تدریس مسائل مستحدثه

کد : 143472 | تاریخ : 14/10/1395

تدریس مسائل مستحدثه

‏با فرا رسیدن ایام تعطیلی تابستان سال 1343،‌ طبیعی بود که درس‌های‏‎ ‎‏حوزه از جمله درس فقه حضرت امام ـ که در مسجد اعظم با ازدحام‏‎ ‎‏جمعیت برگزار می‌شد ـ تعطیل شود. وقتی درس فقه امام تعطیل شد،‏‎ ‎‏چون از طرفی اکثر شاگردان حضرت امام قصد نداشتند تابستان آن سال‏‎ ‎‏را به شهرهای خود مسافرت کنند، از جمله خود من ـ زیرا بیشتر مایل‏‎ ‎‏بودیم در قم کنار امام بمانیم تا از نزدیک مسائل را پیگیری بکنیم و ببینیم‏‎ ‎‏کار به کجا می‌انجامد ـ و از طرف دیگر برای این که بی‌کار هم نباشیم،‏‎ ‎‏از طریق آقا مصطفی به حضرت امام پیشنهاد کردیم در ایام تابستان،‏‎ ‎‏بحثی را پیرامون بعضی مسائل مستحدثه که در آن وقت مورد ابتلاء‏‎ ‎‏می‌شد، عنوان فرمایند.‏

‏وقتی این پیشنهاد به حضور امام تقدیم شد، ایشان قبول کردند. به‏‎ ‎‏نظر من این پذیرش دو علت عمده داشت: اولاً، از خیلی وقت پیش،‏‎ ‎‏سؤالاتی در مسائل مستحدثه از ایشان پرسیده بودند که وقت نکرده‏‎ ‎‏بودند در مورد آن‌ها تحقیق و بررسی بکنند و این بهترین فرصت بود.‏‎ ‎‏ثانیاً، از این طریق، جبران تعطیلی درس فقه می‌شد و ایشان با اغلب‏‎ ‎‏شاگردانشان در تماس بودند و اگر مسائلی در مورد انقلاب و نهضت‏‎ ‎‏داشتند با آنان در میان می‌گذاشتند.‏

‏به هر حال، این درس در منزل ایشان در ایام تعطیلی تابستان دایر‏‎ ‎


‎[[page 259]]‎‏شد. خیلی هم عمیق و محققانه وارد بحث می‌شدند و با این که در اوج‏‎ ‎‏مسائل انقلاب قرار داشتند ولی در درس حواسشان کاملاً جمع می‌شد.‏‎ ‎‏می‌توان گفت یکی از امتیازات امام این بود که خیلی بر نفس خود مسلّط‏‎ ‎‏بودند، زیرا با همه گرفتاری‌ها و مصائبی که داشتند، حواسشان کاملاً‏‎ ‎‏جمع بود؛ یعنی اگر هم در میان درس عمداً حاشیه رفته و به مسائل‏‎ ‎‏سیاسی می‌پرداختند وقتی دوباره به بحث فقهی باز می‌گشتند مسأله را‏‎ ‎‏خوب از آب درمی‌آوردند. در بحث مسائل مستحدثه نیز همین طور بود،‏‎ ‎‏البته خیلی طولانی نمی‌شد و اغلب کمتر از سه ربع می‌شد.‏

‎ ‎

‎[[page 260]]‎

انتهای پیام /*