دومین کنگره بین الملی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا

شکلهای گوناگون قیام در سنت پیشوایان اسلام تا قیام حضرت مهدی (عج)

کد : 142209 | تاریخ : 01/01/1375

شکلهای گوناگون ‏قیام‏ در سنت پیشوایان اسلام

تا قیام حضرت مهدی (عج)

‏ ‏

‏محمد رسول دریایی‏

‏     از زمان امام حسین (ع) به بعد، شکل مبارزۀ ائمۀ شیعه، ابعاد و چهره های گوناگون پیدا می کند که این گوناگونی وابسته به شرایط متفاوت زمانی و مکانی هر کدام از ایشان بوده است. ایشان در شرایطی مبارزۀ مسلحانۀ رویارو و منظم را انتخاب می کنند و در شرایطی سنت مبارزاتی سکوت را، در شرایطی مبارزات زیرزمینی، در هنگامی دیگر با استراتژی انقلاب خون، زمانی با کدهای نیایشی و زمانی دیگر با تربیت فقهایی اندیشمند این مبارزۀ بی وقفه را ادامه می دهند تا نهایتاً در دورۀ غیبت کبری، رهبری و هدایت «امت» بر عهدۀ خود «امت» گذاشته می شود تا براساس همان ایدئولوژی مترقی تشیع، عالم ترین و عادلترین راهبر را از میان خود برگزینند و به نیابت امام معصوم (ع) و همانند او سنت مبارزه را ادامه دهند. ‏

‏     در دامان این مبارزۀ پی گیر است که شهادت و ایثار در حوزۀ فرهنگ دینی معنی اصیل خویش را پیدا می کند. در این راستا افق و دورنمای آرمانی مبارزه روشن تر قابل درک و بیان خواهد بود. زیرا کسی می تواند در پای عشق بمیرد که پیش از آن، زندگی در پیش چشمهای وی مرده باشد. شهدای تاریخ، بویژه شهدای اسلام و در این دوران شهیدان دفاع مقدس، عمیقاً این فلسفه را زنده و راز آنرا برملا ساختند. ‏

‏      شهیدان و اسوه های شهادت در تاریخ اسلام و نهضت عاشورا با عمل خویش و برخورد آگاهانۀ خود با اصل مبارزه، ما را در برابر تعالیم عمیقی قرار داده اند که توجه به آن می تواند راه روشن آنان را برای همیشه پاسداری کند.   ‏

‏ ‏


‎[[page 59]]‎‏     از این است که شهیدان در میدان شهادت از هم پیشی می گیرند و از این است که در برخورد با رویدادهای جهانی بازماندگان و خانواده شهدا رسالتی زینب گونه دارند. ‏

‏     در تاریخ اسلام، از صدر تا قیام کربلا و از عاشورا تا امروز، شهادت اسوه های فراوان و متعددی دارد که هر کدام متعلق به قشر و طبقه ای از جامعه هستند. شهیدانی چون حبیب بن مظاهر، میثم تمار، رشید هجری، عمروبن جموح، یاسر و سمیه و دیگر شهیدان بزرگ اسلام. ‏

‏     در نهایت، شهید گزینش گری است که «شهادت» را بر مبنای نیاز زمان خویش، آگاهانه برمی گزیند تا با عملش ارزش اسلام را بفهماند و از گذرگاه «شهادت» می گذرد تا به وصال معشوق برسد و در این هجرت خونین خود، یک آرزو دارد و آن  اینکه، راهش ادامه داشته باشد. ‏

‏ ‏

‏ ‏

‎ ‎

‎[[page 60]]‎

انتهای پیام /*