخاطبان روس و آمریکایی جذب کند. حالا او هم مانند جان دو یک اکشن­ساز غیر آمریکایی در هالیوود به حساب می‏آید. او با اسلوموشنها و فست موشن‏های مختلف فیلم را از حدّ یک اکشن کلیشه‏ای بالاتر برده است. با اینکه امروزه استفاده از تکنیکهای انیمیشنی و جلوه‏های ویژۀ سنگین بسیار زیاد شده است، استفادۀ بجای آن در فیلم «تحت تعقیب» باعث می‏شود که بیننده، آن را چیزی تحمیلی به فیلم فرض نکند و جذب آن شود. در کنار این مسئله چیزی که بیش از هر چیزی موجب جذّاب شدن فیلم می‏شود داستان فیلم و فلسفه‏ای است که پشت آن قرار گرفته است؛ اینکه ما خودمان قادریم سرنوشت خود را تغییر دهیم، مهمترین نکته‏ای است که باعث می‏شود این فیلم اکشن جذّاب و به ظاهر گیشه پسند از انواع مشابه خود در سطحی بالاتر قرار بگیرد و بتواند برای نوجوانان مفید باشد. مثبت یا منفی بودن سرنوشت ویسلی مورد بحث ما نیست بلکه نکتۀ قابل تأمل در مورد آن این است که آدم در هر سنّی که باشد می‏تواند جور دیگری نگاه کند و پس از کشف استعدادهای خود، سرنوشتش را با یک تصمیم درست و قدری تلاش تغییر دهد. ویسلی تصور می‏کند که ضربان قلب شدیدش حاصل یک حملۀ عصبی است ولی پس از کشف استعداد خود می‏فهمد این ضربان بالای قلبش است که باعث شکوفایی خیلی از استعدادها و توانایی‏هایش می‏شود. این فیلم به دلیل خشونت زیاد در آمریکا و اروپا مناسب سنّ نوجوانان در نظر گرفته نشده است با این وجود مطمئن باشید بعدازظهر یکی از اعیاد یا مناسبتهای خاص، نسخۀ دوبله شدۀ آن را از تلویزیون خودمان خواهید دید.

[[page 23]]

انتهای پیام /*