حقیقت شفاعت شافعان
حقیقت شفاعت
شفاعت از «شفع» است و «شفع» به معنای جفت و دوتا شدن است. نور ولایت عظمای ولی اللهی با نور عبد مؤمن جفت و مزدوج شده و او را به طرف خود می برد.(121)
* * *
ظاهر و باطن شفاعت
... تشافع... ظاهرش اخراج از ظلمتهای جهل به انوار هدایت و علم است، و باطنش ظهور به شفاعت است در عالم آخرت.(122)
* * *
شفاعت باطن هدایت
جلوۀ شفاعت شافعان در این عالم هدایت آنهاست، و در آن عالم باطن هدایت شفاعت است. تو از هدایت اگر بی بهره شدی، از شفاعت بی بهره ای؛ و به هر قدر هدایت شدی، شفاعت
[[page 189]]
شوی.(123)
* * *
پیغمبر(ص) شفیع دایرۀ تحقق
حق تعالی به رحمت تامۀ خود و به غفران شامل خود رحمت بر نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده می فرماید آنچه گناه است از پیشینیان و آنچه پس از این گناهی واقع شود، در تحت مغفرت تامه واقع گردد، و به شفاعت تو تمام دایرۀ تحقق به سعادت کاملۀ خود رسند.(124)
* * *
شفاعت پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام
حق تعالی شأنه چنانچه محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ و دودمان او را وسایط هدایت و راه نماهای ما مقرر فرموده و به برکات آنها امت را از ضلالت و جهل نجات مرحمت فرموده، به وسیله و شفاعت آنها قصور ما را ترمیم و نقص ما را تتمیم فرماید و اطاعات و عبادات ناقابل ما را قبول می فرماید.(125)
* * *
شفاعت جهنّم (جلوۀ رحمت حق)
خدای ارحم الراحمین جهنّمش هم رحمتی است که اگر سیاهی روی ما بندگان سیه روی را با فشارهای قبر و مواقف روز قیامت نتوانست پاک کند، با جهنّم، سیاهی دل ما را بشوید تا رذایل و حجابات بسوزد و جمال فطرت نمایان گردد. و نور فطرت ظاهر شده و با نور شافع اکبر مزدوج گردیده و به جذبه نور احدی، نور فطرت توحید مجذوب شود. و این آخرین آشناست که اگر انسان نتوانست با یکی از انوار شفعا از انبیا و ائمه هدی ـ علیهم السلام ـ
[[page 190]]
آشنایی و تناسب پیدا کند او به شفاعت می آید.(126)
* * *
[[page 191]]