عالم ربانی، مجاهد فی سبیل الله : امام روح الله خمینی
مَلام نانااس، حسین
«بگو: اگر دریا برای (نوشتن) کلمات پروردگارم مرکب باشد، بی شک آن دریا، پیش از به پایان رسیدن کلمات پروردگارم، به پایان می رسد ولو آنکه مددی همانند آن به میان آوریم».
کلمات در ستایش از اولیا (معصومین) و عرفا (دوستداران شناخت قلبی خداوند) در مقایسه با کلمات ستایش آمیز نسبت به خدا، چیزی جز قطرات محکوم به فنا در اقیانوسی از مرکب نیستند که پیشاپیش در برابر کلمات فراگیر و لایتناهی خداوند رنگ می بازند.
امام، روح الله الموسوی الخمینی، قدس الله نفس الزکیّه، کلمه ای از کلمات خداوند، و امتی از امت محمد بود، خداوند، او و فرزندانش را قرین رحمت سازد. از کدام کرانه باید به اقیانوس علم و عرفان قرآنی منبعث از جزیرۀ امت خمینی وارد شد؟
اگر سفرمان را از کرانه فقه و تفقه (علم حقوق و فهم باطنی) آغاز کنیم، امواج بلند علم و درایت و منطق ایشان ما را به حیرت می افکند و زورق
[[page 115]]کوچکمان را واژگون می سازد. روح الله ، آن طلبه (محصل الهیات) همانند دیگر طلاب بر سر کلاس حاضر می شد؛ همان کتب را مطالعه می کرد؛ در سخنرانیها و خطبه ها حاضر می شد و مانند اکثر طلاب امتحانات را با موفقیت به اتمام می رساند.
امام روح الله ، آن عالم فقیه (حقوقدان مسلمان) جایی که دیگران غایب بودند حاضر بود؛ به روشی مطالعه می کرد که دیگران از آن آگاهی نداشتند؛ وارد حوزه هایی می شد که دیگران با آن بیگانه بودند؛ آنچه برای دیگران ثقیل بود درک می نمود؛ و از امتحانی الهی که دیگران نیز به آن دعوت شده بودند، اما صلاحیت حضور نداشتند، سربلند بیرون می آمد.
از طرف دیگر، اگر آغاز سفر ما از کرانۀ اخلاق باشد، علّو درجات خمینی، سواران را به وحشت خواهد انداخت و آنان را به ترک کشتی وامی دارد؛ اما کشتی ملوانان جسور را در دریای وسیع و خروشانی از عظمت مقام محمدی، کرامت روح، تحقق انسانیت و جانشینی بشر مصون می دارد.
و اگر سفرمان را از کرانۀ فلسفه و منطق آغاز کنیم، در آثار امام با تفاصیل پیچیده، معانی ژرف، دقت تمایز و اصلاح منطق با همان دقت طبقه بندی پلایدس در صورت فلکی ثور مواجه می شویم؛ و جایگاه ستارۀ خمینی را در صورت فلکی امت در می یابیم.
و اگر از سر تصادف سفر به جزیرۀ امت خمینی را از کرانۀ عرفان و معرفت (دو نام برای شناخت قلبی و توصیف ناپذیر خداوند) آغاز کنیم، این افتخار نصیبمان خواهد شد که در معیّت او در اقیانوس عرفان غوطه ور شویم، یا با او در «لذت جامی» که سرنشینان مفتون کشتی را
[[page 116]]مجنون ناخدای کشتی ساخته، شریک شویم ـ الله جل و جلاله ـ و کشتی را به سوی جزیرۀ عشق الهی که تنها ساکن آن، مالک کل جهان است سوق می دهد.
از این جزیرۀ غوطه ور در عشق الهی است که روح الله ، آن عارف عظیم الشان به سرزمین اصلی جامعه اسلامی، و به وطن خود ایران بازگشت، و از منبر روشنگری بالا رفت و اولین یاوران خویش را در مدرسۀ امام جعفر صادق، جزء دوازده امام صدیق، گرد خویش فرا خواند، رحمة الله علیهم.
در اینجا، امام خمینی از رهگذر مباحث و مجادلات کلامی ـ عقلانی، اذهان خفته را بیدار ساخته، مجدداً روح تازه ای در نفوس فرزانه دمید و نسل طلاب را از گمراهی نجات داد، بینش سیاسی را احیا نمود و رهبری را به علمای اسلام تفویض کرد.
تحت رهبری امام خمینی، علما و روحانیون، نهضت را با دست خالی هدایت کرده و ملت ایران را در مقابل ارتش تا دندان مسلح، ولی خفتۀ شاه بیدار ساختند. تحت رهبری امام خمینی امام تبعید شده، اما حی و حاضر، علما و مردم با مساعی یکدیگر شاه را بیرون کرده، و با اشغال کاخهای زنگار گرفتۀ سلطنت، حکومت استبدادی پهلوی را نابود ساختند و جمهوری اسلامی ایران را برقرار کردند، باشد که شان و مقام او تا ابد در پیشگاه پروردگارش متعالی گردد.
امام خمینی، بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی ایران، اصل ولایت فقیه (حکومت فقهای مسلمان) را به عنوان شالودۀ حکومت
[[page 117]]اسلامی برقرار ساخت؛ و در دهۀ هشتم زندگی اش، مسئولیت سنگین ولی فقیه (فقیه عالی قدر) در ایران اسلامی را به عهده گرفت.
آیت الله خمینی، آن عارف جند الله (مجاهد عارف) مشعل فروزان قرآن را علیه ستمکاران بر فراز برج عالِم ربانی (عالم معتقد به خدا) بالا برد و ضلالت کفر غرب و شرق را نابود ساخت.
پرتو قرآن در دستان آیت الله خمینی بندهای شرم آور ملت مسلمان ایران را از رژیم نژادپرست افریقای جنوبی (سابق)، رژیم صهیونیستی اشغالگر قدس و فلسطین (امروزی) و مادر نژادپرست هر دوی آنها یعنی ایالات متحدۀ امریکا گسیخت.
پرتو قرآن در دستان آیت الله جماران، فروپاشی اتحاد شوروی، استقلال آسیای مرکزی و اروپای شرقی، و پیروزی مجاهدین افغانی (سربازان مسلمان افغانی) را تسریع نمود... چراغ راه سربازان و شهدای مسلمان در جنگ تحمیلی هشت ساله بود، و آتش فتنۀ دشمنان اسلام را از کاخ بغداد تا کاخ سفید در واشنگتن خاموش ساخت.
پرتو قرآن در دستان پدر مصطفی جایگاه رفیع زنان مسلمان را در جامعۀ اسلامی، و مقام مقدس خانوادۀ مسلمین را در دایرۀ امت اسلامی به آنها بازگرداند.
پرتو قرآن در دستان حاجی (زائر) امام خمینی، حج اکبر را به عنوان مجمع روحانی و اجتماعی ـ سیاسی جهان اسلام، و کعبه را به عنوان مرکز وحدت اسلامی و نوید پیروزی اسلام احیا کرد.
[[page 118]] پرتو قرآن در دستان سیّد (فرزند پیامبر)، خمینی، چراغ قرآن را بر فراز مسجد الاقصی که بیش از سه دهه در بند رژیم اشغالگر قدس و فلسطین است، نگه داشت.
پرتو قرآن امام خمینی، ما را همچنان به اتحاد در دفاع از اسلام، سرزمینهای اسلامی، حیات و سعادت و ذخایر مسلمانان فرا می خواند.
پرتو قرآن امام خمینی، علمای مسلمان سراسر قلمرو اسلامی را دعوت می کند تا به عنوان متولیان پیامبران، جهت اشاعۀ صلح به پا خیزند و از رهبران امتها می خواهد تا به منظور دفاع از قرآن مجید، شریعت مقدس و دستورات الهی، در خصوص برقراری عدالت و حکومت اسلامی، قیام کنند.
ما باید بعد از سوّم ژوئن 1989 سفرمان را به سوی جزیرۀ امت خمینی ادامه دهیم؛ و با کمک عاشقان خمینی همۀ اقصی نقاط آن جزیرۀ مسکونی را پیدا کنیم. کشتیهای آنها را از آسمان تا زمین در اقیانوسی از اشک شناور سازیم؛ و با عشق، حق شناسی، ایمان و عزم راسخ پیوند خوریم، و در مسیری که خمینی طی نموده، استقامت ورزیم؛ و به مبارزاتی که خمینی لازم می دانست بپردازیم؛ و تا پیروزی ای که او حتمی می دانست استقامت ورزیم.
اینها فقط قطراتی چند از عشق من به شماست
هیچ قلمی نمی تواند این اقیانوس را توصیف کند
اگر از نوشتن باز ایستاده ام به خاطر فقدان مرکب نیست
بلکه همدردی با آنهایی است که باید همراه ما بشتابند.
ملام. نانا. حسین
[[page 119]]
[[page 120]]