یاد دوست
حج در کلام امام
یکی از وظایف بزرگ مسلمانان، پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.
چیزی که تا به حال از ناحیۀ
ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیرهخواران به عنوان فلسفۀ حج ترسیم شده است، این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی- سیاحتی است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه کیفیت در مقابل جهان سرمایهداری و کمونیسم ایستاد؟
به حج چه که حقوق مسلمانان و
محرومان را از ظالمین باید ستاند؟ به حج چه که باید برای فشارهای روحی
و جسمی مسلمانان چارهاندیشی
نمود؟ به حج چه که مسلمانان باید
به عنوان یک نیروی بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایی کنند؟ به حج
چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته بشوراند؟ بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس!
و حال آن که حج برای نزدیک شدن
و اتصال انسان به صاحب خانه است
و حج تنها حرکات و اعمال و لفظها نیست و با کلام و لفظ و حرکت
خشک، انسان به خدا نمیرسد.
حج کانون معارف الهی است که از
آن محتوای سیاست اسلام را در تمامی زوایای زندگی باید جستجو نمود.
حج پیامآور ایجاد و بنای جامعهای به
دور از رذایل مادی و معنوی است.
حج تجلی و تکرار همۀ صحنههای
عشق آفرین زندگی یک انسان و یک
جامعۀ متکامل در دنیاست و مناسک
حج مناسک زندگی است و از آنجا
که جامعۀ امت اسلامی از هر نژاد و
ملیتی باید ابراهیمی شود تا به خیل
امت محمد - صلّی الله علیه و آله وسلم- پیوند خورد و یکی گردد و
ید واحده شود، حج تنظیم و تمرین و
تشکیل این زندگی توحیدی است.
[[page 34]]
انتهای پیام /*