الحدیث التاسع

فصل

کد : 143298 | تاریخ : 09/06/1395

‏فصل ‏

‏نفاق و دورویی علاوه بر آنکه خود صفتی است بسیار قبیح و زشت که انسان شرافتمند هیچگاه متصف به آن نیست و دارای این صفت از جامعه انسانیت خارج، بلکه با هیچ حیوانی نیز شبیه نیست، و مایه رسوایی و سرشکستگی در این عالم پیش اقران و امثال است، ذلت و عذاب الیم در آخرت است، و به طوری که در حدیث شریف ذکر فرموده صورتش در آن عالم آن است که انسان با دو زبان از آتش محشور گردد، و اسباب رسوایی او پیش خلق خدا و سرافکندگی او در محضر انبیاء مرسلین و ملائکه مقربین گردد. و شدت عذابش نیز از این روایت مستفاد شود، زیرا که اگر جوهر بدن جوهر آتش شد، احساس شدیدتر و الم بیشتر گردد. پناه می برم به خدا از شدت آن.‏

‏و در حدیث دیگر وارد است که رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، فرمود:‏

‏«می آید روز قیامت آدم دو رو، در صورتی که یکی از دو زبانش از پشت سرش خارج شده و یکی از آنها از پیش رویش، و هر دو زبان آتش گرفته و تمام جسدش را آتش زده اند. پس از آن گفته شود این است کسی که در دنیا دورو بود و دو زبان بود، معروف شود به این روز قیامت.‏‎[1]‎‏» و مشمول آیه شریفه است که می فرماید:‏‏ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ الله بِه أَنْ یُوصَلَ و یُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدّارِ‏‏.‏‎[2]‎‏ سر منشأ بسیاری از مفاسد و مهالک است که هر یک دنیا و آخرت انسان را‏


‎[[page 157]]‎‏ممکن است به باد فنا دهد، از قبیل تفتین نمودن، که به نصّ قرآن کریم از قتل نفس بزرگتر است‏‎[3]‎‏، و مثل نمیمه، که حضرت باقر، علیه السلام، فرماید: محرّمة الجنّة علی القتّاتین المشّائین بالنّمیمة‏‎[4]‎‏. یعنی «حرام است بهشت بر سخن چینهایی که کارشان آن باشد که راه روند در نمیمه و سخن چینی.»، و مثل غیبت، که شدیدتر است از زنا به فرموده پیغمبر‏‎[5]‎‏، صلّی الله علیه و آله، و مثل ایذاء مؤمن و سبّ او و هتک ستر و کشف سرّ او، و غیر این ها که هر یک از آنها برای هلاکت انسان سببی مستقل است.‏

‏و بدان که داخل است در نفاق و دورویی کنایات و اشارات و غمز و لمزهایی که بعضی نسبت به بعضی دارند، با آنکه در مقابل آنها اظهار دوستی و صمیمیت کنند.‏

‏و انسان باید خیلی مواظبت از حال خود کند و در اطوار و اعمال خود دقیق شود که مکاید نفس و دامهای شیطان خیلی دقیق است و کمتر شخصی می تواند از آن نجات پیدا کند. ممکن است انسان با یک اشاره در غیر موقع یا یک کنایه بیجا از اهل دورویی و دو زبانی به شمار آید. و شاید انسان تا آخر عمر مبتلای به این رذیله باشد و خود را صحیح و سالم و پاک و پاکیزه پندارد. پس، انسان باید مثل طبیب دلسوز حاذقی و پرستار شفیق مطلعی از حالات نفس و اعمال و اطوار خود مواظبت کند، و هیچ گاه از مراقبت کوتاهی نکند و بداند که هیچ مرضی از امراض قلبیه مستورتر نیست و در عین حال کشنده تر نیست، و هیچ پرستاری نباید شفیقتر و دلسوزتر از انسان به خودش باشد.‏

‎ ‎

‎[[page 158]]‎

  • . عن زید بن علی، عن آبائه عن علیّ، علیهم السلام، قال قال رسول الله، صلّی الله علیه و آله و سلّم: یجی ء یوم القیامة ذو الوجهین، دالعا لسانه فی قفاه و آخر من قدّامه، یلتهبان نارا حتّی یلهبّا جسده. ثمّ یقال له: هذا الّذی کان فی الدّنیا ذا وجهین و لسانین. یعرف بذلک یوم القیامة. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 316، «عقاب من کان ذا وجهین و ذا لسانین».
  • . «و آنچه را که خدا فرمان به پیوند آن داده می گسلند، و در زمین تباهی می کنند، بر ایشان نفرین است و منزلگاه بد.» (رعد- 25).
  • . و الفتنة أشدّ من القتل.( بقره- 191).
  • . اصول کافی، ج 2، ص 369، «کتاب ایمان و کفر»، «باب النّمیمة»، حدیث 2.
  • . یا أبا ذرّ، إیّاک و الغیبة فإنّ الغیبة أشدّ من الزّنا. قلت: یا رسول الله و لم ذاک بأبی أنت و أمّی؟ قال: لأنّ الرّجل یزنی فیتوب إلی الله فیتوب الله علیه. و الغیبة لا تغفر حتّی یغفرها صاحبها.( ای أبا ذر، از غیبت بپرهیز. بدرستی که غیبت بدتر از زناست. گفتم:« ای پیامبر خدا، پدر و مادرم به فدایت، از چه سبب چنین است». فرمود:« زیرا که مردی که زنا کرده بسا که توبه نماید، پس خداوند بر او ببخشاید، اما غیبت بخشیده نخواهد شد تا آن کس که غیبت او را کرده اند از آن درگذرد.) بحار الانوار، ج 74، ص 89،« کتاب الروضة»،« باب مواعظ النبی صلّی الله علیه و آله و سلم».

انتهای پیام /*