کتاب نماز

تکبیرة الاحرام

کد : 143712 | تاریخ : 06/09/1395

تکبیرة الاحرام

[سؤال 1349]‏ ‏ ‏ 636‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 3 / 1361‏

‏محضر مبارک مرجع و امام بزرگوار و خدمتگزار ملت، دامت توفیقاته‏

‏در مسأله 951 راجع به تکبیرة الاحرام فرموده اید که هنگام گفتن تکبیرة الاحرام‏‎ ‎‏باید بدن آرام باشد و اگر عمداً در حالی که بدن حرکت دارد تکبیر بگوید باطل است و‏‎ ‎‏اگر سهواً حرکت کند احتیاط واجب آن است که کاری کند که نماز بشکند و دوباره‏
‎[[page 117]]‎‏تکبیر بگوید و در مسأله 955 هست که مستحب است هنگام گفتن تکبیر اول و وسط‏‎ ‎‏نماز دست ها تا مقابل گوش ها بالا رود. آیا در این مسأله دست ها جزو بدن حساب‏‎ ‎‏نمی شود؟ اگر هنگام گفتن تکبیر اول نماز دست ها در حال حرکت تا مقابل گوش ها یا‏‎ ‎‏در حال پایین آمدن از مقابل گوش ها بود و تکبیر گفته شد؛ آیا این حرکت دست ها‏‎ ‎‏هنگام تکبیر حرکت بدن نیست و در این حال نماز صحیح است یا باطل؟ و چنانچه‏‎ ‎‏باطل است وظیفه چیست؟ والسلام علی عباد الله‌ الصالحین‏

بسمه تعالی، بلند کردن دست ها تا محاذی گوش ها هنگام تکبیر مستحب است و منافات با لزوم آرام بودن بدن ندارد.

[سؤال 1350]‏ ‏ ‏ ‏----> 667

‏6. هنگامی که مشغول گفتن تکبیرة الاحرام هستی، اگر همزمان با آن، دست هم‏‎ ‎‏حرکت کند ـ از بالا به پایین ـ چگونه است؟‏

‏هنگامی که تکبیرة الاحرام می گویی، دست را در بالا نگه بداری و پس از تمام شدن‏‎ ‎‏تکبیرة الاحرام پایین بیاوری؟‏

‏دست را که از بالا به پایین آوردی و در پایین نگه داشتی، تکبیرة الاحرام بگویی؟ یا‏‎ ‎‏اگر همراه با گفتن تکبیرة الاحرام، همزمان با آن حرکت کند از بالا به پایین، اشکال‏‎ ‎‏ندارد؟‏

بسمه تعالی، در همۀ صور، نماز صحیح است.

[سؤال 1351]‏ ‏ ‏ 637‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏دفتر امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم‏

‏پس از سلام؛ چند سؤال در زمینۀ مسائل مختلف برای این جانب و عده ای از‏‎ ‎‏برادران پیش آمده بود که ذیلاً به عرض عالی می رساند:‏

‏1. در هنگام گفتن تکبیر در نماز، مستحب است دست ها را تا محاذی گوش ها بالا‏
‎[[page 118]]‎‏ببریم؛ اگر دست ها کمتر یا بیشتر از این مقدار بالا رود، موجب بطلان نماز نمی شود؟ و‏‎ ‎‏اگر در حین حرکت دست (بالا رفتن یا پایین آمدن) تکبیر بگوییم به خاطر حرکت‏‎ ‎‏دست، موجب بطلان نماز نمی شود؟‏

بسمه تعالی، موجب بطلان نیست.

‏2. اگر کسی بدون اجازۀ پدرش قسم بخورد که کار حرامی را انجام ندهد و بعد انجام دهد، کفاره بر او‏‎ ‎‏واجب می شود؟ و آیا بار اول، کفاره واجب است یا دفعات بعد هم باید کفاره بدهد؟‏

بسمه تعالی، اجازه شرط نیست و اگر قسم شرعی بوده، کفاره دارد و بعد از مخالفت قسم، برای مرتبۀ بعد کفاره واجب نیست.

‏3. نفی عدل و امامت و ولایت علی ‏‏علیه السلام‏‏ جزء ضروری دین است؟ و آیا منکر مسائل فوق، از جرگ‏‏ۀ‏‎ ‎‏مسلمین خارج می شود؟‏

بسمه تعالی، اگر خدا و رسول را قبول دارد، مسلم است.

‏4. آیا نگریستن به فیلم زن نامحرم که حجاب را به مقدار واجب رعایت کرده است از نظر غیر شهوتی‏‎ ‎‏اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، اشکال ندارد.

[سؤال 1352]‏ ‏ ‏ 638‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 8 / 2 / 1361‏

‏محضر محترم حضرت امام امت، آیت الله‌ العظمی آقای خمینی، دامت برکاته،‏‎ ‎‏ضمن عرض سلام:‏

‏دوست این جانب در موقع خواندن نماز بعضی از اعمال را انجام نمی دهد. مثلاً در‏‎ ‎‏موقع نیت نماز، دست ها را به طرف بالا یعنی بناگوش نمی برد و یا در موقع قنوت‏‎ ‎‏دستش را روبه روی صورتش قرار نمی دهد. با آن که به او تذکر داده شده باز به میل‏‎ ‎‏خود عمل می کند. آیا نماز خواندن به این صورت باعث اشکال در نماز نمی شود؟‏‎ ‎‏برخورد ما با این گونه افراد چگونه باید باشد؟ آیا به صورت دوستانه باشد و یا ترک‏‎ ‎‏رابطه؟ لطفاً ما را راهنمایی فرمایید.‏

بسمه تعالی، نماز او صحیح است.


‎[[page 119]]‎[سؤال 1353]‏ ‏ ‏ ‏----> 5619

‏2. آیا موقع گفتن تکبیرة الاحرام، بلند کردن دست ها تا محاذی گوش یک مستحب‏‎ ‎‏است و این که با شروع تکبیر دست ها بلند شود و موقع گفتن آن دست ها بیفتد‏‎ ‎‏مستحب دیگری است، یا همان نوع خاص وارد شده است؟ ‏

بسمه تعالی، مستحب است با شروع به تکبیر، شروع به بلند کردن دست ها  کند که تا تمام شدن تکبیر دست ها مقابل صورت و یا مقابل گوش ها برسد.

‎ ‎

‎[[page 120]]‎

انتهای پیام /*