سوم از واجبات غسل: ترتیب
[سؤال 482] ----> 1459
3. اوایل بلوغ بر حسب نپرسیدن مسأله و کم رویی و یا نگفتن بزرگ ترها ـ مانند پدر و مادر و معلمان ـ غسل جنابت را به این ترتیب انجام می دادم که ابتدا سر و صورت و گردن و بعد، طرف راست یعنی نیم تنۀ راست و سپس طرف چپ یعنی نیم تنۀ چپ و بعد، دست راست و دست چپ و آخرالامر پای راست و پای چپ را به مدت قریب دو سال می شستم. تکلیف نماز و روزۀ این مدت چیست؟ آیا باطل است و باید قضای آن را گرفت یا صحیح است؟
بسمه تعالی، غسل، باطل و باید نمازهایی را که با آن خوانده شده قضا نمود؛ ولی روزه ها قضا ندارد.
[سؤال 483] 230
بسمه تعالی
با درود و سلام بر رهبر انقلاب اسلامی و سلام بر شهیدان راه حق و سلام بر شما ادامه دهندگان راه آنان، با عرض معذرت می خواستم سؤالی راجع به احکام از شما نمایندگان امام بنمایم.
نظر به این که در رسالۀ عملیه امام در مورد چگونگی انجام غسل بحثی از شستن سر و صورت در هنگام شست و شوی طرف راست و طرف چپ به میان نیامده خواستم بدانم: آیا اصلاً شستن سر احتیاج نیست (به جز در مرحله اول) یا مانند بقیۀ قسمت های بدن است؟ یا این که با نیت طرف راست یا چپ تمام قسمت های آن را (اعم از راست و چپ) باید شست؟ و سوم این که در مرحلۀ اولیه انجام غسل تنها شستن تمام سر و صورت و گردن کافی است؟
بسمه تعالی، در غسل ترتیبی اول شستن سر و گردن و بعد شستن طرف
[[page 223]]راست و بعد شستن طرف چپ واجب است و در موقع شستن طرف راست و چپ شستن سر و گردن لازم نیست و در شستن هر یک از سه قسمت، تمام آن قسمت به نیت غسل باید شسته شود و کفایت می کند.
[سؤال 484] ----> 169
8. در موقعی که بدن مرا که روی زمین خوابانده اند و شست وشو می دهند، به همان شکل با ریختن آب بر روی سر و بدن و طرف راست و چپ (غسل جنابت ترتیبی) هم می نمایم بی آن که بدانم غسل بر من لازم و واجب است یا نه، تنها جهت احتیاط (و همان آب سفید زلالی که بر اثر فشار به همراه ادرار خارج می شود) غسل می کنم؛ این غسل صحیح است با این وضع؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 485] ----> 7394
7. آیا در غسل ترتیبی، طرفین بدن را باید با هم آب فرا گیرد یا اگر از بالا به پایین بشویم کافی است؟
بسمه تعالی، لازم نیست یک مرتبه یا با هم آب به طرفین برسد، بلکه هر طرف را می تواند به تدریج هر طور خواست غسل دهد.
[سؤال 486] 231
بسمه تعالی
خدمت رهبر عزیز، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، سلام علیکم
در سن چهارده سالگی به سن بلوغ رسیده ام و از آن زمان تا به حال غسل ها را بدین ترتیب انجام می داده ام: اول؛ نیت سپس غسل سر و گردن و سمت راست تا نصف بدن. بعد سمت چپ را تا نصف و مجدداً بقیه سمت راست را تا آخر قدم و بعد بقیه طرف چپ را تا آخر قدم. لطفاً تکلیف را برای رفع شبهه اظهار بفرمایید.
بسمه تعالی، غسل به این کیفیت باطل است. باید اول سر و گردن، بعد تمام
[[page 224]]سمت راست و بعد تمام سمت چپ غسل داده شود و تفصیل آن در رساله عملیه ذکر شده است.
[سؤال 487] ----> 427
3. اگر کسی نتواند غسل ارتماسی و غسل ترتیبی انجام دهد، می تواند همین طور که زیر دوش حمام هست نیت غسل کند یا نه؟
بسمه تعالی، زیر دوش غسل ترتیبی صحیح است.
[سؤال 488] ----> 5497
3. اگر انسان در غسل ترتیبی بعد از شستن سر و گردن، در توی حوض ـ مثلاً ـ باشد و تمام طرف راست و چپ او تا اول گردن توی آب باشد، چنانچه در این حال به نیت طرف راست، بدن را حرکتی دهد و بعداً به نیت طرف چپ، بدن را حرکت دهد، آیا غسل ترتیبی محقق می شود و صحیح است؟
بسمه تعالی، غسل ترتیبی به نحو مزبور صحیح است.
[سؤال 489] 232
بسمه تعالی 23 / 6 / 1361
«طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة»؛ بدین جهت چون بندۀ حقیر مقلد حضرت عالی هستم، راجع به شبهه ای که برای این بندۀ خدا و جمعی از سربازان ژاندارمری ـ که در نقطۀ مرزی ایران و شوروی مشغول خدمت به اسلام و ایران می باشند ـ پیش آمده از آن مجتهد و رئیس الملة والدین آیت الله العظمی و مولانا الاعظم جناب آقای حاج روح الله الموسوی الخمینی و از امام عزیزم استعانت می جویم.
و آن شبهه این است که یکی از برادران روحانی در این باره گفته است: «حداقل مقدار آبی که برای غسل ارتماسی لازم است، باید ایستاده تا ناف باشد و باید حتماً به طرز نشستن و برخاستن غسل نماید». در این جا بعضی از برادران به علت کمی آب
[[page 225]]رودخانه و نبود حمام، در رودخانه گودالی درست کرده اند که آب آن تا زانو و یا کمی بیشتر می باشد و در آن به طور درازکش غسل کرده اند. البته به طوری است که تمام بدن در این حالت به زیر آب فرو می رود، و چون به توضیح المسائل حضرت عالی مراجعه کردیم چنین مسأله ای یاد نشده بود و یا صریحاً نوشته نشده بود که آیا آن طور است؟ یا این که معیار، فرو رفتن کامل بدن در آب است؟
بسمه تعالی، در غسل ارتماسی باید آب به نحوی باشد که بشود در یک دفعۀ عرفی تمام بدن را فراگیرد؛ ولو با دراز کشیدن باشد.
[سؤال 490] ----> 326
13. آیا غسل زیر دوش صحیح است؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[[page 226]]