نشست علمی گوهر معرفت با موضوع سلوک اخلاقی در نگارستان امام خمینی(ره) برگزار شد

شصتمین نشست علمی ودینی گوهر معرفت با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سید حسن اسلامی، با موضوع سلوک اخلاقی و زندگی تقلیدی در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان برگزار شد.

کد : 147955 | تاریخ : 27/01/1396

شصتمین نشست علمی - دینی گوهر معرفت برگزار شد. به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)،  شصتمین نشست علمی ودینی گوهر معرفت با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سید حسن اسلامی، با موضوع سلوک اخلاقی و زندگی تقلیدی در نگارستان حضرت امام خمینی (س)  اصفهان برگزار شد.

در این نشست علمی که با حضور طلاب، دانشگاهیان، و علاقمندان به موضوعات مربوط به امام خمینی(ره) برگزار گردید، حجت الاسلام دکتر سید حسن اسلامی  با بیان اینکه  سلوک اخلاقی عبارت از دانستن و پذیرفتن پیش‌فرض‌های زندگی اخلاقی و به کار بستن آن‌ها در زندگی خویش است  گفت : چنین سلوکی، مایه جدیت انسان در زندگی خویش می‌شود و او را را به کارهایی بر می‌انگیزد و از کارهایی باز می‌دارد. مهم‌ترین ویژگی سلوک اخلاقی آن است که انسان همواره مراقب خودش و کارکردش باشد و در پی شناخت کاستی‌های خویش برآید و نقاط کور خود را بر خویشتن خویش مکشوف سازد و آن‌ها را ترمیم کند.

این محقق حوزه و دانشگاه افزود: نخستین گام سلوک اخلاقی «یقظه» نامیده می‌شود. یقظه عبارت است از بیدار شدن از خواب روزمرگی و زیستن گله‌وار و بی‌توجهی به خود خویشتن. در پی یقظه، سالک متوجه می‌شود که لازمه سلوک اخلاقی بازاندیشی در مناسبات خود با خویشتن و دیگران است. در این جا یکی از مهم‌ترین موانع سلوک اخلاقی بر او جلوه‌گر می‌شود و کسی که می‌خواهد زندگی اخلاقی کند، متوجه می‌شود که زندگی فعلی او معمولاً زندگی تقلیدی و بر اساس خوشایند و بدآیند دیگران قرار دارد. در نتیجه، به نظر می‌رسد که از موانع سلوک اخلاقی، زندگی تقلیدی است. از سوی دیگر، تقلید در همه ابعاد زندگی ما رسوخ دارد و هیچ سنتی و تمدنی بدون تقلید پدیدار نمی‌شود. وی افزود: به همین سبب، کسی که می‌خواهد سلوک اخلاقی داشته باشد، باید در این زمینه دست به بازاندیشی بزند و در باب تقلید خود نیز نوعی انتخاب آگاهانه به کارگیرد و میان سلوک اخلاقی که لازمه رشد وی است و زندگی اجتماعی که معمولاً سرشتی تقلیدی  دارد، نوعی تعادل برقرار سازد.

دکتر سید حسن اسلامی تاکید کرد: زندگی تقلیدی،‌ در کنار امنیت و آسایشی که برای شخص فراهم می‌آورد، در مجموع مانع سلوک اخلاقی وی می‌شود. برخی موانع سلوک اخلاقی که زاده زندگی تقلیدی است عبارتند از: همرنگی با جماعت، دهان‌بین بودن، و‌ به تعبیر قرآن کریم عدم تثبت، گریز از مسئولیت فردی و پخش شدگی مسئولیت و پرهیز از پاسخگو بودن است .

انتهای پیام /*