ابعاد گستردۀ نهضت عاشورا
حجةالاسلام سید عبدالحسین رضایی نیشابوری
فلسفۀ قیام خونین کربلا و هدف بلند و پربار حسین(ع) پیشگیری از نابودی اسلام بوده است. چنانکه اگر این نهضت نبود، از اسلام و قرآن اثری باقی نمی ماند.
هدف خیزش عاشورا– که درواقع انقلابی همه جانبه و زیرورو کننده در محیط اجتماعی آن روز بود– انقلاب برای تشکیل حکومت نبود، بلکه هدفی بالاتر و برتر از آن داشت و آن یک آرمان آسمانی و الهی بود.
زمینه های این انقلاب از همان دوران زمامداری معاویۀبن ابی سفیان فراهم بود ولی دو مانع عمده بر سر راه امام حسین(ع) قرارداشت:
1 - تظاهر معاویه به دینداری: گرچه معاویه عملاً اسلام را تحریف و حکومت اشرافی را جایگزین خلافت ساده و بی پیرایۀ نخستین کرده بود ولی کاملاً تظاهر به دینداری می نمود.
2 - صلح امام حسن(ع) که امام حسین(ع) را نیز ملزم می داشت تا پیش از مرگ معاویه بدان پایدار بماند.
با معرفی یزید که فاسقی آشکار بود و مرگ معاویه، این دو مانع از سر راه امام (ع) کنار رفت و شرایط آغاز قیام به وجود آمد.
در این راستا باید توجه کرد که نهضت عاشورا تنها یک حرکت سیاسی نبود، در غیر این صورت پس از چندی از رونق می افتاد و به نابودی می گرایید. در واقع علت بقا و دوام آن الهی و آسمانی بودن انگیزه ها و اهداف موجود در آن می باشد. بنابراین تنها راهی که می توان دوام آن را تضمین نمود، زنده نگاه داشتن آن انگیزه ها و اهداف است.
[[page 76]]عزاداری برای شهدای کربلا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
[[page 77]]