دفتر دوازدهم از آثار موضوعی تبیان

سیمای معصومین در اندیشه امام خمینی (س)

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام(س)، یکی از برجسته‏ ترین وجوهی که ایشان را از سایر عالمان و متفکران جهان اسلام ممتاز می ‏کند نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در این میان کتاب "سیره معصومین در اندیشه امام خمینی" از مجموعه هایی است که به معرفی دیدگاه ها، بیانات و پیام های حضرت امام در ارتباط با ائمه اطهار (ع) می پردازد.

کد : 39124 | تاریخ : 16/08/1397

از دیدگاه قرآن فلسفۀ نزول انبیا و فرستادگان الهی اقامۀ قسط در جامعه بوده، آنجا که می‏ فرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا بِالْبَیّناتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمْ الْکِتَابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»[1] و خداوند راه رسیدن به این هدف را استفاده از کتاب، میزان و ادله روشن قرار داده است. اما باید گفت آنان در هدف خود توفیق کامل نداشتند و به واسطه وجود زورمداران و مستکبرین و مقاومت دنیا پرستان این هدف الهی در هیچ دوره ‏ای به نحو همه جانبه جامه عمل به خود نپوشید، گرچه همۀ آنها در تأثیرگذاری بر جامعه بشری موفق بوده ‏اند و هر آنچه خیر در این دنیا واقع شده و می‏ شود و هرگونه تربیت صحیحی صورت گرفته و هر انسان اندیشمند و مصلحی قدم به عرصه حیات گذاشته، مستقیم یا غیر مستقیم به برکت هدایت و تعالیم این انسانهای برگزیده بوده است و الاّ بشریت کمتر می‏ توانست معنا و مفهوم صحت و سلامت نفس و انسانیت را درک کند، با توجه به این کلام امام راحل که در شأن و منزلت علی(ع) می ‏فرمایند «اگر چنانچه پیغمبر اسلام(ص) غیر از این موجود تربیت نکرده بود، کافی بود برایش[2]» باید گفت این توفیق را رسولان الهی بدست آورده ‏اند، زیرا آنها آمده بودند همۀ مردم را همچون علی‏ بن ابیطالب(ع) تربیت کنند ولی نشد. و همۀ گرفتاریهای بشریت امروز هم از همین ناحیه است.

اگر می ‏بینیم انسان امروز با این که خود را عالم و آگاه می‏ داند و به انواع علوم و فنون مسلح شده، در منجلاب پستی و گرفتاری های خودساخته دچار است و هر چه تلاش می‏ کند کمتر نتیجه می‏ گیرد، به واسطه دور افتادن از مکتب انبیاست. و اگر اندیشمندان و مصلحان که با قصد و نیت خالص پا به میدان گذاشته و خواسته ‏اند مشکلات و معضلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی جامعۀ بشری را حل کنند ناموفق بوده‏ اند برای این است که هر کدام گوشه‏ ای از تعالیم مکتب های انبیا را برگرفته‏ اند و به این لحاظ بیشتر حرکت ها و قیام های آنان یا در نطفه خفه شده و یا پس از یافتن قدرت و حاکمیت بر جامعه، این حرکت ها به وسیلۀ خود مؤسسین یا جانشینان آنها به انحراف گراییده است.

در این میان امام خمینی(س) از نادر افرادی بود که مکتب انبیا را به درستی می‏ شناخت و به تمامی زوایای آن آشنایی کامل داشت. از اوج عرفان و عمق شهود و معرفت الهی انبیا تا برهانی ‏ترین استدلال ها و براهین فلسفی برگرفته از تعالیم آنها، و از ژرفای فقه و اصول و ریزترین احکام و مبانی شرعی تکالیف و وظایف عبادی و حقوق فردی و جمعی تا انواع سیاست های کشورداری و شیوه‏ های مدیریت و ادارۀ حکومت و عرصۀ پیچیده مناسبات بین‏ المللی و ترفندهای استعماری و استکباری، پهنۀ وسیع معرفت نظری و تجربۀ عملی وی را تشکیل می‏ داد.

امام(س) با استفاده از این جامعیت در عصری که دین به فراموشی سپرده شده بود و تقریباً، و همۀ قدرت های مادی و معنوی دنیا روزگار دین را پایان یافته تلقی کرده، در فکر جایگزین برای آن بودند، توانست امتی را بیدار کند و حکومتی را بنیان نهد که ریشه در تفکرات دینی داشته و قانونش قانون الهی باشد. و علی رغم همدلی و هماهنگی قدرتهای مادی و معنوی جهان کفر و لشکرکشی همه جانبه آنان علیه نهضت این ملت، سرافراز و پیروز از میدان بیرون آید.

به این لحاظ امام به معنای واقعی کلمه بزرگترین احیاگر تفکر دینی در عصر حاضر به شمار می‏ رود و اندیشه و عمل او نه تنها مسلمین و دین اسلام را جان تازه‏ ای بخشید بلکه سایر مکاتب و گرایشها و مذاهب الهی، تجدید حیات یافتند، و تمامی محرومان و مستضعفان با الهام از انقلاب اسلامی ایران، در گوشه و کنار جهان سربرافراشتند و از سوی دیگر، بزرگترین و قدرتمندترین اندیشه و تفکر مادی به زباله‏ دان تاریخ سپرده شد.

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام(س)، یکی از برجسته‏ ترین وجوهی که ایشان را از سایر عالمان و متفکران جهان اسلام ممتاز می ‏کند نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در این میان کتاب "سیره معصومین در اندیشه امام خمینی" از مجموعه هایی است که به معرفی دیدگاه ها، بیانات و پیام های حضرت امام در ارتباط با ائمه اطهار (ع) می پردازد.

کتاب «سیمای معصومین (ع) در اندیشه امام خمینی (س)» دفتر دوازدهم از آثار موضوعی تبیان ها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده مشتمل بر چهار بخش است:

بخش اول: تحت عنوان «تاریخ و سنتهای آن» به مباحثی کلی همچون مسیر تاریخ، اهداف عالی در تاریخ و وعدۀ تاریخ پرداخته شده است.

بخش دوم: که عنوان «تاریخ انبیا» گرفته است، درچهار فصل تنظیم شده و به مباحثی همچون صفات، دعوت، مبارزات و زندگانی انبیا اختصاص داده شده است.

بخش سوم: به پیامبر اکرم(ص) اختصاص یافته و مطالب آن در چهار فصل تنظیم شده است. در این فصول مجموعه دیدگاههای امام پیرامون شخصیت پیامبر(ص)، بعثت، شیوۀ حکومت و جنگهای آن حضرت گردآوری شده است.

بخش چهارم: تحت عنوان «تاریخ اهل بیت(ع)» به چهار فصل تقسیم شده است و در آن دیدگاه های امام پیرامون ابعاد شخصیتی و سجایای اخلاقی حضرت زهرا(س) و ائمۀ اهل البیت(ع) جمع‏ آوری شده است.

علاقمندان و پژوهشگران می توانند این کتاب را از اینجا مطالعه نمایند.

 [1])) «همانا ما پیغمبران خود را با ادله و معجزات فرستادیم و برایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند.»(حدید / 25).

 [2])) روز عید غدیر خم.

 

انتهای پیام /*