مجموعۀ آثار کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی(س) جلد پانزدهم ـ کتابشناسی فقه زمان و مکان

کد : 39063 | تاریخ : 19/09/1391

کنگرۀ « بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی (س) نقش زمان و مکان در اجتهاد» که به منظور اعتلای اندیشۀ امام و تبیین تئوری معظم‌له در باب فقه و زمان ـ مکان انجام شد، بخش مهم فعالیت خود را صرف بسترسازی برای تحقیقات جهت بالندگی این مبحث نمود.

یکی از فعالیت‌های زیربنایی کنگره، شناسایی و ارائه منابع و مآخذ به پژوهشگران بوده است. فراهم‌سازی منابع و متون به انگیزه پیشبرد تحقیقات جاری در این زمینه، و آشنا ساختن عالمان و مراکز علمی با پیشینه و دستاوردهای گذشته از این نمونه‌ها است. از این رو این مجموعه‌ها، گویای کاستیها و بایسته‌ها، قوتها و ضعف‌های فرایند فقه نیز می‌باشد.

فعالیت‌های اطلاع‌رسانی کنگره شامل دو بخش، تهیه متون و کتابشناسی است. در بخش اول چهار گروه حدیث و سیره، فقه، فقه پژوهشی و فقه در آینه مطبوعات با گردآوری و پردازش منابع متقن و مفید، هفتاد جلد فرآورده داشته‌اند. در کنار پژوهش‌های گروههای مزبور کمیته علمی نسبت به طراحی و انجام کتابشناسی جامع و مفید اقدام نمود. این کتابشناسی با بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید، فهرستی از منابع و مصادر تحقیقاتی موضوع فقه و زمان ـ مکان فراهم ساخته است.

تا کنون در فقه اسلامی و به ویژه فقه شیعه مآخذشناسی جامع با شیوه‌های اطلاع‌رسانی مدرن انجام نیافته است. این کتابشناسی هم مدعی جامعیت و کمال نیست ولی اولین اثری است که در چهارچوب تعامل و ترابط فقه و زمان ـ مکان فهرستی از فعالیت‌های مطبوعاتی و پژوهشی نو فقهی بویژه در دورۀ جدید عرضه کرده است.

متن کتاب «کتابشناسی فقه زمان و مکان» را از اینجا ببینید.

انتهای پیام /*