فهرست تفصیلی
عنوان صفحه
مقدمه الف- ه
بخش اول: اقشار فرهنگی- آموزشی
فصل اول: دانشمندان، علما و اساتید حوزه و دانشگاه 3
الف) اهمیت رسالت حوزه و دانشگاه 3
انسانیت به علم و تقواست 3
دانشگاهی و روحانی، منشأ صلاح و رستگاری جامعه--- 3
افاضل و دانشمندان، سررشته دار فضیلت کشور--- 4
علما، حافظان اسلام--- 4
روحانیون، عاملین اصلی حیات اسلام--- 5
نقش اساتید در اصلاح جامعه--- 5
ب) وظایف و مسئولیتها--- 5
[[page 387]]
1. حفظ اسلام و استقلال کشور--- 5
دفاع از حریم اسلام و قرآن کریم--- 5
دفاع از احکام مسلّمه اسلام--- 6
پشتیبانی از دین اسلام، قرآن و مسلمین--- 6
معرفی اسلام--- 7
دفاع از اسلام و حفظ احکام آن--- 7
وابستگی فکری بزرگترین فاجعه--- 8
معرفی قرآن در تمامی ابعاد--- 8
ارائه برنامه ها و طرحهای صحیح اقتصادی به نفع محرومین--- 8
2. آگاهی و بیداری مردم--- 9
بیداری و چاره جویی برای خلاصی ملتها از چنگال استعمار--- 9
بسیج شخصیتهای جهانی برای رهایی ملت ایران--- 9
بیداری مردم جهت شکل گیری ارکان نظام--- 10
بیداری مردم، کلید حل مشکلات--- 10
نجات بشریت از سلطه ظالمانه استعمار--- 11
3. انتقال دانش و تربیت جامعه--- 11
تربیت اسلامی و آشنایی جوانان به مسائل روز--- 11
نقش پیوند ایمان و علم در سرنوشت کشور--- 12
تربیت دینی یک وظیفه همگانی--- 12
تربیت معنوی در کنار تعلیم--- 13
آموزش تقوا همراه آموزش علم--- 13
لزوم انتقال شایسته دانش به دانشجویان--- 13
نقش اساتید در تحول دانشگاه--- 14
ج) توصیه ها--- 14
دانشمندان منشأ امید مردم--- 14
[[page 388]]خودباوری متفکرین--- 14
تلاش در جهت قطع امید دشمن اصلی (امریکا)--- 15
ضررهای جبران ناپذیر بی تفاوتی نسبت به نظام--- 15
روحیه اسلامی ضامن حفظ مملکت--- 15
ایران نمونه عملی برای سایر کشورها--- 16
فصل دوم: معلمان--- 19
الف) رسالت معلم در جامعه--- 19
پرورش اسلامی--- 19
معلمی، شغل انبیا--- 20
معلمی، شغل انسان سازی--- 24
نقش مهم معلم در تربیت--- 25
ایجاد تحول در جوانان--- 27
نجات کشور از وابستگی فرهنگی--- 27
هدایت جامعه به سوی الله--- 28
الهی بودنِ شغل معلمی--- 30
مقدرات آینده جامعه در دست تربیت یافتگان معلمان--- 31
تربیت اسلامی جوانان--- 33
نقش کلیدی معلمین در اصلاح و استقلال فرهنگ کشور--- 33
ب) فرهنگ استعماری در آموزش و پرورش رژیم طاغوت--- 34
تربیت استعماری توسط معلمان وابسته--- 34
تاخت و تازهای استعمارگران در مراکز آموزشی و تربیتی--- 34
بیگانگی معلمان غربزده با مصالح اسلام و کشور--- 35
استعمار فرهنگی از طریق تربیت یافتگان غربی و شرقی--- 35
نقش معلمین منحرف در حذف دین از جامعه--- 36
[[page 389]]نقش معلمین منحرف در زمان پهلوی--- 37
ج) هشدارها و توصیه ها--- 37
جایگزینی معلمین پاکدامن به جای معلمین استعماری--- 37
انتخاب اشخاص صحیح و سالم در مراکز تعلیم و تربیت--- 37
ویژگی تربیت اسلامی--- 38
آموزش و پرورش باید در کنار هم باشند--- 39
اعتماد به نفس در جوانان--- 40
تربیت اسلامی، ضامن استقلال و آزادی کشور--- 40
هوشیاری معلمان نسبت به فرهنگ غرب--- 41
توجه معلمان به اصلاح خود قبل از دعوت به اصلاح دیگران--- 41
مسئولیت معلمان در هر رشته نسبت به تعلیم و تربیت--- 42
تربیت مفید جوانان برای جامعه اسلامی--- 45
شناسایی عوامل نفوذی در محیط آموزش و پرورش--- 45
پرورش از دبستانها شروع می شود--- 46
هوشیاری نسبت به افکار انحرافی همکاران--- 47
علم و تقوا دو بال سیر الی الله تعالی--- 48
هوشیاری در مقابل عوامل نفوذی در مراکز آموزشی--- 49
صبر و مقاومت در برابر مشکلات--- 50
تهذیب خود قبل از تهذیب دانش آموزان--- 50
کوشش در جهت تربیت افراد متعهد و غیروابسته--- 50
فصل سوم: دانش آموزان و دانشجویان--- 51
الف) وظایف و مسئولیتها--- 51
مخالفت با طرحهای مخالف مذهب و ملت--- 51
همراهی دانشجویان و دانش آموزان با قیام مردم--- 51
[[page 390]]بیداری و دفاع از حقوق خود--- 52
تداوم انقلاب با حفظ وحدت--- 52
حمایت حرکت انقلابی دانشجویان--- 53
طی کردن راه انبیا--- 53
ادامه نهضت ادامه راه انبیای الهی--- 54
مراقبت در برابر نفوذ منافقین در مراکز آموزشی--- 54
جلوگیری از انحراف در مراکز تعلیم و تربیت--- 55
کسب علوم و فنون در جهت اعتلای کشور--- 55
هوشیاری در مقابل نفوذ خط انحرافی در مراکز آموزشی--- 56
ب) هشدارها و توصیه ها--- 56
حفظ شعائر اسلامی در دانشگاهها--- 56
پرهیز از مخالفتهای بی اساس--- 57
پیروی از احکام اسلام--- 57
هوشیاری و شناخت عوامل نفاق--- 58
تجهیز به علم و تقوا و شعور انقلابی- اسلامی--- 59
معلومات همراه با مهار نفس و امانتداری--- 60
رمز پیروزی در اتحاد گروههای دانشجویی--- 61
آلت دست واقع نشدن--- 61
توصیه به خودیابی دانشجویان--- 62
توصیه بر حفظ کتابهای شهید مطهری--- 62
حضور در سنگر مساجد--- 62
تلاش در جهت تقویت ایمان--- 63
اصلاح مملکت در گرو اصلاح معلم و دانشجو--- 63
شناسایی عوامل فساد در مراکز آموزشی--- 63
نقش وحدت در سازندگی کشور--- 64
[[page 391]]
هوشیاری و جلوگیری از شکل گیری انحرافات--- 65
حضور در عرصه های مختلف انقلاب--- 65
فصل چهارم: روشنفکران--- 67
الف) رسالت روشنفکران دینی و متعهد--- 67
اظهار علاقه مندی به اسلام و روحانیت--- 67
طرد روحانی نمایان و نقش مخرب آنها--- 67
بیداری جوانان و روشنفکران--- 68
معرفی اسلام از وظایف روشنفکران است--- 69
موافقت با حکومت عدل و مخالفت با حکومت جور--- 69
جلوگیری از انحراف نهضت، وظیفه اسلامی- ملی--- 69
مخالفت با رژیم شاهی، وظیفه الهی--- 70
نقش روشنفکران در استقرار حکومت عدل--- 70
کنارزدن روشنفکران غربزده و وابسته--- 70
حضور در صحنه های مختلف انقلاب و کشور--- 71
آگاه کردن مردم به آینده سلاحهای اتمی--- 72
دگرگونی در نظامهای سرمایه داری و کمونیستی جهان--- 72
چاره جویی برای مسائل جهان اسلام--- 73
ب) روشنفکران وابسته و غربزده--- 73
بی اطلاعی از قرآن و سنت--- 73
غفلت از معنویات--- 74
پنجاه سال غربزدگی روشنفکران وابسته--- 75
میوه چینی از دستمایه ملت خون داده--- 75
تلاش برای برگرداندن رژیم سابق--- 76
ادعای عدم جامعیت دین اسلام!--- 76
[[page 392]]روشنفکران و مردم--- 77
غفلت از نتایج سوء گروه گرایی--- 78
روشنفکران منحط--- 79
روشنفکران غربزده--- 79
تبعیت از شعار «دین افیون جامعه است»!--- 80
ایجاد تشتت و اختلاف با قلمهای مسموم--- 81
توطئه روشنفکران غربزده به اسم آزادی--- 82
تبلیغ آزادی به شیوه غربی--- 84
خودباختگی و عدم اعتماد به نفس--- 85
غرب معیار روشنفکری نیست--- 86
عدم اعتقاد عملی به اسلام و ملیت--- 86
مخالفت با ولایت فقیه--- 86
تأثیرپذیری از تبلیغات خارجی--- 87
تعارض با رأی اکثریت--- 87
بی اطلاعی نسبت به مسائل روز--- 88
برچسب ارتجاع به روحانیت--- 90
عدم درک اختیارات ولایت فقیه--- 91
توطئه گری بعضی از روشنفکران--- 91
نان به نرخ روز خوردن برخی روشنفکران--- 92
مخالفت با خواسته های ملت--- 93
مخالفت با حاکمیت اسلام--- 94
ایجاد مانع بر سر راه اصلاحات کشور--- 94
تلاش و فعالیت بر علیه انقلاب--- 95
عدم توجه به مخالفت برخی از روشنفکران--- 96
طرح مجلس ملی به جای مجلس اسلامی--- 96
[[page 393]]
اسلام زدایی رضاخان و حمایت روشنفکران از آن--- 97
خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب--- 98
طرح شعار جدایی دین از سیاست--- 98
غربگرایی--- 100
ضدیت با قرآن--- 100
بی تفاوتی نسبت به اسلام--- 101
عدم درک فلسفه سیاسی مراسم دینی--- 101
علل حضور روحانیون در کارهای اجرایی--- 101
عدم واقع نگری روشنفکران--- 102
صدمات ناشی از روشنفکران غربزده و شرقزده--- 103
مخالفت با اسلامیت نظام--- 104
بی اطلاعی از اسلام، علت اختلاف روشنفکران--- 104
بزرگ نمایی قدرت کشورهای خارجی--- 105
مأموریت روشنفکران مصنوعی و وابسته در داخل کشور--- 106
ج) توصیه ها و انتظارات--- 107
خودداری از پافشاری برعقیده باطل--- 107
عبرت گیری از اوضاع و آگاه سازی مردم--- 108
گلایه های ارادتمندانه--- 108
گله از روشنفکران در نادیده گرفتن خدمات و نقش روحانیت--- 109
پیوند با ملت و روحانیت و اعلام صریح مواضع خود--- 111
بیداری و توجه به فرهنگ اسلامی--- 111
حفظ مساجد--- 111
شناخت ریشه ها و پیامد توطئه گروه گرایی--- 112
افسوس از وابستگی برخی روشنفکران--- 112
توصیه به پیوستگی با ملت--- 113
[[page 394]]پیوستن به نهضت--- 114
شرط تداوم ملایمت، پشیمانی از گذشته--- 114
پیروی روشنفکران از اهداف ملت--- 115
پیوستن به توده مردم--- 117
باز هم نصیحت به روشنفکران--- 118
تفاهم برای رفع مصایب--- 119
از دست ندادن سد بزرگ روحانیت--- 120
تلاش جهت رسوایی ابرقدرتها--- 120
توصیه بر حفظ آثار شهید مطهری--- 120
عدم وابستگی به شرق و غرب، شرط ایستادگی--- 121
تباه نکردن جان خود برای اجانب--- 121
پیوستگی اسلامیّت و ملیّت--- 122
روشنفکران و استقلال--- 122
تذکر به روشنفکران متعهد--- 123
اگر اسلام سیلی بخورد ...--- 123
رهایی از خودباختگی--- 124
توصیه بر حفظ دانشگاهها از انحراف--- 125
استفاده از بیان و قلم بر ضد طاغوت--- 126
روشنفکران با خدای خود خلوت کنند--- 126
فصل پنجم: نویسندگان و گویندگان--- 131
الف) نقش و رسالت--- 131
1. بیداری و آگاهی مردم--- 131
بیدارکردن حس دینداری--- 131
آگاه کردن مردم--- 131
[[page 395]]فشای جنایات شاه--- 132
آگاه کردن مردم به تبلیغات مسموم رژیم--- 132
هدایت مردم در امر قانون اساسی--- 133
اطلاع رسانی نسبت به خطر سلاحهای اتمی--- 134
گسترش تعالیم اسلامی--- 135
2. معرفی اسلام و دفاع از حقوق مستضعفین--- 135
دعوت به وحدت و ایجاد جبهه مستضعفین--- 135
قلم در خدمت مستضعفین--- 136
مسئولیت معرفی اسلام به مردم--- 136
تکلیف دینی- ملی برای نجات ملتها از سلطه ستمگران--- 137
طرح مسائل اسلامی در مجالس و روزنامه ها--- 137
ارائه تحلیل درست از اسلام--- 138
3. حفظ نهضت و پاسداری از خون شهدا--- 139
کمک به استیفای حقوق مردم--- 139
تعهد به آرمانهای شهیدان--- 139
پشتیبانی از نهضت و دولت--- 140
توجه به آینده نهضت و مملکت--- 140
تقویت روحیه ملت--- 142
نمایش مراحل مختلف پیروزی در هفته جنگ--- 143
4. دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه و تشنج--- 143
حفظ وحدت موجب خنثی شدن تبلیغات خصمانه دشمنان--- 143
کنترل قلمها در انتشار مطالب کذب--- 145
نقش قلم و زبان در اجتماع--- 145
ایجاد وحدت و تفاهم--- 148
رعایت حیثیت نظام اسلامی در انتقادات--- 149
[[page 396]]احتراز از اختلاف و توجه به عدالت و عطوفت--- 152
ب) نویسندگان و گویندگان متعهد--- 152
از میان رفتن انحرافات به برکت نویسندگان آگاه و دلسوز--- 153
ثبت و بررسی دقیق تاریخ نهضت اسلامی برای نسلهای آینده--- 153
انعکاس خواسته های ملت به طور شایسته--- 153
نقش مهم نویسندگان متعهد در پیروزی انقلاب--- 154
نصایح برادرانه و انتقاد سالم--- 154
ایجاد وحدت بین جناحها و گروهها--- 155
عبرت گیری از قضایای صدر مشروطه--- 155
خنثی سازی تبلیغات دشمنان جمهوری اسلامی--- 155
معرفی چهره واقعی اسلام به جهانیان--- 156
مسئولیت در قبال اسلام و مقدرات مسلمین--- 157
ج) نویسندگان و گویندگان منحرف--- 157
سرپیچی از فرمان اسلام و قرآن--- 157
ضعف شجاعت ادبی--- 158
قلم، شمشیر دو دم--- 158
ناتوانی از دیدن قدرت اسلام--- 159
قلم، حربه انتقام حاشیه نشینان خارج--- 159
قلم به دستان ناآگاه--- 159
قلمهای مسموم و کاشتن تخم فساد--- 160
تبلیغات علیه اسلام و روحانیت--- 161
قلمهای زهرآلود--- 161
تزریق درس استعماری--- 162
ادعای وحدت در زبان و ایجاد تشتّت در عمل--- 162
اهانت به ملت--- 163
[[page 397]]
قلمهای تابع--- 164
فریب خوردن از تبلیغات پنجاه ساله--- 164
قلم توطئه گر--- 165
متهم کردن نظام جمهوری اسلامی--- 166
تضعیف نظام و ایجاد نارضایتی در ملت--- 167
اتهام ارتجاع به اسلام--- 170
کوشش برای لکه دار کردن نهضت--- 170
انتقاد کینه توزانه--- 170
قلمها به دنبال اسارت مردم--- 171
فریب و دلسردی و اهانت به مردم--- 172
ایجاد دشمنی میان گروههای تأثیرگذار ملت--- 174
د) هشدارها و توصیه ها--- 175
اعلام خطر--- 175
کنارگذاشتن تبلیغات سوء و تضعیف ملت و دولت--- 176
تجدیدنظر مطبوعات--- 176
پرهیز از شایعه افکنی و سوءاستفاده از آزادی--- 176
پذیرش نظر ملت در حکومت اسلامی--- 177
پرهیز از گفتار خلاف واقع--- 178
طرح مسائل اجتماعی و سیاسی در ایام حج--- 179
پرهیز از ایجاد تفرقه--- 179
ایجاد روحیه خودباوری در مردم--- 179
اتحاد برای حل معضلات--- 180
گویندگی و نویسندگی، واجب کفایی--- 180
همه توانها در خدمت رزمندگان اسلام--- 181
[[page 398]]بخش دوم: سایر اقشار و صنوف
فصل اول: حقوقدانان، حکام شرع و قضات--- 185
الف) نقش و مسئولیت--- 185
اعلام نظر درباره قانون اساسی--- 185
قضاوت، مسأله بسیار خطیر--- 185
عدم اعتنا به توصیه های ناحق--- 186
وظیفه سنگین قضاوت--- 187
قاضی بر شفیر جهنم--- 187
قضاوت، تکلیف الهی--- 188
اهمیت قضا و خطر عظیم قضاوت--- 189
ب) هشدارها و توصیه ها--- 189
تحت تأثیر واقع نشدن--- 189
همراهی با ملت در اصلاح کارها--- 190
حفظ حیثیت اسلام--- 191
قضاوت، واجب کفایی--- 193
فصل دوم: پزشکان و پرستاران--- 199
الف) ارزش و اهمیت شغل--- 199
اجرگرفتن از خداوند--- 199
پزشکان و پرستاران به عنوان جندالله--- 199
وظیفه بزرگ--- 200
الهی بودن شغل--- 200
پرستاری و پزشکی، شغلهای بسیار شریف و با ارزش--- 202
محبت و ایجاد آرامش روحی برای بیماران--- 202
تقدیر از خدمات ارزنده پزشکان و پرستاران--- 204
[[page 399]]ایجاد امید در بیماران--- 204
ب) توصیه ها--- 205
برقراری وحدت میان طبیب جسمی و طبیب روحی--- 206
اعتماد به نفس و عدم توهّم نسبت به غرب--- 206
همکاری با روحانیت--- 207
رفتار اسلامی با بیماران--- 208
تأکید بر خودیابی و خودباوری--- 208
عاربودن استفاده از پزشکان خارجی--- 209
درمان بیماران با علاقه مندی و محبت--- 209
درمان بیماران با انگیزه خدمت--- 210
رعایت و حفظ شئونات اسلامی--- 210
رفتار انسانی- اسلامی با بیماران--- 211
توجه به مسائل معنوی و روحی بیماران--- 211
انگیزه الهی در خدمت--- 212
فصل سوم: کارگران و کارمندان--- 213
الف) ارزش کار و کارگر در اسلام--- 213
اسلام، طرفدار کارگر--- 213
روحانیت در خدمت کارگر--- 213
احترام خاص اسلام برای کارگر--- 213
حق تعالی، مبدأ کار و کارگر--- 214
حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر--- 216
قشر کارگر عامل ارزشهای بزرگ انسانی--- 216
ب) نقش کارگران و کارمندان در پیروزی انقلاب اسلامی--- 225
[[page 400]]
1. کارگران و کارمندان شرکت نفت--- 225
اعتصاب مقدس--- 226
جلوگیری از خروج نفت--- 226
جلوگیری از صدور نفت--- 227
توقف تولید نفت به درخواست امام--- 228
پیروزی نهضت به واسطه اعتصاب و قطع صدور نفت--- 229
ویژگی خاص اعتصاب شرکت نفت در نهضت--- 229
2. سایر کارگران و کارمندان دولت--- 230
اعتصاب حق طلبانه--- 230
سرپیچی از دستورات وزرای فاسد و غیرقانونی--- 230
تحمل محرومیتها و فداکاریها در اعتصاب عمومی--- 231
عدم اطاعت از غاصبان حقوق ملت--- 231
هدم استبداد و استعمار از طریق اعتصابات--- 231
نقش کارگران در سرنوشت کشور--- 232
نجات کشور از وابستگی با کوشش شبانه روزی--- 232
پیروزی انقلاب با اعتصاب دامنه دار قشر کارگر--- 233
ج) تأکید بر رعایت حقوق کارگران و کارمندان--- 233
تحصیل حقوق حَقه کارگران از هر طریق ممکن و مشروع--- 233
رفع گرفتاریها و مشکلات کارمندان با تحقق جمهوری اسلامی--- 233
حل مشکلات معیشتی کارگران وظیفه کارفرمایان است--- 234
توجه دولت به وضع کارگران--- 235
تأکید بر تهیه مسکن و رفاه کارمندان و کارگران--- 236
تأکید بر کاهش اختلاف طبقاتی--- 236
د) محوریت شغل کارگران، دلیل توطئه ها--- 241
استفاده ابزاری از کارگران و کارمندان جهت فلج نمودن اقتصاد--- 241
[[page 401]]کارگران، اساس اقتصاد کشور--- 242
انفجارهای پی درپی در روز کارگر--- 243
تشویق کارگران جهت اعتصاب برای فلج کردن کشور--- 243
دشمنی با کارگران به عنوان ستون فقرات کشور--- 244
تلاش اجانب برای بهره گیری از کارگران جهت شکست جمهوری اسلامی--- 245
ه) هشدارها و توصیه ها--- 246
تأکید بر اصلاح ادارات--- 246
احتراز از عناصر مفسده جو--- 246
طرد تفرقه اندازان--- 247
تحمل مشکلات و اصلاح تدریجی امور--- 248
جلوگیری از شرارت و مفسده عمال اجانب--- 248
نقش کارگران در اداره مملکت--- 248
کم کاری، خلاف مسیر ملت است--- 249
کم کاری، منافی با نهضت است--- 249
اصلاح تشریفات طاغوتی و کاغذبازیها--- 250
رعایت نظم و انضباط--- 250
هوشیاری و بیداری نسبت به توطئه ها--- 251
حفظ استقلال کشور--- 252
کوشش برای رفع وابستگی--- 253
ضرورت پاکسازی ادارات--- 253
جلوگیری از نفوذ ابرقدرتها در کشور--- 254
خنثی سازی توطئه ها قبل از وقوع--- 255
توصیه به وزرای مسئول و کارمندان--- 255
فصل چهارم: نظامیان--- 257
[[page 402]]
الف) وظایف و مسئولیتها--- 257
حفاظت از مرزهای کشور--- 257
قوای مسلح، هماهنگ و همصدا در حراست از کشور و اسلام--- 257
قوای انتظامی در خدمت مردم--- 258
حفظ استقلال کشور--- 258
قوای مسلح، حافظ حدود و ثغور کشور--- 259
قوای مسلح، حافظ آرامش کشور و اسلام--- 260
ب) ویژگیهای شغل--- 260
1. روحیه فداکاری و شجاعت--- 260
جوانمردی قوای مسلح همانند جوانمردی صدراسلام--- 260
قوای مسلح، یادگار شجاعان صدراسلام--- 261
روحیه سازی برای نیروهای مردمی--- 261
ایثار و شهادت طلبی--- 262
2. حفظ نظم و رعایت سلسله مراتب--- 262
ضرورت حفظ نظم--- 262
لزوم رعایت سلسله مراتب--- 263
نظم، قانون داخلی قوای مسلح--- 263
اهمیت نظم و سلسله مراتب--- 264
3. انسجام و هماهنگی--- 264
جماعت و انسجام--- 264
تفاهم قوای مسلح--- 265
توجه به معنویت و انجام تکلیف الهی، ضامن وحدت و انسجام--- 265
اتحاد و انسجام قوای مسلح--- 266
4. پرهیز از گروه گرایی و عدم دخالت در سیاست--- 267
از بین رفتن حیثیت قوای مسلح با دخالت در امور سیاسی--- 267
[[page 403]]تزلزل پایه های قوای مسلح با ورود به احزاب و گروهها--- 269
ورود به دسته بندیهای سیاسی، مانع انجام تعهد--- 270
عدم دخالت در امور سیاسی--- 270
ج) توصیه ها و انتظارات--- 271
تأکید بر شناخت وظیفه نسبت به اصلاح امور--- 271
حفظ شئونات اسلامی در انجام وظیفه--- 271
رفتار اسلامی- انسانی با زیردستان--- 272
عدم غفلت از عنایات غیبی برای دفاع از اسلام و میهن--- 273
غرور از پیروزی، آفت بزرگ--- 273
رعایت حقوق مردم--- 274
فصل پنجم: کشاورزان--- 275
الف) ارزش و اهمیت کشاورزان در اسلام--- 275
احترام اسلام به کشاورز--- 275
کشاورزان، بهترین مخلوقات عالم--- 275
کشاورزان، عامل استقلال کشور--- 276
ب) وضعیت اسفبار کشاورزان در قبل از انقلاب اسلامی--- 276
تشکیل صندوق تعاونی برای ضایع کردن دسترنج زارع--- 276
ورشکستگی زارعین ناشی از تسلط امریکا بر اقتصاد کشور--- 277
تباهی زندگی کشاورزان در اثر انقلاب سفید شاه--- 277
وعده های پوچ به زارعین--- 277
سرنوشت دهقانها، زاغه نشینی در اطراف تهران--- 278
زندگی اسفناک کشاورزان بعد از اصلاحات ارضی--- 278
مهاجرت کشاورزان و اثرات منفی آن--- 279
از بین رفتن زراعت کشور با مهاجرت به شهرها--- 280
[[page 404]]اصلاحات ارضی از بزرگترین خیانتهای رژیم به زارعین--- 281
پیامدهای اصلاحات ارضی--- 281
ج) توصیه به کشاورزان با تأکید بر خودکفایی و استقلال کشور--- 282
تأکید بر کشت بیشتر محصولات غذایی--- 282
بیداری در برابر توطئه ها--- 282
جدیت در امر کشاورزی و مواد غذایی--- 282
پرهیز از کشت محصولات مضر--- 283
تأکید بر عدم وابستگی اقتصادی--- 283
وابستگی اقتصادی، زمینه وابستگی سیاسی--- 284
توسعه کشاورزی--- 286
تکلیف شرعی برای رفع وابستگی اقتصادی--- 287
سستی در امر کشاورزی، برخلاف مسیر اسلام--- 288
بی اعتنایی به تبلیغات گروهکها--- 288
اتکال به بازوان خود، موجب خودکفایی--- 289
تأکید بر تولید و صدور فرآورده های کشاورزی--- 290
کوشش برای رفع وابستگی کشور--- 291
کشاورزی برای رفع وابستگی کشور، یک عبادت است--- 292
فصل ششم: بازاریان--- 293
الف) وضعیت بازاریان در رژیم پهلوی--- 293
تعطیلی اجباری جمعه و رواج فساد--- 293
اقتصاد ایران در دست امریکا و اسرائیل--- 293
ورشکستگی روزافزون بازار و بازرگانان--- 294
ب) نقش بازاریان در انقلاب اسلامی--- 295
قدردانی از بازاریان--- 295
[[page 405]]بی اعتنایی بازاریان به تهدیدهای رژیم--- 295
فداکاری و مقاومت در نهضت--- 295
توهّم حمایت اصناف بازار از رژیم شاه--- 296
نقش مؤثر و تعیین کننده بازاریان در مبارزات سیاسی--- 297
ترس رژیم از بازار تهران به عنوان بازوی قوی اسلام و کشور--- 298
ج) ارتباط متقابل دولت و بازاریان--- 299
بازاریان، پشتوانه عظیم اسلام--- 299
آسیبهای جدی به اسلام ناشی از بی توجهی دولت به بازاریان--- 299
خدمات متقابل دولت و بازار--- 300
شرکت دادن بازاریان در امر صنعت--- 304
اولویت دادن به بازاریان متعهد در توسعه بخش خصوصی از سوی دولت--- 305
د) توصیه ها و انتظارات--- 305
کمک به مردم در سختیها--- 305
عدم اجحاف به مردم و لزوم رعایت قیمت عادلانه اجناس--- 305
خودداری از گرانفروشی--- 306
رفتار انسانی- اسلامی پس از شکستن اعتصابات--- 306
احتراز از خدعه، دروغ و گرانفروشی--- 307
رعایت انصاف--- 307
اسلامی شدن بازار--- 307
اخطار نسبت به اجحاف و گرانفروشی--- 309
رعایت انصاف در فروش اجناس--- 309
تأکید بر اسلامی شدن بازار--- 311
رعایت ضوابط اسلامی--- 311
خطر افراد منحرف در بازار--- 311
لزوم کمک مالی از سوی ثروتمندان بازاری--- 314
[[page 406]]
خنثی کردن توطئه گرانفروشان و محتکران--- 315
فصل هفتم: ورزشکاران--- 317
الف) نقش ورزشکاران در معرفی و صدور انقلاب اسلامی--- 317
معرفی نهضت با آداب و اخلاق اسلامی--- 317
صدور انقلاب و خنثی سازی توطئه ها با اعمال و کردار اسلامی--- 317
تقویت جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی با رفتار اسلامی--- 319
عرضه ارزشهای اخلاقی به ملتها--- 319
صدور انقلاب در تمامی ابعاد آن--- 320
ب) اقتدای ورزشکاران به حضرت علی (ع) و تقویت توأمان روح و جسم--- 320
الگوگیری از شخصیت فراگیر حضرت علی (ع)--- 320
تقویت روح و جسم به منظور هدایت و خدمت--- 323
تقویت یاد خدا و یاد مولا در ورزش--- 323
توجه به تأثیر ورزش در نشاط و آمادگی برای دریافت تعلیمات معنوی--- 323
اتکا و توجه به قدرت لایزال حق تعالی در تقویت روح--- 324
اصلاح حال خود در کنار تقویت جسم--- 325
تقویت جسم و روح، دو وظیفه ورزشکاران--- 325
سربلندی پهلوانان در اخلاق و آداب انسانی--- 326
ذکر نام خدا و امیرالمؤمنین (ع) در پیروزیها--- 326
عقل سالم در بدن سالم--- 326
برجستگی ورزشکاران ایران قدیم در ذکر نام خدا و علی (ع)--- 327
ج) توصیه ها--- 327
محبت و مردانگی و پرهیز از اختلاف--- 328
قرآن، سرلوحه ورزشکاران--- 328
فداکاری ائمه (ع)، سرمشق ورزشکاران--- 329
[[page 407]]هوشیاری نسبت به توطئه ها و عدم غفلت از مسائل اساسی--- 330
مأیوس نشدن از مسائل دلسردکننده--- 330
حضور در صحنه های انقلاب--- 331
تأثیرناپذیری از تبلیغات سوء--- 331
فصل هشتم: زنان--- 333
الف) حقوق زنان در نظام اسلامی--- 333
تساوی حقوق زن و مرد--- 333
خدمت اسلام به حقوق زن--- 334
اختیار در انتخاب نوع حجاب اسلامی--- 334
دخالت در مقدرات اساسی کشور--- 334
توجه اسلام به حقوق زن بیشتر از مرد--- 335
حضور در مسائل سیاسی جامعه--- 335
ب) نقش زنان--- 336
1. در تربیت جامعه--- 336
دامن مادر، بزرگترین مدرسه--- 336
آسیبهای روانی- اجتماعی، ناشی از عدم تربیت مادر--- 336
تربیت و تعلیم دینی سوادآموزان--- 336
2. در پیروزی انقلاب اسلامی--- 337
مجاهدات عظیم انسانی و مالی--- 337
ایستادگی در مقابل توپ و تانک برای پیروزی نهضت--- 338
مقاومت زنان در کوتاهی دست استعمارگران از کشور--- 338
موفقیت نهضت، مرهون خدمات بانوان--- 339
3. در دفاع مقدس--- 339
همراهی و پشتیبانی از قوای مسلح--- 339
[[page 408]]حضور در جبهه و پشت جبهه--- 340
فعالیت در صحنه های نظامی--- 340
ج) جنایتها و نقشه های استعمار و رژیم در به انحراف کشاندن زنان--- 340
طرح سربازی اجباری بانوان--- 341
طرح ترقی زنان--- 341
طرح کشف حجاب--- 342
فاسدالاخلاق کردن زنان به اسم آزادی--- 342
کالایی برخورد کردن با زنان--- 343
فصل نهم: جوانان--- 345
الف) نقش جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی--- 345
مقاومت در برابر توپ و تانک--- 345
حس اسلامیت انگیزه اصلی جوانان در انقلاب--- 346
اعتصابات جوانان--- 347
ب) تأثیر انقلاب در تحول جوانان--- 347
تحول روحی--- 347
شکست دادن سدهای شیطانی--- 348
پشت کردن به مراکز فساد و روی آوردن به اسلام و قرآن--- 348
ج) جوانان و دفاع مقدس--- 349
ایثارگری در جبهه ها--- 349
شور و شعف جوانان در عزیمت به جبهه ها--- 349
د) جنایتها و نقشه های رژیم گذشته در انحراف جوانان--- 349
رواج فرهنگ استعماری--- 350
سلب انسانیت از جوانان--- 350
ترویج فساد اخلاقی--- 350
[[page 409]]گسترش مراکز فساد و فحشا--- 351
سرگرم کردن جوانان برای عقب نگه داشتن کشور--- 351
ه) توصیه به جوانان--- 351
در غرب خبری نیست--- 351
تلاش علمی و پیوند مستحکم با روحانیت--- 352
صرف جوانی در راه اسلام--- 353
بخش سوم: توصیه های عمومی به اقشار مختلف جامعه
الف) حفظ نهضت و دستاوردهای آن--- 357
تکلیف همه در زنده نگه داشتن نهضت--- 357
حفظ وحدت، بهترین ثمره نهضت--- 358
حفظ اصول نظام--- 359
حفظ تحول روحی به دست آمده--- 359
تأکید بر تصویب قانون اساسی کشور و تحقق اسلام--- 360
حفظ خون شهدا--- 361
حفظ دژ محکم اسلام (روحانیت)--- 362
خنثی کردن جریان جدایی روحانیت از دیگر اقشار جامعه--- 363
کوشش در جهت حفظ نظام--- 363
پرهیز از کارشکنی و بی تفاوتی--- 364
زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان--- 364
ب) نظارت و اجرای دقیق احکام اسلامی--- 365
سفارش مهم به همه قشرها--- 365
تأکید بر پیاده کردن محتوای واقعی اسلام--- 367
پیاده کردن اساس اسلام با قانون اساسی--- 368
تحقق همه جانبه جمهوری اسلامی در عمل--- 368
[[page 410]]ج) حفظ وحدت، آرامش و پرهیز از تفرقه و تشنج--- 370
هوشیاری نسبت به تفرقه افکنی ضدانقلاب--- 370
پرهیز از اشکال تراشی--- 371
ایمان و وحدت کلمه، رمز پیروزی--- 371
لزوم حفظ آرامش در انجام امور--- 372
پرهیز از انتقادات و بهانه گیریهای بی جهت--- 373
پشتیبانی از دولت اسلامی و پرهیز از کارشکنی--- 374
د) توسعه و سازندگی کشور--- 374
ترمیم خرابیهای به جامانده از رژیم سابق--- 374
تصفیه سازمانها و ادارات--- 375
همبستگی اقشار در رفع آشفتگیهای مملکت--- 376
مشارکت اقشار در جهاد سازندگی--- 377
در نظرنگرفتن منافع شخصی در سازندگی کشور--- 378
سازندگی کشور، تکلیف همه--- 378
توسعه کشاورزی برای رفع وابستگی--- 379
جدیت در انجام وظیفه و تکلیف--- 379
ضرورت سازندگی کشور با همت والای همه اقشار--- 381
ایران امروز، میدان کار و سازندگی--- 382
کار و تلاش، شرط خودکفایی--- 382
مسئولیت همه قشرها نسبت به مقدرات کشور--- 383
فهارس:
فهرست تفصیلی--- 387
فهرست مآخذ--- 413
[[page 411]]