در محضر درس امام؛

اهداف قیام عاشورا و نتایج و آثار قیام اباعبدالله(ع)

سید الشهدا بحق بود و با عده قلیلی مقابله کرد و در عین حالی که به شهادت رسید و فرزندان او هم به شهادت رسیدند، لکن اسلام را زنده کرد و یزید و بنی امیه را رسوا کرد.

کد : 140994 | تاریخ : 12/07/1395

تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمده ‏اند، تمام. و همه آنها این مسأله را داشتند که فرد باید فدای جامعه بشود. فرد هر چه بزرگ باشد- بالاترین فرد که ارزشش بیشتر از هر چیز است در دنیا- وقتی که با مصالح جامعه معارضه کرد این فرد، باید فدا بشود. سید الشهدا روی همین میزان آمد، رفت و خودش و اصحاب و انصار خودش را فدا کرد؛ که فرد باید فدای جامعه بشود، جامعه باید اصلاح بشود؛ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط، باید عدالت در بین مردم و در بین جامعه تحقق پیدا بکند. جانها را دادند، مالها را دادند، زحمتها کشیدند.

(صحیفه امام؛ ج15، ص217.)

*****

سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- تمام حیثیت خودش، جان خودش را و بچه‏ هایش را، همه چیز را در صورتی که می ‏دانست قضیه این طور می‏ شود، کسی که فرمایشات ایشان را از وقتی که از مدینه بیرون آمدند و به مکه آمدند و از مکه آمدند بیرون حرفهای ایشان را می‏ شنود همه را، می‏ بیند که ایشان متوجه بوده است که چه دارد می‏ کند، این جور نبود که آمده است ببیند که، بلکه آمده بود حکومت هم می‏ خواست بگیرد، اصلًا برای این معنا آمده بود و این یک فخری است و آنهایی که خیال می‏کنند که حضرت سید الشهدا برای حکومت نیامده، خیر؛ اینها برای حکومت آمدند، برای اینکه باید حکومت دستِ مثل سید الشهدا باشد، مثل کسانی که شیعه سید الشهدا هستند باشد.

(صحیفه امام ؛ ج‏21، ص 3.)

****

اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جانفرسای نبی اکرم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند. و اگر عاشورا نبود، منطق جاهلیت ابو سفیانیان که می‏ خواستند قلم سرخ بر وحی و کتاب بکشند و یزید یادگار عصر تاریک بت‏ پرستی که به گمان خود با کشتن و به شهادت کشیدن فرزندان وحی امید داشت اساس اسلام را برچیند و با صراحت و اعلام «لا خبر جاء و لا وحی نزل» بنیاد حکومت الهی را برکند. نمی‏ دانستیم به سر قرآن کریم و اسلام عزیز چه می‏ آمد. لکن اراده خداوند متعال بر آن بوده و هست که اسلام رهایی ‏بخش و قرآن هدایت افروز را جاوید نگه دارد و با خون شهیدانی چون فرزندان وحی احیا و پشتیبانی فرماید و از آسیب دهر نگه دارد و حسین بن علی آن عصاره نبوت و یادگار ولایت را برانگیزد، تا جان خود و عزیزانش را فدای عقیدت خویش و امت معظم پیامبر اکرم نماید، تا در امتداد تاریخ، خون پاک او بجوشد و دین خدا را آبیاری فرماید و از وحی و از رهاوردهای آن پاسداری نماید.

(صحیفه امام؛ ج‏14،ص 407.)

*****

سید الشهدا بحق بود و با عده قلیلی مقابله کرد و در عین حالی که به شهادت رسید و فرزندان او هم به شهادت رسیدند، لکن اسلام را زنده کرد و یزید و بنی امیه را رسوا کرد.

(صحیفه امام؛ ج‏16، ص 89.)

انتهای پیام /*