مسّ قرآن، اسماء مقدّسه، آرم جمهوری اسلامی و...
[سؤال 346] 172
بسمه تعالی
السلام علیکم وعلی عباد الله الصالحین
آیا حمل و به دست کردن انگشتری که بر روی آن نوشته شده است: وَالله بَصِیرٌ بِالْعِبادِ و یا گذاشتن قرآن مجید در جیب بدون وضو، برای یاد خدا درست است یا نه؟
بسمه تعالی، مانع ندارد، ولی بدون وضو مسّ نکند.
[سؤال 347] ----> 2524
3. برای قرائت قرآن داشتن وضو واجب است یا خیر؟ و آیا قرائت قرآن بدون وضو حرام است؟
بسمه تعالی، حرام نیست.
[سؤال 348] 173
بسمه تعالی
محضر مبارک زعیم عالی قدر، رهبر کبیر انقلاب، منجی بشریت، رئیس الملة والدین، امام خمینی، سلام علیکم
[[page 166]]1. اماما! در رابطه با مسأله 319 که فرموده بودید: «کسی که وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی نوشته شده باشد مسّ نماید و مسّ اسم مبارک پیغمبر و امام و حضرت زهرا علیهاالسلام هم اگر هتک و بی احترامی باشد حرام است».
می خواستم سؤال کنم که آیا افرادی که اسمشان «عبدالله»، «حبیب الله»، «نور اللهی» و یا «نوراللهیان» و... است اگر بدون وضو آن را بنویسند و آن را مسّ کنیم، مسأله آن چگونه است؟
بسمه تعالی، مسّ اسم «الله» بدون طهارت جایز نیست.
[سؤال 349]
2. نوشتن و لمس کردن آرم جمهوری اسلامی و یا چیزهایی از این قبیل، بدون وضو چگونه است؟
بسمه تعالی، بنابر احتیاط، حکم لفظ جلاله را دارد.
3. در رابطه با مسأله 248 که فرموده اید: «در وضو، شستن صورت و دست ها مرتبۀ اول واجب، مرتبۀ دوم جایز و مرتبۀ سوم و بیشتر از آن حرام می باشد» اگر با یک مشت آب، تمام عضو شسته نشود و به قصد وضو بریزد، یک مرتبه حساب می شود چه قصد بکند یک مرتبه را یا قصد نکند؟
بسمه تعالی، تا تمام عضو شسته نشود یک مرتبه حساب نمی شود.
4. منظورتان از شستن را بیان فرمایید که آیا شستن فقط آب ریختن است یا دست کشیدن همراه با آب ریختن؟
بسمه تعالی، آب ریختن تنها شستن نیست مگر این که تمام عضو را فرا گیرد.
[سؤال 350] 174
بسمه تعالی 7 / 10 / 1361
حضور محترم رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی مدّ ظله العالی، پس از عرض سلام گرم خود و دیگر برادران پاسدار، که ان شاء الله خدا از ما پاسداری در راهش را بپذیرد.
بنا به مسأله شماره 319 رسالۀ توضیح المسائل چند سؤال پیش آمده است که
[[page 167]]نتوانستیم جواب دقیق آن را پیدا کنیم. بنابراین مزاحم وقت گران بهایتان شدیم تا این مسائل دقیقاً برادران را روشن کند. «کسی که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی نوشته شده باشد مسّ نماید و مسّ اسم مبارک پیغمبر و امام و حضرت زهرا علیهاالسلام هم اگر هتک و بی احترامی باشد حرام است».
آیا نوشتن نام خدا، به این صورت که نوشته شده، توضیح دهید که مسح کردن آن حرام است یا نه؟
الف: «الله»؛ ب: «خدا»؛ پ: «بسمه تعالی»؛ ت: بدون حرکت «الله»؛ ث: نام خدا را در میان شعری بنویسند و حروف آن جدا جدا باشد؛ ج: پاره کردن و سوزاندن یا با جوهر از بین بردن چطور؟ چ: «ا...»؛ ح: اگر قسمتی از آن مسّ شود چطور؟
اگر می شود برای آن که کمتر کار حرام انجام شود به روزنامه ها بگویید: کمتر نام خدا را بنویسید و یا طوری بنویسند که مسّ کردن آن حرام نباشد. نوشتن و دور انداختن نام امامان که روی اشخاص است چه حکمی دارد؟
مسح کردن آیۀ بدون حرکت قرآن، بدون وضو چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، مسّ کتابت قرآن و اسماء باری تعالی یا جزئی از آن ها به هر لغت و کیفیت که باشد، بدون طهارت جایز نیست و از بین بردن آن ها به نحوی که موجب هتک نشود، اشکال ندارد.
[سؤال 351] 175
بسمه تعالی 8 / 9 / 1361
دفتر استفتائات امام، ذیلاً توجه آن دفتر محترم را به مسأله 319 رساله عملیه امام خمینی جلب می نماید:
«کسی که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی نوشته شده باشد مسّ نماید و...».
حال، اغلب روزنامه ها و نوشته ها و فرم هایی که معمولاً هم به دست همه کس می رسد و معمولاً هم به عنوان کاغذ از رده خارج دور ریخته می شود، چه صورتی پیدا
[[page 168]]می کند در صورتی که اسم خدا و نیز ائمه در آن ها هست؟ لطفاً توضیح بفرمایید.
بسمه تعالی، با علم و عمد، اسامی محترمه را مسّ نکنند و از قرار دادن نشریات ذکر شده در جاهای هتک اجتناب کنند.
[سؤال 352] ----> 2871
7. در اسم هایی مثل «حبیب الله» و یا «عبدالله» دست زدن بی وضو به نام «الله» اشکال دارد؟
بسمه تعالی، جایز نیست.
[سؤال 353] ----> 223
6. بنده خیلی خیلی دوست دارم که کتاب جیبی ای که در آن سوره های کوچک قرآن و دعای کمیل و ندبه و غیره را نوشته است به همراه داشته باشم. آیا اشکال دارد که همیشه آن را در جیب خود نگهدارم و حال آن که بعضی از وقت ها تمیز و پاک هم نیستم؟
بسمه تعالی، اشکال ندارد.
[سؤال 354] ----> 7028
2. به حسب توجه به حضرت باری تعالی و توکل به خدا در انجام امور، هم اکنون بیشترین نامه های اداری با «بسمه تعالی» آغاز گشته و حتی اغلب، آن را در بالای نامه های اداری نیز چاپ کرده اند؛ علاوه بر مورد فوق، مرسوم گشته هنگامی که نامه ای به دستگاهی می رسد، شخص مسئول و یا ارجاع کننده، عنوان ارجاع خود را با «بسمه تعالی» شروع می کند، ارجاع کنندۀ بعدی نیز به همین شکل عمل می کند؛ بدین ترتیب، گاهی ممکن است نامه ای، به علل مختلف، چندین بار ارجاع می خورد و یا پاسخ ارجاع کننده روی همان نامه داده می شود.
بسمه تعالی، اشکال ندارد ولی از انداختن در جاهای هتک آمیز اجتناب شود.
[[page 169]][سؤال 355] 176
بسمه تعالی 7 / 10 / 1361
مسئول محترم دفتر امام خمینی؛ لطف کنید سؤال ذیل را از محضر حضرت امام استفتا بفرمایید. متشکرم.
رساندن جایی از بدن، بدون وضو، به آیات قرآن که بدون اعراب نوشته می شود، چه حکمی دارد؟ مثل قسمتی از آیه وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ که به همین شکل در آرم سپاه پاسداران موجود است.
بسمه تعالی، جایز نیست.
[سؤال 356] ----> 3340
7. آیا مسّ کردن کلماتی از قرآن مانند: ابلیس، شیطان، کفار، ابولهب و امثالهم، در صورتی که شخص وضو نداشته باشد حرام است؟
بسمه تعالی، جایز نیست.
[سؤال 357] ----> 2708
2. در نشریه های تبلیغی و خبری و روزنامه ها و اطلاعیه ها، نام ائمۀ اطهار علیهم السلام و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و همچنین نام خدا ذکر می شود، آیا می توان بدون وضو چنین اسامی را مسح نمود؟ و همچنین بعد از این که روزنامه ها و نشریه ها و اعلامیه ها مورد استفاده واقع شد، برای از بین بردن آن ها چه باید کرد؟ و اگر این اطلاعیه ها که در کوچه و خیابان پخش می شود نجس شود چه باید کرد؟
بسمه تعالی، باید از انداختن آن در جاهایی که موجب هتک یا تنجیس است اجتناب نمایند.
[سؤال 358] 177
بسمه تعالی 21 / 6 / 1361
به: دفتر حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله
[[page 170]]از: وزارت ارشاد اسلامی، ادارۀ کل مطبوعات و نشریات
خواهشمند است فتوای آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی را در مورد به کارگیری اسم شریف «الله» و اسامی مبارک پیامبر و ائمۀ طاهرین علیهم السلام در نشریات، با عنایت به این نکته که احتمالاً نشریات، مورد استفاده زیرپایی و... قرار می گیرند و نیز در مورد به کارگیری آرم جمهوری اسلامی و چاپ مرئی و نامرئی آن و احتمال مشابهی که در مورد آن نیز می رود و همچنین مسّ بدون وضوی آن به این اداره کل اعلام فرمایید.سید مصطفی تاج زاده، سرپرست ادارۀ کل مطبوعات و نشریات
بسمه تعالی، چاپ لفظ جلاله و اسماء شریفه در نشریات مانع ندارد ولی باید از انداختن در مواضع هتک، خودداری شود و آرم جمهوری اسلامی، در حکم لفظ جلاله است، علی الاحوط.
[سؤال 359] ----> 1145
4. جهت تعلیم و تعلّم، آیات قرآن را با گچ روی تخته می نویسند و پاک می کنند، آیا ذرات آن حرمت دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، حکم قرآن ندارد.
[سؤال 360] ----> 206
5. آیا آرم جمهوری اسلامی که به شکل الله است حکم اسماء خدا را دارد و بی وضو به آن نمی توان دست زد؟
بسمه تعالی، حکم لفظ جلاله دارد.
[سؤال 361] 178
بسمه تعالی 2 / 3 / 1361
محضر مبارک امام عالی قدر
آیا آرم جمهوری اسلامی که مارک این نامه نیز می باشد در صورتی که زیر دست و پا بیفتد اشکال دارد یا خیر؟ آیا می شود که روی آن را سیاه کرد و آن گاه اشکال برطرف
[[page 171]]است یا خیر؟ خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار، آمین یا رب العالمین
بسمه تعالی، بنابر احتیاط حکم لفظ جلاله را دارد و اگر محو شود حکم مذکور را ندارد.
[سؤال 362] ----> 1606
3. علامت جمهوری اسلامی آیا حکم کلمۀ «الله» را دارد و برای مسّ آن وضو لازم است؟
بسمه تعالی، بنابر احتیاط، حکم آن را دارد.
[سؤال 363] 179
بسمه تعالی 9 / 10 / 1361
خدمت حضرت امام خمینی، دامت افاضاته
اگر گردنبندی منقّش به آرم جمهوری اسلامی باشد، که معنی آن نام جلاله الله است، در این صورت می توان از آن استفاده کرد و در گردن باشد، یا این که نمی توان از آن استفاده کرد و به آن دست مالید؟ والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، استفاده از آن مانع ندارد، ولی بنابر احتیاط بدون طهارت آن را مسّ نکنند.
[سؤال 364] 180
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی، دام ظله العالی سلام علیکم
1. مسّ نمودن بدون طهارت آرم جمهوری اسلامی ـ که در آن کلمه جلالۀ «الله» و «لا اله الا الله» منظور گردیده است ـ چه حکمی دارد؟ چنانچه ضمن کاغذهای باطله زیر دست و پا و امثال آن قرار گیرد، چه صورتی دارد؟
بسمه تعالی، به احتیاط واجب بدون طهارت مسّ نکنند و از انداختن در جایی که موجب هتک باشد، باید اجتناب نمایند.
[[page 172]]2. کسانی که هر روز برای انجام کارشان بیش از مسافت شرعی می روند و بر می گردند و به فتوای جناب عالی نمازشان شکسته است و نباید روزه بگیرند، می توانند در این مسأله از مرجع دیگری تقلید نمایند؟
بسمه تعالی، این مسأله و نظیر آن که در آن فتوا هست، مورد رجوع به غیرنیست.
3. کسانی که وام ربوی می گیرند و با آن خانه می سازند کار آن ها چه صورتی دارد؟ تصرف و نماز خواندن در این خانه چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است و پول و خانه ای که با آن می سازند را مالک می شوند و تصرف و نماز در آن خانه بی اشکال و صحیح است؛ اگرچه بهره را ضامن نیستند و ربا و حرام است و چنانچه مجبور در دادن آن باشند و قصد بهره نکنند، بر آن ها چیزی نیست؛ اگرچه بر گیرنده زیاده حرام است.
[سؤال 365] ----> 954
5. در مسأله 319 فرموده اید که: «کسی که وضو ندارد حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی نوشته شده باشد، مسّ نماید...» آیا این مسأله در مورد آرم جمهوری اسلامی ایران هم صدق می کند یا نه؟ چون این آرم هم روی اسکناس ها زده شده، هم روی هر اعلامیه و اطلاعیه ای وجود دارد.
بسمه تعالی، به احتیاط واجب، بدون طهارت مسّ ننمایند.
[سؤال 366] ----> 4968
2. آیا مسّ کردن نقش آرم جمهوری اسلامی ایران که روی اسکناس ها و بلیط های اتوبوس می باشد حرام است؟
بسمه تعالی، بدون طهارت جایز نیست علی الاحوط.
[سؤال 367] 181
بسمه تعالی 30 / 4 / 1361
با ابلاغ سلام، چه می فرمایند حضرت امام در مورد آرم جمهوری اسلامی که حداقل نشان دهندۀ کلمۀ «الله» است، بر روی اوراق و برگه ها و نامه درج است، نسبت
[[page 173]]به کسانی که بی وضو آن را مسّ می نمایند.
بسمه تعالی، بنابر احتیاط واجب بدون وضو مسّ ننمایند.
[سؤال 368] ----> 593
2. آرم جمهوری اسلامی که از لفظ «جلاله» اخذ شده، حکم آن را دارد یا نه؟
بسمه تعالی، احتیاط مراعات شود.
[سؤال 369] 182
بسمه تعالی 22 / 4 / 1361
نظر به این که آرم جمهوری اسلامی ایران از کلمۀ «الله» تشکیل شده است و در روی اسکناس ها، ورق های دولتی، پرچم ها، کتاب ها و همۀ جاها به کار برده می شود و امکان دارد که با دست بی وضو، با دست نجس یا حتی غیر مسلمان (کافرین، مرتدین) به آن دست بزنند، آیا از نظر شرعی اشکال ندارد؟
بسمه تعالی، حکم لفظ جلاله را دارد، علی الاحوط.
[سؤال 370] 183
بسمه تعالی
محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و بزرگ مرجع شیعیان جهان، حضرت آیت الله العظمی امام خمینی
احتراماً؛ خواهشمند است نسبت به موارد ذیل نظر مبارک را اعلام فرمایید:
1. آیا آرم جمهوری اسلامی ایران که در روی اکثر نامه های دولتی چاپ گردیده، حکم کلمۀ «الله» را دارد یا خیر؟
همچنین آیا می توان آیات قرآنی را به جای دفن نمودن، به طوری به صورت پودر و یا رشته در آورد که تمام حروف آن از هم جدا شود و سپس آن ها را دور ریخت.
[[page 174]]بسمه تعالی، آرم جمهوری اسلامی حکم لفظ جلاله را دارد علی الاحوط و حروف آیات قرآنی اگر طوری از هم جدا شوند که صدق قرآن نکند، حکم قرآن ندارد.
2. از زمان رژیم گذشته، مقداری لوازم موسیقی از قبیل پیانو، جاز و ... مربوط به باشگاه برق منطقه ای خراسان، در اختیار این شرکت می باشد، در مورد آن به چه شکل می توان عمل نمود؛ آیا فروش آن جایز می باشد؟ و در غیر این صورت، آیا از بین بردن آن ها مجوّز شرعی دارد یا خیر؟
بسمه تعالی، فروش آلات لهو جایز نیست و باید آن ها را از بین ببرند.
التماس دعای مخصوص از آن وجود شریف و نور چشم مستضعفان جهان را داریم.
[سؤال 371] 184
پاسخ استفتا: [نقل از صحیفه امام، ج 18، ص 200]
زمان: 7 آبان 1362 / 22 محرم 1404
مکان: تهران، جماران
موضوع: استفاده از آرم جمهوری اسلامی بر روی سکه های رایج
مخاطب: معقول زاده، رضا ـ عزیزیها، ابوالقاسم (از مسئولین ادارۀ ضرابخانۀ بانک مرکزی)
[بسمه تعالی ـ دفتر حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی
محترماً نظر به این که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد از آرم جمهوری اسلامی ایران بر روی سکه های رایج استفاده نماید. خواهشمند است نظر حضرت امام را راجع به امکان و یا عدم امکان این مورد اظهار فرمایید. با آرزوی پیروزی رزمندگان اسلام و طول عمر امام ـ 7 / 8 / 1362.
رضا معقول زاده؛ ابوالقاسم عزیزیها]
بسمه تعالی، این آرم روی سکه ها گذاشته نشود.
روح الله الموسوی الخمینی
[[page 175]]