کتاب حج

میقات‏ ها و احکام آن

عمره تمتع

کد : 149188 | تاریخ : 01/10/1395

میقات ها و احکام آن

[سؤال 5663]‏ ‏ ‏ 2757‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضرت عالی می فرمایید به احتیاط واجب باید از خود مسجد شجره احرام بسته‏‎ ‎‏شود البته مسجد را توسعه داده اند فعلاً از همه محوطه داخل مسجد احرام جایز است‏‎ ‎‏یا باید از محل اصلی مسجد محرم شود؟‏

بسمه تعالی، احتیاط آنست که در محلی اصلی مسجد احرام ببندد اگرچه از مسجد مطلقاً جایز است.

[سؤال 5664]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2822

‏2. مکانی که در توسعه مسجد شجره به آن اضافه شده آیا احرام در آن صحیح‏‎ ‎‏است یا خیر؟ و آیا مجموع ذوالحلیفه مکان احرام هست یا خیر؟‏

بسمه تعالی، احوط آنست که در مسجد سابق یا محاذی آن محرم شوند.

[سؤال 5665]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2807

‏5. آیا در مسجد شجره و امثال آن ملاک همان مسجد قدیم است یا مقدار‏‎ ‎‏توسعه یافته هم در حکم مسجد شجره را دارد؟‏

بسمه تعالی، احوط اقتصار به مسجد اصلی و محاذات آن است.


‎[[page 83]]‎[سؤال 5666]‏ ‏ ‏ 2758‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. محرم شدن برادران جانباز در مسجد شجره، گاهی به جهت کثرت جمعیت‏‎ ‎‏مشکل است. آیا می توانند بیرون مسجد محرم شوند؟‏

بسمه تعالی، نمی توانند در خارج مسجد محرم شوند.

‏2. جانبازانی که نمی توانند خود طواف کنند، آیا برای آن ها نایب بگیرند یا بدهند به عرب ها که روی‏‎ ‎‏سر، در تخته طواف دهند؟‏

بسمه تعالی، حتی الامکان باید خودشان ـ ولو با کمک غیر ـ طواف کنند و اگر ممکن نیست، آن ها را طواف دهند؛ ولی طواف دهنده باید حتی المقدور مراعات حدود طواف و مطاف را بنماید، الأقرب فالأقرب.

‏3. برای بعضی از جانبازان، طواف در داخل مطاف مشکل است. آیا می توانند در خارج مطاف طواف‏‎ ‎‏کنند یا نایب بگیرند؟‏

بسمه تعالی، با فرض عدم امکان طواف در حد ـ ولو در وقت خلوت ـ طواف در خارج حد، با مراعات اقرب فالأقرب صحیح است.

‏4. چون در عرفات، زیر چادرها هوا فوق العاده گرم است، آیا برای جانبازان، وقوف چند لحظه کافی‏‎ ‎‏است؟‏

بسمه تعالی، از واجب کفایت نمی کند و باید تا غروب بمانند. هرچند در صورت خروج حج صحیح است.

‏5. وقوف به مشعر برای جانبازان، تا صبح طاقت فرسا است. جناب عالی هم می فرمایید: به احتیاط‏‎ ‎‏واجب، قبل از نصف شب حرکت نکنند و حال آن که این هم به جهاتی برای آن ها مشکل است. آیا‏‎ ‎‏می شود با کمی توقف، در ماشین قصد وقوف کنند و سپس حرکت نمایند؟‏

بسمه تعالی، افراد جانباز مختلف هستند و هر کدام عذر دارند، به تکلیف معذور ـ که در مناسک ذکر شده است و در مسائل بعد هم گفته می شود ـ عمل کنند.

[سؤال 5667]‏ ‏ ‏ 2759‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مجاهد کبیر، حضرت آیت الله‌ العظمی جناب آقای خمینی، دامت برکاته‏


‎[[page 84]]‎‏پس از عرض ارادت، این جانب عازم بیت الله‌ الحرام هستم. لطفاً جواب مسائل‏‎ ‎‏ذیل را مرقوم فرمایید.‏

‏1. آیا از جحفه و یا از حدیبیه می شود محرم شد؟ و حضرت عالی اجازه می فرمایید‏‎ ‎‏یا نه؟‏

بسمه تعالی، کسانی که با هواپیما به جدّه می روند، باید به یکی از مواقیت مثل جحفه بروند و از آن جا محرم شوند. ولی اگر از مدینه می روند، باید از مسجد شجره محرم شوند. و حدیبیه میقات عمرۀ مفرده است، برای کسانی است که در مکه هستند.

[سؤال 5668]

‏2. چون که میقات برای این جانب و همراهانم مشخص نیست؛ آیا به گفتۀ بلد که‏‎ ‎‏می گوید این جا جحفه است، می شود محرم شد یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر از گفتۀ او اطمینان حاصل شود، مانع ندارد. والا باید به عرف محل مراجعه شود.

‏3. در صورت کثرت جمعیت؛ چون که مقام ابراهیم را عقب برده اند، آیا تا دیوار زمزم که پشت مقام‏‎ ‎‏قبلی است و تقریباً سی ذراع با بیت فاصله دارد، می شود طواف کرد یا نه؟‏

بسمه تعالی، در هر صورت، باید در حد تقریباً 5 / 26 ذراع طواف نمایند، بلی اگر ممکن نباشد، حتی در وقت خلوت، می توانند در خارج حد، با مراعات اقرب فالاقرب طواف کنند.

‏4. در صورت ازدحام جمعیت در جمرات، از طبقۀ فوقانی می شود رمی جمرات کرد یا نه؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد، حتی در وقت خلوت.

[سؤال 5669]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2825

‏9. حجاجی که مدینه بعد هستند، در صورتی که عزیمت به جحفه مشقت داشته‏‎ ‎‏باشد، می توانند از جده یا یکی از میقات های نزدیک، مثل حدیبیه برای عمرۀ تمتع‏‎ ‎‏محرم شوند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، باید به یکی از مواقیت معروفه مثل جحفه بروند و اگر ممکن
[[page 85]]نیست، با نذر از جدّه محرم شوند و بهتر است احتیاطاً در حده تجدید احرام کنند.

[سؤال 5670]‏ ‏ ‏ 2760‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور محترم قائد عظیم الشأن و مرجع عالی قدر شیعه، حضرت آیت الله‌ العظمی‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏سلامٌ علیکم، ضمن تقاضای سلامتی آن رهبر بزرگوار از خدای متعال، مستدعی‏‎ ‎‏است مسائل و فروع ذیل را ضمن جواب، به مهر شریف ممهور بفرمایید.‏

‏1. با بودن امکان و وقت برای رفتن به میقات جحفه، آیا می شود با نذر، در جدّه، به‏‎ ‎‏احرام عمرۀ تمتع یا عمرۀ مفرده در آمد؟‏

بسمه تعالی، باید به جحفه برود و در فرض مرقوم، احرام از جدّه ـ ولو با نذر ـ کافی نیست.

‏2. وقتی به شهر مکه وارد شد، در فاصلۀ بین منزل و حرم، با حال احرام، استفاده از اتومبیل مسقّف‏‎ ‎‏جایز است؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

‏3. در فاصلۀ بین عمرۀ تمتع و حج تمتع، آیا راهنما می تواند برای تسهیل امور حجاج، به قصد رفت و‏‎ ‎‏برگشت به جده یا دیدن خیمه در عرفات و منی، از مکه خارج شود؟‏

بسمه تعالی، بدون احرام برای حج، نمی تواند از مکه خارج شود علی الأحوط.

‏4. افرادی که وقوف اضطراری در مشعر می نمایند و بعد از نیمه شب به منی وارد می شوند، آیا‏‎ ‎‏می توانند همان شبانه، رمی جمرۀ عقبه بنمایند؟‏

بسمه تعالی، اگر معذور باشند از رمی در روز، اشکال ندارد. و زن ها مطلقاً می توانند همان شب رمی کنند.

‏5. در رابطه با قربانی، اگر شرایط یا بعض از آن میسر نگردد، صرف قربانی مجزی است؛ مانند بریدگی‏‎ ‎‏گوش و غیره؟‏

بسمه تعالی، اگر با تأخیر ذبح ـ ولو تا آخر ذی حجّه ـ میسر شود، باید تأخیر بیندازد و واجد شرایط، قربانی کند.


‎[[page 86]]‎‏6. به کسی که قرائت نماز او صحیح نیست، ولی در مقام اصلاح هست و به کارمندی و خدمت به‏‎ ‎‏حجاج مشغول است، می شود نیابت حج واگذار کرد؟‏

بسمه تعالی، اگر در وقت عمل، قرائت خود را درست کند و صحیح بخواند، مانع ندارد.

[سؤال 5671]‏ ‏ ‏ 2761‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 4 / 7 / 1358‏

‏محضر مقدس رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله‏

‏پس از تقدیم سلام و تحیات وافره، مستدعی است جواب سؤالات ذیل را مرقوم‏‎ ‎‏فرمایید: ‏

‏1. راجع به احرام بستن حجاجی که مدینه بعد هستند جواب صریح و قاطع بیان‏‎ ‎‏فرمایید؛ زیرا برای اکثر آن ها رفتن به جحفه از جدّه، عسر و حرج خواهد بود. ‏

بسمه تعالی، باید از میقات مثل جحفه محرم شوند و اگر ممکن نیست، احتیاطاً با نذر از جدّه محرم شوند و در حده تجدید نیت کنند.

‏2. آیا آن مقدار از منزل مسکونی که مورد احتیاج نیست ـ مثلاً نصف یا ثلث ـ و به اجاره داده شده،‏‎ ‎‏متعلق خمس می باشد یا خیر؟ و در صورت اول، اگر به اجارۀ آن جهت امرار معاش احتیاج داشته‏‎ ‎‏باشد، باز هم به او خمس تعلق می گیرد؟‏

بسمه تعالی، خمس دارد.

‏3. منزلی را دو برادر ابتدائاً به قصد فروش ساخته اند؛ ولی بعداً خودشان در آن سکونت کردند و مازاد‏‎ ‎‏بر احتیاج نیست، و منزل قبلی را به پدر و مادر خود واگذار کردند که نصف آن خالی است. کدام یک‏‎ ‎‏متعلق خمس است؟‏

بسمه تعالی، اگر بعد از سال، منتقل به منزل جدید شده اند، خمس آن را باید بدهند؛ و اگر واگذاری منزل قدیم به پدر و مادر از شؤون فرزند باشد، به نحوی که مؤونه صدق کند، خمس ندارد؛ و الاّ خمس منزل قدیم را هم باید بدهند.

[سؤال 5672]‏ ‏ ‏ 2762‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حاجی در وسعت وقت و در حال اختیار چه برای عمره تمتع و چه برای عمره‏
‎[[page 87]]‎‏مفرده آیا مجاز است که در حده محرم شود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، چون محاذات حده با یکی از مواقیت معلوم نیست نمی توانند از حده محرم شوند.

[سؤال 5673]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2754

‏10. آیا رافع را محاذی میقات یا قبل از میقات می دانید یا هیچ کدام؟‏

بسمه تعالی، ثابت نیست.

[سؤال 5674]‏ ‏ ‏ 2763‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 7 / 3 / 1362‏

‏محضر مقدس مرجع عالی قدر و رهبر عظیم الشأن اسلام، حضرت آیت الله‌‏‎ ‎‏العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی، السلام علیکم‏

‏1. با کمال جسارت، چون فعلاً حجاج آذربایجان، مدینه بعد هستند و لازم است‏‎ ‎‏جهت محرم شدن، به جحفه بروند و با در نظر گرفتن مشقت و ناهمواری راه جحفه و‏‎ ‎‏احتمال خطر وسایط نقلیه ـ به طوری که تصادف ناگوار سال 1361 گروه شهرستان‏‎ ‎‏زنجان، شاهد موضوع می باشد ـ چنانچه آن مرجع بزرگوار، در مناسک حج، مسأله 7‏‎ ‎‏محاذی میقات را که (حده) نامیده می شود اجازه فرموده اند، چون تاحال، حده شناخته‏‎ ‎‏نشده، در این صورت با چه ترتیب و شرایطی می توان همان محل را پیدا کرد؟ و شهادت‏‎ ‎‏یک نفر از اهالی جدّه یا مکه، کافی است و به قول آن می توان اعتماد نمود یا نه؟‏

بسمه تعالی، قول یک نفر کافی نیست و باید از اهل محل تحقیق شود.

‏2. کسی که سفر اول او است، بنابر رأی مبارک آن حضرت در حج تمتّع، قطعاً باید سر بتراشد و یا‏‎ ‎‏تقصیر، کافی است؟‏

بسمه تعالی، بنابر احتیاط واجب باید سر بتراشد.

‏3. با غسل احرام، می توان نماز واجب را خواند یا نه؟‏

بسمه تعالی، غسل احرام، مجزی از وضو نیست و کفایت از غسل های دیگر هم نمی کند؛ پس کسی که محدث است، با غسل احرامِ تنها، نمی تواند نماز بخواند.


‎[[page 88]]‎[سؤال 5675]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2753

‏6. اگر حمله دار و یا کارگران کاروان حج، برای اجاره کردن منزل و یا بردن اثاثیه به‏‎ ‎‏مدینه، به مکه بروند و در مسجد تنعیم ـ به نیت عمر‏‏ۀ‏‏ مفرده ـ محرم شوند و بعد از‏‎ ‎‏اعمال عمره، به جدّه و یا به مدینه بروند و‏‎ ‎‏دوباره برای اعمال حج و عمر‏‏ۀ‏‏ تمتع، از‏‎ ‎‏میقاتگاه (مسجد شجره یا جحفه) محرم شوند، جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر از خارج می خواهند به مکه بروند، برای عمرۀ مفرده باید به یکی از مواقیت بروند و از ادنی الحل نمی توانند محرم شوند و بعد از انجام عمرۀ مفرده می توانند از مکه خارج شوند و بعد، عمره و حج تمتع را انجام دهند.

[سؤال 5676]‏ ‏ ‏ 2764‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. افرادی که به مکه می روند، می توانند در جده محرم شوند یا نه؟ و آیا در ضیق‏‎ ‎‏وقت و وسعت وقت حکم آن فرق می کند یا نه؟‏

بسمه تعالی، باید به یکی از میقات های معروفه بروند و اگر ممکن نیست، احتیاطاً با نذر در جدّه محرم شوند و در حدّه تجدید احرام نمایند. 

‏2. افرادی که به مکه می روند بعد از انجام عمرۀ تمتع و قبل از حج تمتع، می توانند عمرۀ مفرده انجام‏‎ ‎‏دهند یا نه؟ و بین دو عمره باید چقدر فاصله بشود؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست خروج از مکه بدون احرام به حج، بعد از عمرۀ تمتع. و بر فرض خروج بدون احرام، صحت عمرۀ مفرده محل اشکال است. و اگر فاصله بین دو عمره کمتر از یک ماه است رجائاً آورده شود. 

‏3. در باب طواف که می گویند شیعه باید در موقع طواف مابین خانۀ کعبه و مقام ابراهیم باشد و به‏‎ ‎‏همین نسبت در سه طرف خانۀ کعبه مراعات کند که بیشتر فاصله نداشته باشد؛ با این ازدحام جمعیت،‏‎ ‎‏خیلی مشکل است. اگر از مقام ابراهیم بگذرند و مانند اهل تسنن طواف کنند، اشکال دارد یا نه؟‏

بسمه تعالی، در مورد اختیار جایز نیست. واگر ممکن نیست ـ ولو در وقت خلوت ـ طواف در حد طواف؛ در خارج حد با مراعات اقرب فالاقرب مانع ندارد.


‎[[page 89]]‎‏4. می گویند نماز طواف را باید پشت مقام ابراهیم خواند و این هم باز مشکل است. آیا جایز است، هر‏‎ ‎‏مکانی که ممکن باشد نماز طواف را بخوانند؟‏

بسمه تعالی، در حال اختیار جایز نیست و در صورت عدم امکان تفصیلی است. در مناسک ذکر شده است.

‏5. در سعی صفا و مروه که دو طبقه ساخته اند، آیا در طبقۀ دوم هم حجاج می توانند سعی صفا و مروه‏‎ ‎‏را انجام دهند یا نه؟‏

بسمه تعالی، اگر محرز نیست که بین صفا و مروه سعی می شود، جایز نیست.

‏6. افرادی که در شب یازدهم ذی حجه در منی هستند و می خواهند بروند مکه و بقیه اعمال حج تمتع‏‎ ‎‏را انجام دهند؛ قبل از نیمه شب می توانند از منی خارج شوند یا نه؟‏

بسمه تعالی، قبل از نصف شب جایز نیست.

‏7. افرادی که بعد از ظهر روز عید قربان از منی به مکه می روند تا بقیۀ اعمال حج تمتع را انجام دهند؛‏‎ ‎‏چه موقعی باید در منی حاضر باشند؟‏

بسمه تعالی، اول شب.

‏8. افرادی که در روز عید قربان در منی باید قربانی کنند و مستحق در آن جا نیست و بیشتر گوشت ها زیر‏‎ ‎‏خاک می رود؛ اجازه و امر می فرمایید تا در ایران، روز عید قربان از طرف حاجی که در منی می باشد‏‎ ‎‏قربانی کنند یا نه؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

‏9. یک سوم گوشت قربانی را که باید به فقیر بدهند، آیا می توانند به آن سودانی ها بدهند و به هر حال‏‎ ‎‏تکلیف افرادی که گوسفند قربانی می کنند با گوشت آن ها چیست؟ و باید چه کنند؟‏

بسمه تعالی، تقسیم واجب نیست، بلکه مستحب است.

‏10. خانم هایی که به مکه می روند یا در ماه رمضان روزه می گیرند؛ قرص هایی می خورند که در مدت‏‎ ‎‏یک ماه حیض نشوند که بتوانند در این مدت داخل مسجد الحرام و مسجد النبی صلی الله علیه و آله بشوند و در ماه‏‎ ‎‏رمضان روزه بگیرند. خوردن این قرص ها جایز است یا نه؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

‏11. در حال اختیار افراد شیعه می توانند در نماز جماعت اهل تسنن شرکت کنند و حال این که دست‏‎ ‎‏بسته نماز می خوانند و آمین می گویند اگر در حال اختیار نتوانند و در ضرورت شرکت کنند آیا باید آن‏‎ ‎‏نماز را اعاده کنند یا خیر؟‏


[[page 90]]بسمه تعالی، در مورد تقیه شرکت جایز است و نماز صحیح است و مختص به مورد ضرورت نیست.

‏12. در مکه و مدینه نماز را به جماعت در مسافرخانه و هتل بخوانند یا در مسجدالحرام و‏‎ ‎‏مسجدالنبی صلی الله علیه و آله فرادا، کدام افضل است؟‏

بسمه تعالی، در مسافرخانه و هتل نماز جماعت نخوانند و چنانچه خلاف تقیه باشد صحت جماعت مشکل است.

‏13. شخصی مستطیع است و از بابت حساب شرعی هم مدیون است و اگر بخواهد حساب شرعی را‏‎ ‎‏تصفیه کند و همه را بدهد نمی شود به مکه برود رفتن به مکه مقدم است یا دادن حساب شرعی یعنی‏‎ ‎‏سهم امام علیه السلام و سهم سادات.‏

بسمه تعالی، اگر قبلاً استطاعت نداشته در فرض مذکور مستطیع نیست و باید خمس بدهد و اگر قبلاً استطاعت داشته باید به حاکم شرع مراجعه و از او اجازه بگیرد.

‏14. شخصی اگر با ماشین سقف دار رانندگی می کند و از مدینه محرم می شود و به مکه می رود یک‏‎ ‎‏گوسفند باید کفاره بدهد و یا این که هر مرتبه از ماشین پیاده و سوار شد باید یک گوسفند کفاره بدهد.‏

بسمه تعالی، یک گوسفند در هر احرام کفایت می کند.

‏15. گوشت گوسفندی که حاجی به عنوان کفاره می دهد خودش می تواند از آن گوشت بخورد یا نه؟‏

بسمه تعالی، نمی تواند بخورد.

‏16. کسانی که به مکه می روند و سفر اولشان می باشد در مورد مردها حتماً باید سرشان را بتراشند یا‏‎ ‎‏مخیّر هستند در تراشیدن سر یا تقصیر؟‏

بسمه تعالی، در منی باید سر بتراشند.

‏17. کسانی که در نمازشان غلط دارند نماز طواف عمره و حج و طواف نساء را به جماعت بخوانند‏‎ ‎‏کفایت می کند یا باید نایب بگیرند و در صورتی که نایب بگیرند خودشان هم باید فرادا بخوانند یا نه و‏‎ ‎‏نماز طواف را باید آهسته بخوانند یا بلند؟‏

بسمه تعالی، باید خودشان فرادا بخوانند و مخیرند بین جهر و اخفات.

‏18. بعد از عمل عمره تمتع و قبل از انجام حج تمتع انسان می تواند از مکه خارج شود به جبل النور و‏‎ ‎‏غار ثور یا جده یا طائف برود و برگردد؟ و اگر جایز باشد در مراجعت باید عمل عمره مفرده انجام دهد‏‎ ‎‏یا نه؟‏

بسمه تعالی، به احتیاط واجب خارج نشود از مکه مگر در صورت حاجت محرماً به احرام حج.


‎[[page 91]]‎‏19. افرادی که شب عید قربان در مشعر الحرام هستند قبل از طلوع آفتاب می توانند از وادی محسّر‏‎ ‎‏خارج شوند یا نه؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

‏20. در باب نماز یکی از مکان های تخییر از جهت قصر و اتمام مسجد الحرام و مسجد النبی می باشد‏‎ ‎‏این حکم اختصاص به مسجد الحرام و مسجد النبی دارد یا در تمام مکه و مدینه تخییر می باشد؟‏

بسمه تعالی، اختصاص به مسجد دارد.

[سؤال 5677]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 613

‏3. شخصی در عمرۀ تمتع مثل شخص مذکور از جده به نذر احرام بست، آیا‏‎ ‎‏عمره اش صحیح است؟ و اگر بعد از حج منکشف شد که صحیح نیست، آیا قضای‏‎ ‎‏حج بر او واجب است؟‏

بسمه تعالی، در فرض مرقوم، بعید نیست صحت عمل، اگر چه احتیاط خوب است. 

[سؤال 5678]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 613

‏4. شخصی از روی جهالت یا غفلت، به نذر از جدّه احرام بست و وقتی فهمید که‏‎ ‎‏عمل او درست نیست که دیگر امکان رفتن به میقات نیست، آیا عمره اش درست‏‎ ‎‏است؟ و اگر امکان رفتن به ادنی حل باشد که کمتر از جدّه است، آیا اعادۀ عمره واجب‏‎ ‎‏است یا خیر؟ و در صورت عدم اعاده جاهلاً، عمره اش باطل است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر اعتقاد داشته که محرم است و عامد نبوده، عملش صحیح است.

[سؤال 5679]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2068

‏13. کسانی که عمره مشرف می شوند می توانند از جده یا از یکی از مواقیت عمره‏‎ ‎‏مانند تنعیم و جعرانه مثلاً محرم شوند یا لازم است از میقات عمره تمتع محرم شوند‏‎ ‎‏هرچند بعد از تشرف به مکه میقات عمره مفرده را فرموده اید می شود از تنعیم و‏
‎[[page 92]]‎‏جعرانه و یا یکی از مواقیت عمره تمتع محرم شد. لذا عده ای بدون احرام از مواقیت‏‎ ‎‏عمره تمتع رفته اند در مسجد تنعیم محرم شده و خیال کرده اند که مخیرند بین مواقیت‏‎ ‎‏در احرام مطلقاً.‏

بسمه تعالی، از خارج اگر خواست وارد مکه شود باید از یکی از مواقیت محرم شود و عبور از میقات بدون احرام جایز نیست و در حال اختیار احرام از جدّه صحیح نیست بلکه باید برود به یکی از مواقیت ولی اگر نمی تواند، احرام از جدّه مانع ندارد و احوط در این صورت آن است که با نذر باشد.

[سؤال 5680]‏ ‏ ‏ 2765‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ سوم جمادی الاولی 1400 ق‏

‏شخصی که در ایران نذر کرده در جده محرم شود برای عمره مفرده و در جده‏‎ ‎‏محرم شده و عمل را انجام داده صحیح است یا خیر؟ و بر فرض عدم صحت اگر‏‎ ‎‏جاهل به این بوده که در صورت امکان باید برود جحفه یا یکی از مواقیت دیگر، چه‏‎ ‎‏صورت دارد؟ و آیا فرق است بین این که واقعاً هم مشقت داشته باشد برای رفتن به‏‎ ‎‏یکی از مواقیت ولو توجه نداشته یا خیر؟‏

بسمه تعالی، با فرض این که جاهل بوده و اعمال را انجام داده عمرۀ او محکوم به صحت است.

[سؤال 5681]‏ ‏ ‏ 2766‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏زن نذر می کند که قبل از میقات محرم شود یا نذر کرده و محرم شده در حالی که از‏‎ ‎‏شوهر در این نذر اذن نداشته است. آیا نذر او بی اشکال است یا اشکال دارد؟‏

بسمه تعالی، نذر زن بدون اذن شوهر باطل است. بنابراین اگر زن خوف دارد که وقت احرام از مسجد شجره حائض باشد می تواند ولو در ایران از
[[page 93]]شوهرش اذن بگیرد که نذر کند و ازمدینه محرم شود و در این صورت احرام او از مدینه صحیح است بشرط این که نذر او با صیغۀ شرعی معتبر باشد.

[سؤال 5682]‏ ‏ ‏ 2767‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏لطفاً بفرمایید: ‏

‏1. آیا می شود از بندرعباس یا تهران با نذر محرم شد که دیگر حجّاج به جحفه‏‎ ‎‏نروند؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد واگر در روز زیر سقف سفر می کنند، باید کفاره بدهند.

‏2. مستخدمین کاروان که برای کرایۀ منزل زودتر به مکۀ معظمه می روند و بعد برمی گردند با حجاج‏‎ ‎‏می روند؛ از کجا باید محرم شوند؟ آیا بیرون آمدنشان از مکه اشکال ندارد؟‏

بسمه تعالی، باید از میقات محرم شوند. واگر عمرۀ تمتع به جا آورند، نمی توانند از مکه خارج شوند، مگر در صورت حاجت محرماً به احرام حج.

‏3. آیا نایب که به نیابت از کسی به حج می رود، می تواند در بعضی از کارها که می توان نایب گرفت‏‎ ‎‏نایب بگیرد.‏

بسمه تعالی، مانع ندارد. و استنابۀ ذوی الاعذار صحیح نیست.

[سؤال 5683]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2752

‏2. چون خدمۀ کاروان های مدینه بعد، چند روز قبل از حرکت حجاج مدینه به مکه‏‎ ‎‏می روند، برای رفتن به جحفه وسیله وجود ندارد، آیا می توانند با نذر در جده به عنوان‏‎ ‎‏عمرۀ مفرده، وارد مکه شوند و بعد از این که حجاج به جده آمدند، مجدداً به جده‏‎ ‎‏برگشته، همراه حجاج به جحفه بروند و برای عمرۀ تمتع احرام ببندند یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، با فرض این که نمی توانند به میقات بروند، مانع ندارد با نذر از جده محرم شوند و بهتر است احتیاطاً در حده تجدید احرام نمایند و در فرض مسأله، عمرۀ مفرده و عمرۀ تمتع آن ها صحیح است.


‎[[page 94]]‎[سؤال 5684]‏ ‏ ‏ 2768‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏عده کثیری از مردم چند ماه قبل از حج وارد مکه می شوند و عمره مفرده به جا‏‎ ‎‏می آورندوقتی اوان حج رسید اگر به عللی از رفتن به میقات عمره تمتع ممنوع شدند و‏‎ ‎‏در تمام این مدت در مکه بودند وظیفه این گروه چیست آیا عمره مفرده ای که چند ماه‏‎ ‎‏قبل به جا آورده اند کفایت از عمره تمتع می کند یا خیر و بر فرض دوم آیا احرام عمره‏‎ ‎‏تمتع از ادنی الحل کافی است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، عمره مفرده کفایت نمی کند و اگر متمکن از رفتن به میقات نیست لازم است به خارج حرم برود و از آن جا محرم شود و از ادنی الحل کافی است.

[سؤال 5685]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 613

‏2. شخصی از جدّه برای عمرۀ مفرده احرام بست و از روی جهالت یا کسالت مندی‏‎ ‎‏به جحفه نرفت، آیا عمره اش صحیح است؟ ‏

بسمه تعالی، اگر جاهل یا معذور بوده و بعد از گذشتِ وقت جبران متوجه شود، عمره صحیح است. 

[سؤال 5686]‏ ‏ ‏ 2769‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏لطفاً پاسخ سؤالات ذیل را مرقوم فرمایید:‏

‏1. شخصی در ذی قعده، عمرۀ تمتع کرد و بعداً محتاج شد به رفتن به مدینه یا جده‏‎ ‎‏ـ برای استقبال رفقا یا کارهای دیگر ـ آیا واجب است که با احرام حج برود و تا یک ماه‏‎ ‎‏در حالت احرام بماند، یا صورت دیگر هم ممکن است؟ و در هر دو صورت، اگر این‏‎ ‎‏عمل را جاهلاً انجام داد، آیا حج و عمره اش باطل می شود یا فقط گنه کار است و اگر‏‎ ‎‏گنه کار است، آیا کفاره هم واجب است یا خیر؟‏


[[page 95]]بسمه تعالی، بعد از عمرۀ تمتع نباید از مکه خارج شود علی الاحوط؛ مگر در مورد ضرورت، محرماً به احرام حج؛ و در هر صورت، اگر بدون احرام خارج شد، ضرر به صحت عمل او نمی زند.

‏2. در قربانی آیا رسانیدن حصّۀ فقرا به آن ها یا وکلای آن ها واجب است؛ اگرچه آن ها در منی باشند؟ و‏‎ ‎‏اگر واجب است که قیمت ثلث را برساند، قیمت ثلث حیوان زنده واجب است یا حیوان مذبوح ـ و آن‏‎ ‎‏هم قیمت گوشت در منی که ثلث حیوان، شاید پنج ریال هم قیمت نداشته باشد ـ یا قیمت گوشت‏‎ ‎‏بازار؟‏

بسمه تعالی، تقسیم قربانی و دادن ثلث به فقیر واجب نیست.

‏3. شخصی که پول قربانی را ندارد، آیا مستطیع محسوب می شود یا خیر؟ و اگر پول دارد و می خواهد‏‎ ‎‏که عوض هدی، روزه بگیرد ـ با وجودی که هدی ممکن است ـ آیا این روزه کفایت می کند؟‏

بسمه تعالی، اگر سایر شرایط را دارد، مستطیع است و اگر پول هدی را ندارد، باید روزه بگیرد، به تفصیل مناسک.

‏4. پختن و خوردن گوشت قربانی در این روزها تقریباً غیر ممکن است. آیا در این صورت هم خوردن‏‎ ‎‏واجب است و اگر نخورد، آیا کفاره واجب است یا فقط استغفار کفایت می کند یا آن هم واجب نیست؟‏

بسمه تعالی، خوردن گوشت قربانی واجب نیست.

‏5. کسی که در طواف یا نماز طواف نیابت می کند، آیا لازم است که او هم محرم باشد یا بدون احرام هم‏‎ ‎‏نیابت ممکن است؟‏

بسمه تعالی، احرام لازم نیست.

‏6. کسی که راکباً یا محمولاً می تواند طواف کند و از روی جهالت، دیگری را نایب تعیین کرد و بعداً‏‎ ‎‏محلّ شد، آیا این احلال، درست است یا اعادۀ طواف واجب است؟ و در صورت وجوب اعاده،‏‎ ‎‏منافیات احرام را که در این اثنا مرتکب شده، آیا کفاره آن ها هم واجب است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اعادۀ طواف، واجب است و در فرض جهل، کفاره واجب نیست.

[سؤال 5687]

‏7. شخصی که امکان دارد به جحفه برود و مع ذلک، از کراچی ـ به نذر ـ احرام‏‎ ‎‏بست، آیا این شخص، معصیت کرده و استغفار برایش واجب است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، معصیت نیست و با فرض نذر، احرام صحیح است.


‎[[page 96]]‎‏8. کسی که ما می دانیم نماز طوافش درست نیست، آیا می توانیم بعد از طواف نساء و نمازش، به او‏‎ ‎‏دختر بدهیم یا برایش عقد بخوانیم یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر خودش نمازش را صحیح می دانسته، همان نماز کافی است و ازدواج او مانع ندارد.

‏9. کسی که نماز طوافش باطل است، آیا می شود که به فرزندش، ولدالحرام گفته شود؟‏

بسمه تعالی، ولد حرام نیست.

‏10. شخصی که کمربندش از جلد غیرمعلوم التذکیه است، آیا احرامش درست است؟ و اگر درست‏‎ ‎‏نیست، آیا اعادۀ حج و عمره برایش واجب است یا خیر؛ خصوصاً در صورت جهل به مسأله یا عدم‏‎ ‎‏التفات به مسأله؟‏

بسمه تعالی، مضر به صحت احرام نیست و اعادۀ حج و عمره، لازم نیست.

‏11. گوسفند قربانی که گوشش به قدر یک انگشت بریده باشد، آیا کفایت می کند یا خیر؟ و در صورت‏‎ ‎‏عدم اجزا، تکلیف حاجی چیست؛ خصوصاً در صورتی که بعداً ملتفت به مسأله شده؟‏

بسمه تعالی، در فرض سؤال در موردی کفایت می کند که بریده بودن گوش، به نحو شکاف باشد؛ و اگر به طور قطع بوده صحیح نیست.

[سؤال 5688]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1890

‏17. افرادی در کاروان حج استخدام می شوند برای تمشیت کارها، روی ضرورت‏‎ ‎‏چند بار باید از جدّه بروند مکه معظمه و برگردند به جدّه، تکلیف این افراد در این چند‏‎ ‎‏دفعه رفت و آمد از نظر وظیفه به طوری که اشکالی نداشته باشد چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر عمرۀ تمتع به جا آورده باشند حقّ ندارند خارج شوند مگر  آن که برای حج محرم شوند و اگر عمرۀ مفرده به جا آورده باشند خروج بدون احرام مانع ندارد و بنابر احتیاط هر بار خارج شدند برای دخول مکه از محل احرام برای عمرۀ مفرده محرم شوند و وارد شوند و عمره مفرده به جا آورند و عمرۀ تمتع را وقتی اتیان کنند که بعد از آن از مکه خارج نشوند.


‎[[page 97]]‎[سؤال 5689]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2205

‏2. کسانی که برای عمره مفرده به مکه مشرف می شوند آیا می توانند عمداً از یکی‏‎ ‎‏از مواقیت عمره تمتع محرم نشوند و از مسجد تنعیم یا جعرانه مثلاً محرم شوند یا نه،‏‎ ‎‏لازم است که از میقات عمره تمتع محرم شوند.‏

بسمه تعالی، تجاوز از میقات بدون احرام جایز نیست و در صورت تجاوز واجب است برگردد به میقات و اگر نتوانست برگردد هر جا که هست محرم شود.

‎ ‎

‎[[page 98]]‎

انتهای پیام /*