به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)

دفاع از شریعت نبوی

هشتم ربیع الاول مصادف با شهادت امام حسن عسکری (ع) است. آن حضرت حدود ۶ سال در سخت ترین شرایط مسئولیت پبشوایی شیعیان را بر عهده داشتتد. حاکمان حریص عباسی برای حفظ و نگهداری حکومت و قدرت خود، امامان معصوم را مورد شکنجه و آزار قرار می دادند. آنها که از ولادت منجی موعود؛ امام زمان(عج) در خانه امام حسن عسکری (ع) خبر داشتند، مترصد بودند تا آن حضرت را به چنگ آورده و از بین ببرند. نظارت دائمی امام حسن عسکری (ع) از سوی دستگاه عباسی موجب مختل شدن فعالیت های علمی و سیاسی آن حضرت و عدم ارتباط با طبقات جامعه شده بود. در چنین شرایطی امام یازدهم فرایند دفاع از شریعت نبوی یعنی مبارزه با بدعت ها و هدایت گمراهان و تردیدگران را با جدیت تمام پی گرفته و گروه شیعه را برای عصر غیبت آماده کردند.

کد : 142935 | تاریخ : 03/08/1399

هشتم ربیع الاول مصادف با شهادت امام حسن عسکری (ع) است. آن حضرت حدود 6 سال در سخت ترین شرایط مسئولیت پبشوایی شیعیان را برعهده داشتتد. حاکمان حریص عباسی برای حفظ و نگهداری حکومت و قدرت خود، امامان معصوم را مورد شکنجه و آزار قرار می دادند. آنها که از ولادت منجی موعود؛ امام زمان (عج) در خانه امام حسن عسکری (ع) خبر داشتند، مترصد بودند تا آن حضرت را به چنگ آورده و از بین ببرند. نظارت دائمی امام حسن عسکری (ع) از سوی دستگاه عباسی موجب مختل شدن فعالیت های علمی و سیاسی آن حضرت و عدم ارتباط با طبقات جامعه شده بود. در چنین شرایطی امام یازدهم فرایند دفاع از شریعت نبوی یعنی مبارزه با بدعت ها و هدایت گمراهان و تردیدگران را با جدیت تمام پی گرفته و گروه شیعه را برای عصر غیبت آماده کردند که در اینجا به برخی از این اقدامات اشاره می شود:

  1. طرح پیشاپیش مسأله غیبت به منظور آمادگی پذیرش غیبت، ایشان فرموده اند: گویا شما را می بینم که پس از من درباره جانشینم اختلاف می کنید. آگاه باشید که هر کس به ائمه بعد از رسول خدا، اقرار کند، اما منکر فرزندم شود؛ مانند کسی است که به همه انبیای الهی و رسولانش اقرار داشته باشد، اما نبوت رسول اکرم، را انکار کند؛ زیرا اطاعت از آخرین نفر ما، مانند اطاعت از اولین ماست و منکر آخرین نفر ما مانند منکر اولین ماست. آگاه باشید که برای فرزندم، غیبتی است که مردم در آن شک می کنند؛ مگر کسی که خدای تعالی وی را حفظ فرماید.(ر.ک. إکمال الدین و إتمام النعمة، ج 2، ص 119)
  2. آماده سازی شیعیان برای پذیرش وضعیت جدید در عصر غیبت؛ عصری که شیعه در آن جز از طریق سفرا و وکلای امام، امکان ارتباط با امام را نخواهد داشت. نقل کرده اند که: نزد امام عسکری علیه السلام بودم که از آن حضرت درباره خبری که از پدران بزرگوارش روایت شده است، مبنی بر این که: زمین از حجت الهی تا روز قیامت خالی نمی ماند و کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت در گذشته است، پرسیدند. ایشان فرمود: این سخنان، حق است؛ همچنان که روز روشن، حقیقت دارد». گفتند: ای فرزند رسول خدا! حجت و امام پس از شما کیست؟ فرمود: «فرزندم محمد؛ او امام و حجت پس از من است هر که بمیرد و او را نشناسد به مرگ جاهلیت درگذشته است. آگاه باشید که برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند، مبطلان در آن هلاک گردند و کسانی که برای آن، وقت، معیّن کنند، دروغ گویند. سپس خروج می کند و گویا به پرچم های سپیدی می نگرم که بر بالای سر او در نجف و کوفه در اهتراز است. (ر.ک. إکمال الدین و إتمام النعمة، ج2، ص118)
  3. ایجاد سازمان وکالت که از عصر امام صادق علیه السلام به منظور فعالیتهای مختلف آغاز به کار کرد و به تدریج تا زمان امام حسن عسکری علیه السلام تقویت شد. با تشکیل این نهاد، راه ارتباط مستقیم با امام محدودتر و راه مکاتبه و ارتباط با وکلا و نمایندگان امام تقویت می شد. تا شیعیان به ارتباط با واسطه با امام عادت کنند.( ر.ک. تاریخ عصر غیبت؛ ص 141) امام حسن عسکری (ع) در عین تبیین نظریه غیبت و تطبیق آن با مصداق عینی اش امام مهدی (عج) سازمان مستحکمی از وکیلان قابل اعتماد به وجود آورد تا دوران انتقال از عصر امام حاضر به دوران امام غایب با کمترین آسیب طی گردد و شیعیان برای عصر غیبت آماده شوند.

شهادت یازدهمین خورشید هدایت برهمگان تسلیت باد.

 

انتهای پیام /*