حقیقت محمدیه از نظر مولانا و فیض کاشانی
مولانا نیز «انسان» را «نخستینِ فطرت» و «پسینِ شمار» و «بذر و ثمره» عالم وجود و عامل «قوام و قیام» و «بقا و دوام» هستی
می شناسد و «حقیقت محمدیه» را اول فکر و آخر عمل می داند.
«فیض کاشانی» در کتاب کلمات مکنونه اش به همین مطلب اشاره دارد، آنجا که می فرماید:
اصل و منشأ و مبدأ و معاد جمله خلایق، حضرت حقیقة الحقایق است و آن «حقیقت محمدیه» و نور احمدی است که جامع جمیع کمالات الهی و کیانی است... عالم و عالمیان، صور و اجزای تفصیل او و آدم و آدمیان، مسخّر برای تکمیل او، و الیه الاشارة بقوله: انا سید ولد آدم؛ آدم و مَن دونه تحت لوائی.
[[page 129]]