در کتاب «درآمدی بر دیدگاه های امام(س)» صورت گرفته است

بررسی شیوه امام خمینی(س) در حفاظت از انقلاب اسلامی

این اثر توسط مصطفی الرافعی، نویسنده لبنانی نوشته شده است. او ارادت خاصی به امام خمینی (س) داشته و متاثر از شخصیت ایشان است.

کد : 38942 | تاریخ : 13/09/1391

مصطفی الرافعی در کتاب «درآمدی بر دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران را از سال 1342 بررسی کرده است. وی همچنین روش امام(س) را در نگهداری انقلاب بیان و عوامل نگهدارنده را شرح می‌دهد و این روش را به مبارزان جهان اسلام توصیه می‌کند.

به گزارش پرتال امام خمینی، مالک عبدی، مترجم کتاب «درآمدی بر دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این اثر توسط مصطفی الرافعی، نویسنده لبنانی نوشته شده است. او ارادت خاصی به امام خمینی‌(س) داشته و متاثر از شخصیت ایشان است.
وی ادامه داد: این کتاب پیش از آن که به انقلاب اسلامی ایران از سال 1342 بپردازد، به جنگ‌های صدر اسلام همچون بدر، خندق و جمل اشاره دارد و مسایل مربوط به نقش زنان را در اندیشه و دیدگاه‌های امام خمینی(س) تبیین می‌کند. پس از آن انقلاب اسلامی ایران و تفکر سیاسی،‌ اجتماعی، فرهنگی و دینی امام (س را مورد تحلیل قرار می‌دهد. الرافعی به شدت تحت تاثیر تفکر رهبر کبیر انقلاب قرار دارد و به واسطه این تاثیر پذیری تفکر امام(س) را در لبنان نشر می‌دهد. این مساله در قلم و نگارش مولف بارز است.
عبدی در پاسخ به این سوال که «مولف در واکاوی ریشه‌های انقلاب اسلامی بر چه مساله‌ای تاکید بیشتری دارد؟» گفت: الرافعی بر اندیشه سیاسی امام(س) درباره رابطه دین و سیاست تاکید ویژه‌ای دارد و آن را یکی از سیاست‌های مهم انقلاب اسلامی ایران برمی‌شمرد و می‌گوید، امام(س) با هنرمندی انقلاب دینی را مطرح می‌کند، زیرا توجه یک‌جانبه به سیاست منجر به دیکتاتوری و توجه صرف به دین باعث کنار زدن سیاست می‌شود.
وی ادامه داد: این مولف در ادامه، زمینه‌‌های انقلاب اسلامی را در حوزه‌های اقتصاد،‌ سیاست و فرهنگ از منظر جامعه‌شناختی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که امام(س) مسیر این زمینه‌ها را صحیح ترسیم کرد و همین مساله باعث پیروزی انقلاب و تداوم آن شد. در واقع مولف کتاب «درآمدی بر دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یک الگو معرفی می‌کند و در کنار آن، به دیگر انقلاب‌های جوامع اسلامی و دلایل شکست آن‌ها اشاره دارد. زیرا معتقد است وقتی جامعه‌ای مسیر صحیح را در پیش بگیرد، دچار قدرت طلبی نمی‌شود.
عبدی افزود: مولف در این کتاب علاوه بر زمینه‌های انقلاب، تداوم آن را در سال‌های پس از انقلاب نیز مورد بررسی قرار می‌دهد و روش امام(س) را در نگهداری انقلاب بیان و عوامل نگهدارنده آن را شرح می‌دهد و این روش را به مبارزان جهان اسلام، به ویژه مبارزان در راه آزادی فلسطین توصیه می‌کند. وی برای نشان دادن آینده‌نگری امام(س) به روز جهانی قدس اشاره می‌کند و می‌گوید، اگر امام(س) برای کشور فلسطین، بنیاد فلسطین را مطرح می‌کرد و هر سال پولی برای آن‌ها جمع می‌شد، نتیجه‌‌ای جز مال‌اندوزی برخی افراد نداشت، اما انتخاب یک روز به نام فلسطین باعث شد تمام جهان در روز قدس متوجه فلسطین شود و آن را از یاد نبرد.
وی ادامه داد: مولف کتاب «درآمدی بر دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» همچنین نتیجه انقلاب اسلامی را در نهاد‌های انقلابی و‌ سیاسی و ‌اقتصادی و رحلت امام(س) و تاثیرات آن و بازتاب انقلاب اسلامی در دیگر کشور‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
عبدی که ترجمه این کتاب را دو سال پیش به پایان رساند و آن را برای انتشار به مرکز اسناد انقلاب اسلامی تحویل داد گفت: ناشر نام کتاب را تغییر داده است. عنوان اصلی آن «گامی بنیادین در شناخت دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» است و ناشر عبارت «درآمد» را برای آغاز نام کتاب برگزیده است. عنوان درآمد به پیش زمینه‌ها اشاره دارد و گامی بنیادین، ریشه‌های انقلاب را مطرح می‌کند.
کتاب «درآمدی بر دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، سیاسی و فقهی امام خمینی(س)» در قطع وزیری و 516 صفحه با شمارگان هزار و پانصد نسخه و بهای 110 هزار ریال از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام /*