کتاب امر به معروف و نهی از منکر

مراتب امر به معروف و نهی از منکر

کد : 148913 | تاریخ : 02/09/1395

مراتب امر به معروف و نهی از منکر

[سؤال 6064]‏ ‏ ‏ 2886‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 22 / 6 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی‏


‎[[page 244]]‎‏احتراماً به عرض عالی می رساند شخصی است مبادرت به خوردن مشروبات‏‎ ‎‏الکلی در این جمهوری اسلامی می نماید و به نوامیس مسلمانان تجاوز می کند و به‏‎ ‎‏مراجع عالی قدر توهین می نماید از نظر وظیفه شرعی نصیحت و نهی از منکر شده‏‎ ‎‏است متأسفانه مؤثر واقع نگردیده است تقاضا دارم حکم الله‌ را از نظر معاشرت و‏‎ ‎‏طهارت و نجاست و حد شرعی بیان فرمایید؟‏

بسمه تعالی، اگر ترک معاشرت موجب می شود شخص مشارالیه دست از اعمال خلاف خود بردارد لازم است از معاشرت با او خودداری نمایید و تا ارتداد او ثابت نشود محکوم به حکم سایر مسلمین است.

[سؤال 6065]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2845

‏2. اگر ایشان صحبت های مخالفت آمیز بکنند آیا صحیح است در آن هنگام‏‎ ‎‏مخالفت خودم را به طریقی ابراز کنم؟‏

بسمه تعالی، ابراز تنفر و انزجار از وقوع عمل محرم با رعایت ضوابط اسلامی لازم است.

[سؤال 6066]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 7374

‏5. معاشرت با افرادی که عمل حرامی چون مشروبخوری و زنا و غیره انجام‏‎ ‎‏داده اند.‏

بسمه تعالی، با مراعات شرایط مقرّره، نهی از منکر نمایند و ترک معاشرت، یکی از درجات نهی از منکر است.

[سؤال 6067]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 774

‏2. آیا خرید اجناس از مغازه هایی که صاحبان آن ها ایرانی و مانند سایر امریکاییان،‏‎ ‎‏کافر می باشند، مجاز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد، مگر آن که ترک معامله با این گونه افراد موجب شود که از انحراف برگردند.


‎[[page 245]]‎[سؤال 6068]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2664

‏2. معاشرت با شخص کاهل نماز به این معنا که احتمالاً ماهی، هفته ای ممکن است‏‎ ‎‏یکی ـ دو رکعت به جا آورد، چگونه است؟ و همچنین استفاده از غذا در آن منزل؟‏

بسمه تعالی، با مراعات شرایط مقرّره، امر به معروف و نهی از منکر نمایید و اگر ترک معاشرت، موجب می شود او در خواندن نماز کوشا شود، معاشرت نکنید.

[سؤال 6069]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 95

‏3. رفت و آمد به خانه مسلمانانی که نماز نمی خوانند و اعضایی از خانواده آن ها‏‎ ‎‏بی حجابند، صحیح است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، واجب است آن ها را امر به معروف و نهی از منکر نمود و چنانچه ترک رفت و آمد موجب اصلاح آن ها است ترک، واجب است.

[سؤال 6070]‏ ‏ ‏ 2887‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 10 / 1358‏

‏پس از عرض سلام خدمت امام امت، حضرت آیت الله‌ العظمی خمینی و برادران‏‎ ‎‏و خواهران خستگی ناپذیر در راه به ثمر رسانیدن اهداف مقدس اسلام.‏

‏خواهشمند است به دو سؤال زیر که برای این جانبان تا اندازه ای مبهم می باشد‏‎ ‎‏جواب صریح عنایت فرمایید:‏

‏1. آیا می توانیم مسائل اسلامی را که علم توانسته ثابت کند، در مباحثات برای‏‎ ‎‏اثبات آن ها از علمی بودنش استفاده کنیم؟ به عبارت دیگر‏‎ ‎‏آیا ما برای روشن کردن‏‎ ‎‏اذهان و تشریح مسائل اسلامی برای آن ها می توانیم مسائل را به صورت علمی بودن‏‎ ‎‏بیان کنیم. یعنی این که اسلام را به صورت علمی بودن تشریح نماییم؟‏

بسمه تعالی، با شناخت اسلام به نحو صحیح، معرفی آن به هر طور صلاح و مؤثر است، مانع ندارد.


‎[[page 246]]‎‏2. امروزه ما در خارج از کشور ایران با نیروهای اسلامی کشورهای دیگر مانند ترکیه و غیره برای بسیج‏‎ ‎‏شدن جهت مبارزه با امپریالیسم امریکا احتیاج به متحد شدن داریم؛ از این رو ما در مساجد و نماز‏‎ ‎‏جماعت های آن ها شرکت می کنیم و چون که آن ها از تربت استفاده نمی کنند و پیشانی را مثلاً روی‏‎ ‎‏موکت قرار می دهند، آیا این صحیح است که ما هم پیشانی را روی موکت قرار داده و نماز بگزاریم؟‏‎ ‎‏لطفاً بفرمایید به طور کلی بر چه چیز می شود سجده کرد و پیشانی را قرار داد؟‏

بسمه تعالی، در مورد تقیه جایز است.

[سؤال 6071]‏ ‏ ‏ 2888‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 18 / 4 / 1361‏

‏با عرض پوزش از تضییع اوقات شریف، خواهشمند است به سؤال زیر از نظر امام‏‎ ‎‏پاسخ دهید. ‏

‏در مورد افراد یا خانواده های ذیل، سؤالی برای من پیش آمده:‏

‏الف. افرادی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند. ب. افرادی که رعایت‏‎ ‎‏حجاب و اصول اسلامی ـ کلی یا جزئی ـ را نمی کنند. ج. افرادی که وضع کسب‏‎ ‎‏درآمدشان از نظر شرعی مشکوک است. د. افرادی که درآمدشان، مخلوطی از حلال و‏‎ ‎‏حرام است. ه . افرادی که درآمدشان، از طریقۀ حرام به دست آمده است یا غیرمشروع‏‎ ‎‏است. سؤال این است که از نظر امام خمینی انجام اعمالی مثل: گفت وگو و مصافحه با‏‎ ‎‏آن ها، صلۀ رحم و به منزل آن ها رفتن، صرف غذای آنان، نماز خواندن در منزل آنان،‏‎ ‎‏هدیه دادن و گرفتن از آن ها، نسبت به افراد مذکور چه حکمی دارد؟ ‏

بسمه تعالی، گفت وگو و رفت وآمد با آنان اشکال ندارد؛ به خصوص اگر موجب هدایت آن ها شود، ولی تصرف در اموال آن ها در صورتی جایز است که علم به وجود مال حرام در آنچه مورد تصرف است نباشد.

‎ ‎

‎[[page 247]]‎

انتهای پیام /*