تشویق به علم

کد : 142722 | تاریخ : 07/09/1395

‏ ‏

‏ ‏

تشویق به علم

‏ ‏

‏ ‏

مجهز شدن به سلاح علم

‏باید چه طبقۀ جوان روحانی و چه دانشگاهی، با کمال جدیت به تحصیل‏‎ ‎‏علم، هر یک در محیط خود ادامه دهند. این زمزمۀ بسیار ناراحت کننده‏‎ ‎‏که اخیراً بین بعضی جوانان شایع شده که درس خواندن چه فایده ای‏‎ ‎‏دارد، مطلبی است انحرافی و مطمئناً یا از روی جهالت و بیخبری است و‏‎ ‎‏یا با سوءنیت و از القائات طاغوتی شیطانی است که می خواهند طلاب‏‎ ‎‏علوم دینی را از علوم اسلامی باز دارند که احکام اسلام به طاق نسیان‏‎ ‎‏سپرده شود و محو آثار دیانت به دست خودمان تحقق پیدا کند، و‏‎ ‎‏جوانان دانشگاهی ما را انگل و متکی به قشرهای استعماری بار بیاورند‏‎ ‎‏که همه کس چون همه چیز وارداتی باشد و احتیاج به اجنبی در تمام‏‎ ‎‏ابعاد و رشته های علمی هر چه بیشتر روزافزون شود؛ و این خطر بزرگی‏
‎[[page 8]]‎

‏  است که کشور را هر چه بیشتر به عقب می راند. اگر علوم اسلامی مردانی‏‎ ‎‏متخصص نداشت، تا کنون آثار دیانت محو شده بود؛ و اگر پس از این‏‎ ‎‏نداشته باشد، این سد عظیم مقابل اجانب منهدم می شود و راه برای‏‎ ‎‏استثمارگران هر چه بیشتر باز می شود و اگر دانشگاهها خالی از مردانی‏‎ ‎‏دانشمند و متخصص شوند، اجانب منفعت طلب چون سرطان در تمام‏‎ ‎‏کشور ریشه دوانده و زمام امور اقتصادی و علمی ما را در دست می گیرند‏‎ ‎‏و سرپرستی می کنند. باید جوانان با این فکر غلط استثماری مبارزه‏‎ ‎‏کنند؛ و بهترین و مؤثرترین مبارزه با اجنبی، مجهز شدن به سلاح علم‏‎ ‎‏دین و دنیاست. و خالی کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح،‏‎ ‎‏خیانت به اسلام و مملکت اسلامی است.(8)‏

24 / 11 / 56

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

قرآن، مشوّق تحصیل

‏حکومت اسلامی اگر چنانچه تأسیس بشود نمی خواهد که آثار تمدن را‏‎ ‎‏از بین ببرد، با دانشگاه مخالف نیست، با علم مخالف نیست. قرآن پُر این‏‎ ‎‏است که تفسیرِ، تأویلِ علم را از آن تعریف می کند و ـ عرض می کنم که ـ‏‎ ‎‏احادیث ما از علم آنقدر تعریف می کنند، از عالم آنقدر تعریف می کنند،‏‎ ‎‏آن وقت ما بگوییم که با علم مخالفند! خیر، با این نحو علمی که شما‏‎ ‎‏دارید ما مخالفیم؛ با این نحو تربیت و تعلیمی که شماها می خواهید ما را‏‎ ‎‏تربیت کنید، با این ما مخالفیم؛ با آن مظاهر تمدن که بچه های ما را‏‎ ‎‏فاسد می کند، بچه های ما را عقب مانده نگه می دارد، ما با آن مخالفیم؛‏‎ ‎‏نه اینکه ما مخالفیم با اصل تمدن و می خواهیم مردم را برگردانیم به‏‎ ‎‏زمان کذا.(9)‏

1 / 10 / 57

*  *  *


[[page 9]]

تحصیل علم در کمال جدّیت

‏فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هرچه بیشتر کوشش کنید تا‏‎ ‎‏نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید. فردای شما فردای دشواری‏‎ ‎‏است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی ـ اسلامی شدید،‏‎ ‎‏پیروزی تان حتمی است، و اگر خدای نکرده در این مرحله کوتاهی کنید‏‎ ‎‏مسئولیت آن به عهدۀ خود شماست. هرگز اجازه ندهید که عده ای‏‎ ‎‏معدود، چون گذشتۀ تلخ روزهای استبداد، بر شما حکومت کنند. اصل‏‎ ‎‏دمکراسی اسلامی را فراموش نکنید... اکنون خوشوقتم که شرایط به‏‎ ‎‏سود ملت ستمدیدۀ ما دگرگون شده است و همین مسئولیت و تعهدی‏‎ ‎‏که در ماههای گذشته ایجاب می کرد تا دست به اعتصابات و تظاهرات‏‎ ‎‏بزنید امروز ایجاب می کند تا کار تحصیلی خود را با کمال جدیت و در‏‎ ‎‏محیطی آرام از سر گیرید.(10)‏

30 / 11 / 57

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

صرف جوانی در راه علم

‏جوانها قدر جوانیشان را بدانند که صرف کنند در علم و در تقوا و در‏‎ ‎‏سازندگی خودشان که اشخاص امین صالح بشوند که مملکت با اشخاص‏‎ ‎‏امین صالح می تواند مستقل باشد. همۀ این پیوستگیهایی که ما به خارج‏‎ ‎‏پیدا کردیم دنبال این بود که ما رجال صالح نداشتیم. آن وقت اگر رجال‏‎ ‎‏صالحی بودند، کنار بودند؛ کنار گذاشته بودند. آنهایی که در میدان بودند‏‎ ‎‏رجال صالح نبودند، دانشمند هم بودند، اما رجال صالح نبودند، به درد‏‎ ‎‏مملکت نمی خوردند! و آنها بودند که ما را پیوستۀ به خارج کردند و‏‎ ‎‏سالهای طولانی مملکت ما در حلقوم خارجیها منافعش فرو رفت؛ و به‏‎ ‎‏ما آن کردند که الآن می بینید که هیچ نداریم. شماها ذخایر این مملکت‏‎ ‎‏هستید، جوانید، دانشجو هستید، ذخیرۀ این مملکت هستید، طوری‏‎ ‎‏بکنید که این ذخیره ها برای مملکتتان مفید واقع بشود و خودتان را‏
‎[[page 10]]‎

‏  اصلاح بکنید تا ان شاءالله یک انسانهای متعهد صحیح العمل امین؛‏‎ ‎‏کشورتان دست خودتان و خودتان اداره اش بکنید. آدم امین را هیچ کس‏‎ ‎‏نمی تواند مُعْوَجش کند. اشخاصی که اعوجاج دارند اینها امانت ندارند؛‏‎ ‎‏اینها صلاحیت ندارند.(11)‏

17 / 4 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

کوشش در راه علم

‏باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلفه‏‎ ‎‏اساس فعالیت دانشجویان عزیز باشد؛ که نیازمندیهای میهن به دست‏‎ ‎‏خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود. مع الأسف در‏‎ ‎‏دوران گذشته اساس بر آن بود که ما را در هر چیز وابسته کنند؛ و با ملت‏‎ ‎‏ما آن کنند که دستش برای هر چیز پیش دیگران دراز باشد. شما‏‎ ‎‏عزیزان کوشش کنید که از این وابستگی بیرون آیید و احتیاجات کشور‏‎ ‎‏خودتان را برآورید. و از نیروی انسانی و ایمانی خودتان غافل نباشید، و‏‎ ‎‏از اتّکال به اجانب بپرهیزید؛ و استقلال خود را در تمام ابعاد بیمه کنید.‏‎ ‎‏و از هیاهوی غرب و غربزدگان نهراسید که خداوند متعال با‏‎ ‎‏شماست.(12)‏

31 / 6 / 58

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

کسب علم، همه جا و همیشه

‏معلم و دانشجو محصور به معلمهای دانشگاهها یا دبیرستانها یا سایر‏‎ ‎‏جاها نیست و دانشجو هم محصور نیست به همانهایی که دانشگاه‏‎ ‎‏می روند. عالَم یک دانشگاهی است و انبیا و اولیا و تربیت شده های آنها‏‎ ‎‏معلّم هستند و سایر بشر دانشجو و باید دانشجو باشند. عالَم باید، تمام‏‎ ‎‏دنیا باید دو طبقه داشته باشد: یک طبقه معلّم و استاد و یک طبقه‏
‎[[page 11]]‎

‏  دانشجو و متعلّم. وظیفۀ معلّم هدایت جامعه است به سوی الله و وظیفۀ‏‎ ‎‏دانشجو تعلّم.(13)‏

6 / 6 / 59

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

علم،

عبادت بزرگ

‏خدای تبارک و تعالی علم را یکی از عبادات بزرگ قرار داده است چنانچه‏‎ ‎‏جهت داشته باشد. جهت هم همان است که ‏اِقْرَءْ بِاسْمِ رَبِّکَ‏. در هیچ ملتی‏‎ ‎‏مثل ملت اسلام از علم توصیف نکرده است. قرآن کریم در جاهای زیاد از‏‎ ‎‏علم و از عالِم و توجه به علم توصیف فرموده است... ‏طَلَبُ الْعِلْمِ فَریضَةٌ‎[1]‎‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی به وسیله نبی اکرم فرموده است بنابراین حدیث،‏‎ ‎‏که طلب علم فریضه است. و در بعض از روایات ‏فَریضَةٌ عَلیٰ کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ‎ ‎‏برای همه زنها و مردها فریضه است. با علم است که انسان می تواند‏‎ ‎‏تأمین سعادت دنیا و آخرت را بکند. با آموزش است که انسان می تواند‏‎ ‎‏تربیت کند جوانها را به طوری که مصالح دنیا و آخرت خودشان را‏‎ ‎‏خودشان حفظ کنند. اگر کشور ما علم را بیاموزد، ادب بیاموزد، جهتیابی‏‎ ‎‏علم و عمل را بیاموزد، هیچ قدرتی نمی تواند بر او حکومت کند. تمام‏‎ ‎‏گرفتاریهایی که ما در این طول مدت تاریخ داشتیم بهره برداری از‏‎ ‎‏جهالت مردم بوده است. جهالت مردم را آلت دست قرار دادند و بر‏‎ ‎‏خلاف مصالح خودشان تجهیز کردند. اگر علم داشتند؛ علم جهتدار‏‎ ‎‏داشتند، ممکن نبود که مخرّبین بتوانند آنها را به یک جهتی که بر خلاف‏‎ ‎‏آن مسیری است که مسیر خود ملت است تجهیز کنند. علم و سواد است‏‎ ‎‏با آن جهتی که باید به او توجه کرد، که می تواند ملت را از همۀ گرفتاریها‏‎ ‎‏نجات بدهد. و نمی توانند کسانی که می خواهند این نهضت را، این‏‎ ‎‏نهضت اسلامی را به خلل برسانند، و نمی توانند ببینند که اسلام در این‏
‎[[page 12]]‎

‏  مملکت پیاده دارد می شود. این علم است که می تواند جلوی این فسادها‏‎ ‎‏را بگیرد. اگر ملت ما علم را، آن علم جهتدار را یاد بگیرند، تربیت بشوند،‏‎ ‎‏در مقابل علم، در پهلویِ علم هم تربیت باشد؛ تربیت دینی، تربیت الهی،‏‎ ‎‏تربیت انسانی و هم علم، اگر این دو حربه در دست شما باشد، کسی‏‎ ‎‏نمی تواند به شما تعدّی کند، کسی نمی تواند استبداد را برگرداند. و اگر‏‎ ‎‏این علم نباشد مردم را توجیه می کنند به جایی که باز هم آن مسائل‏‎ ‎‏سابق برگردد، و آن استبداد سابق و آن وابستگیهای سابق.(14)‏

6 / 10 / 59

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

سفارش به علم و دانش در قرآن کریم

‏اشکال ما این است که مواجه هستیم با اشخاصی که بدون توجه به‏‎ ‎‏مشکلات و بدون توجه به خواستهای ملت، به مجرد اینکه گفته می شود‏‎ ‎‏که فلان مرکز باید اسلامی باشد، آنها می گویند یعنی تخصص نباشد.‏‎ ‎‏اینها می خواهند که به دنیا ارائه بدهند که اسلام با علم و تخصص مخالف‏‎ ‎‏است، در صورتی که آیات قرآن کریم آن قدر راجع به علم و راجع به‏‎ ‎‏دانش سفارش فرموده است که شاید در سراسر کتب دیگر نباشد. اسلام‏‎ ‎‏با تخصص، با علم، کمال موافقت را دارد، لکن تخصص و علمی که به‏‎ ‎‏خدمت ملت باشد؛ در خدمت مصالح مسلمین باشد. یک صحبت این‏‎ ‎‏است که ما متخصص نمی خواهیم، این را به طور تبلیغات نسبت‏‎ ‎‏می دهند به بعضی ـ مثلاً ـ مسلمین که وقتی می گویند باید در دانشگاه،‏‎ ‎‏انقلاب فرهنگی بشود و باید دانشگاهها اسلامی باشد، اینها از این فوراً‏‎ ‎‏منتقل می کنند مطلب را به اینکه دانشگاهها دیگر طبیب لازم ندارد،‏‎ ‎‏متخصص طب نمی خواهد، متخصص صنعتهای پیشرفته نمی خواهد،‏‎ ‎‏فقط باید بروند آنجا و مسائل و احکام اسلامی را بگویند. این از‏‎ ‎‏شیطنتهایی است که شاید از بعضی از افراد و گروهها نسبت به اسلام و‏
‎[[page 13]]‎

‏  انجمنهای اسلامی که گفته می شود و در خصوص انقلاب فرهنگی،‏‎ ‎‏اینطور تبلیغات می شود. اینها نمی دانند که مقصود ما که می گوییم باید‏‎ ‎‏تمام گروهها، تمام نهادها و به خصوص دانشگاهها که مرکز علم است و‏‎ ‎‏مغز متفکر جامعه است، ما که می گوییم باید اینها اسلامی باشد،‏‎ ‎‏نمی گوییم که ما احتیاج به متخصص نداریم. تا آنجا اسلام کوشش دارد‏‎ ‎‏برای متخصص که در احکام عادی هم، در احکام شرعی هم،‏‎ ‎‏متخصص تر را میزان قرار داده است، رأی متخصص تر را میزان قرار داده‏‎ ‎‏است.(15)‏

4 / 3 / 60

*  *  *

‏ ‏

 

کسب علم، حتی از کافر

‏اسلام با تخصص موافق است. اسلام در رأس ادیانی است که از علم و‏‎ ‎‏تخصص تمجید کرده و مردم را دعوت کرده است، حتی دعوت کرده‏‎ ‎‏است که هر جا یافتید علم را، حتی از هر کافری یافتید، آن را بگیرید، اما‏‎ ‎‏باید بگیرید و در خدمت اسلام و کشور باشد، نه علم را بگیرد و بر ضد‏‎ ‎‏کشور خودتان استعمال کنید.(16)‏

4 / 3 / 60

*  *  *

‏ ‏

 

ارج نهادن اسلام نسبت به دانشمندان

‏اسلام برای علم آن قدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آن قدر قائل‏‎ ‎‏نباشند. اسلام دانشمندها را آن قدر ارج می گذارد که شاید سایر مسالک‏‎ ‎‏آنطور نباشد. در اسلام، دانش بزرگترین چیز است، لکن نه دانش‏‎ ‎‏آنطوری که ما را به تباهی بکشد، نه دانشمندان آنطوری که ملت ما را به‏‎ ‎‏آغوش غرب یا شرق ببرد. اسلام کوشش دارد که علم را در مغزهای‏‎ ‎‏مستقل، در مغزهایی که به طرف شرق و غرب نیستند، در مغزهـایی که‏
‎[[page 14]]‎

‏  به اسلام فکر می کنند، بار بیاورد. و این استقلال است که می تواند کشور‏‎ ‎‏ما را مستقل کند.(17)‏

23 / 3 / 60

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

جایگاه علم در قرآن

‏باید جوان های ما نسل فعلی، نسل آینده را تربیت کنند. این نسل را‏‎ ‎‏نمی توانند الآن ذهنش راببندند. اصرارشان این است که دانشگاه باز‏‎ ‎‏شود، می گویند متخصص نداریم، می گویند اینها مخالف علمند. کی‏‎ ‎‏بیشتر از قرآن، از علوم صحبت کرده است؟(18)‏

2 / 4 / 60

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

علم،

موهبتی شریف

‏قضیۀ علم معلوم است، و همه می دانید که یک ... شریفی است که همه‏‎ ‎‏آرزوی او را دارند. و در فطرت انسان این است که هیچ وقت بس ندارد.‏‎ ‎‏فطرت اینطوری است. شما اگر فرض بکنید که تمام علوم مادی و معنوی‏‎ ‎‏را بدانید و بشنوید، یک وقتی که در یک جایی هست که یک علم دیگر‏‎ ‎‏هم هست، فطرت شما آن را هم می خواهد. غیرمتناهی است فطرت در‏‎ ‎‏همۀ امور. اهمیت علم، یک امری است که همه می دانند و واضح‏‎ ‎‏است.(19)‏

28 / 6 / 61

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

کسب علم در طول عمر

‏انسان تا آن آخر عمرش، هم به علم احتیاج دارد و هم به آموزش و هم به‏‎ ‎‏پرورش. هیچ انسانی نیست که مستغنی از علم باشد و مستغنی از‏‎ ‎‏پرورش و تربیت. اینکه بعضی از اشخاص گمان می کنند که ما دیگر وقت‏
‎[[page 15]]‎

‏  درس خواندنمان گذشته است، این صحیح نیست. درس یک وقت معین‏‎ ‎‏ندارد، علم یک وقت معین ندارد. همان طوری که در حدیث است که علم‏‎ ‎‏از گهواره است تا قبر اگر انسان در حال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد‏‎ ‎‏بهتر از این است که جاهل باشد.(20)‏

5 / 10 / 61

*  *  *

‏ ‏

‏ ‏

جدّیت در کسب علم

‏امروز که کشور از استقلال شایسته برخوردار است و قید و بند غرب و‏‎ ‎‏شرق و غربزدگان و شرقزدگان از کشور و دانشگاه گسسته شده است،‏‎ ‎‏جوانان عزیز دانشگاهی هرچه بیشتر در کسب علوم و فنون در اعتلای‏‎ ‎‏کشور معظم خود کوشش نمایند؛ و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به‏‎ ‎‏چپ و راست قاطعانه جلوگیری کنند، و نگذارند محیط مقدس دانشگاه‏‎ ‎‏آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانب گردد.(21)‏

8 / 6 / 62

*  *  *

‏ ‏

‎ ‎

‎[[page 16]]‎

  • )) البدایة و النهایة؛ ج 11، ص 322.

انتهای پیام /*