کتاب دین و قرض

صحیح بودن اصل قرض در قرض ربوی و عدم ضمان بهره

کد : 149797 | تاریخ : 30/06/1395

صحیح بودن اصل قرض در قرض ربوی و عدم ضمان بهره

[سؤال 7713]‏ ‏ ‏ 4034‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 7 / 1361‏

‏حضور محترم رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی‏

‏با سلام و آرزوی سلامت و طول عمر برای حضرت عالی حدود یک سال و نیم‏‎ ‎‏است که مبلغ صد هزار تومان در بانک مسکن به امانت گذاشته ام تا در موقع مقتضی از‏‎ ‎‏وام مسکن استفاده نمایم (برای ساختن خانه نیاز دارم). آیا شرعاً استفاده از وام بانک‏‎ ‎‏مسکن که به هر حال برای بازپرداخت آن مبلغی هم بهره بانکی گرفته می شود صحیح‏‎ ‎‏است یا خیر؟‏

‏طول عمر حضرت عالی را از خداوند خواستارم. خدایا خدایا تا انقلاب مهدی‏‎ ‎‏خمینی را نگهدار‏

بسمه تعالی، استفاده از وام مانع ندارد و بهره را ضامن نیستید.

[سؤال 7714]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6880

‏2. شخصی وجهی به مبلغ فرضاً صد هزار تومان در بانک می گذارد. بعد از شش‏‎ ‎‏ماه بانک دولت اسلامی بنا به درخواست شخص نامبرده، 300 هزار تومان به او وام‏‎ ‎‏می دهد و در عوض از شخص نامبرده تعهد می گیرد که فرضاً در عرض یک سال به‏‎ ‎‏طور قسطی 320 هزار تومان پرداخت کند. آیا این 20 هزار تومان اضافی که بانک‏‎ ‎‏دریافت می کند ربا است یا نه؟ در هر صورت این چنین معامله ای از نظر شرعی چه‏‎ ‎‏حالتی دارد؟‏

بسمه تعالی، مبلغ اضافی ربا است ولی پولی را که شخص از بانک گرفته را مالک شده است.


‎[[page 525]]‎[سؤال 7715]‏ ‏ ‏ 4035‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدّس حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی دامت برکاته‏

‏با نهایت اعتذار مسائل ذیل را استفتا می نماید:‏

‏1. زیدی در دورۀ طاغوت مقداری وام از بانک دریافت نموده و مقداری پول هم‏‎ ‎‏روی آن گذاشته زمین خریده. حالا این زمین را به برادرش می بخشد. آیا برادر زید‏‎ ‎‏می تواند در آن ساختمان کرده و زندگی کند یا نه؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد.

[سؤال 7716]

‏2. آیا مخلوط بودن با پول حلال یا تماماً وام بانکی بودن فرق می کند یا نه؟‏

بسمه تعالی، وامی که گرفته را مالک شده و بر او حلال است.

[سؤال 7717]

‏3. در هر صورت بخشیدن همان زمین با فروختن آن به برادرش در حلال بودن آن‏‎ ‎‏فرق می کند یا نه؟‏

بسمه تعالی، فرق نمی کند، ولی هرگونه معامله زمین باید طبق مقررات باشد.

[سؤال 7718]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6753

‏2. بانک مسکن برای دایر کنندگان حساب پس انداز و سپرده ثابت، امتیازی قائل‏‎ ‎‏شده و آن دادن وام خرید خانه، یا تکمیل ساختمان، پس از مدت معیّن و با شرایط‏‎ ‎‏معیّن است، که البته بهره ای با نرخ گویا 4% به این وام تعلّق می گیرد. گرفتن و استفاده از‏‎ ‎‏این وام در صورت ضرورت و احتیاج (خرید خانه یا تکمیل ساختمان)، و غیر‏‎ ‎‏ضرورت؛ و مصرف آن در محل تعیین و مشخص شده، ویا در غیر محل معیّن شده‏
‎[[page 526]]‎‏منتها در صورت ضرورت و احتیاج چگونه است؟ متشکرم‏

بسمه تعالی، قرض گیرنده مبلغی را که به قرض گرفته مالک شده و می تواند تصرف در آن بنماید و بهره پول ربا و حرام است.

[سؤال 7719]‏ ‏ ‏ 4036‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 3 / 1361‏

‏محضر رهبر عظیم الشأن حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی‏

‏شخصی منفرداً یا اشخاصی مشترکاً در رژیم سابق پولی را به عنوان قرض ربوی از‏‎ ‎‏بانک گرفته از آن پول خانه خریداری یا کارخانه ای تأسیس نموده، آیا شخص یا‏‎ ‎‏اشخاص مزبور مالک خانه یا کارخانه می شوند یا خیر؟‏

‏متمنی است نظر مبارک را در این مورد مرقوم فرمایید. ‏

بسمه تعالی، مالک می شوند.

[سؤال 7720]‏ ‏ ‏ 4037‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 30 / 10 / 1360‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی، با عرض‏‎ ‎‏احترام؛‏

‏به علت آن که در حرمت ربا شکی نیست، خواهشمند است نظر خود را در مورد‏‎ ‎‏بهره ای که بانک ها تحت عنوان کارمزد در حدود 12% برای وام صنفی کسب و کار‏‎ ‎‏دریافت می کنند، اعلام فرمایید. آیا برای کاسبی که ناچار به دریافت وام است، این‏‎ ‎‏عمل را جایز می دانید یا خیر؟ در غیر این صورت راه خلاصی از این مشکل را چگونه‏‎ ‎‏مقرّر می فرمایید؟ ‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، بهرۀ پول، ربا و حرام است و در قرض ربوی اصل قرض صحیح است و پولی را که قرض کرده، مالک می شود.


‎[[page 527]]‎[سؤال 7721]‏ ‏ ‏ 4038‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس رهبر کبیر انقلاب، حضرت آیت الله‌ العظمی حاج آقا روح الله‌‏‎ ‎‏خمینی، دام ظله العالی، بعد از سلام و آرزوی طول عمر آن جناب؛ لطفاً استفتای زیر را‏‎ ‎‏پاسخ فرمایید:‏

‏اخیراً دولت چندین دستگاه ماشین نفت کش بین واجدین شرایط با قیمت مناسب‏‎ ‎‏تقسیم می کند. به همین منظور بانک گسترش به دستور دولت جهت خرید همین‏‎ ‎‏ماشین، به خریداران ماشین با سود شاید 8 یا 10 درصد وام می دهد. آیا گرفتن این وام‏‎ ‎‏شرعاً جایز است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام مانع ندارد و گیرنده مالک می شود؛ ولی بهره را ضامن نیست و اگر در پرداخت بهره مجبور است، قصد بهره ننماید.

[سؤال 7722]‏ ‏ ‏ 4039‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏ضمن عرض سلام‏

‏این جانب مبلغ 000 / 30 تومان از بانک استان به عنوان وام گرفته ام که تقریباً با‏‎ ‎‏چهارده درصد سود در مدت 24 ماه از بنده دریافت می کنند. مبلغ فوق برای خریدن‏‎ ‎‏ماشین می باشد و چون حالا موقع قرعه کشی نیست، در حساب پس انداز وام مسکن‏‎ ‎‏گذاشته ام تا با مبالغ بعدی که از فروش منزلم به آن اضافه می نمایم، بتوانم بعد از‏‎ ‎‏مدتی  وام مسکن تقاضا نمایم. حالا آیا من می توانم در موارد فوق ـ که وام مسکن‏‎ ‎‏یا  خرید ماشین می باشد ـ تصرف نمایم یا نه و از لحاظ شرعی برایم اشکالی دارد‏‎ ‎‏یا  خیر؟‏

‏درود بر خمینی بت شکن، نایب بر حق امام زمان (عج)‏

بسمه تعالی، برای شما اشکالی نیست.


‎[[page 528]]‎[سؤال 7723]‏ ‏ ‏ 4040‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 27 / 4 / 1358‏

‏رهبر عالی قدر و زعیم بلند مرتبه، آیت الله‌ العظمی روح الله‌ الموسوی الخمینی ‏

‏با احترام فراوان به عرض مبارک می رسانیم مبنی بر این که صندوق تعاون برای‏‎ ‎‏روستاییان و کشاورزان پولی پرداخته است به مدت یازده ماه، ولی فرع پول را از‏‎ ‎‏مسلمانان می گیرند آیا این فرع پول و نزولات حلال است یا حرام در قانون شرع و‏‎ ‎‏اسلام خوب است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، فرعی که می گیرند ربا و حرام است و کشاورزان بیش از پولی که گرفته اند ضامن نیستند و ان شاء الله‌ تمام برنامه های اسلامی اجراء خواهد شد. 

[سؤال 7724]‏ ‏ ‏ 4041‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏در بین مردم پخش گردیده که بانک ها، اسلامی گردیده؛ لذا گرفتن وام از بانک‏‎ ‎‏مانعی ندارد. البته طرز پرداخت وام، کما فی السابق، با بهره و سود پرداخت می شود،‏‎ ‎‏چه می فرمایید در گرفتن وام از این بانک ها؟‏

بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است و بهره را ضامن نیستید. و اگر قصد دادن بهره نداشته باشید، اشکالی ندارد. 

[سؤال 7725]‏ ‏ ‏ 4042‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 15 / 8 / 1358‏

‏محضر مقدس حضرت آیت الله‌ العظمی حاج سید روح الله‌ الامام الخمینی، دام عزّه‏‎ ‎‏العالی علی رؤوس المؤمنین، امیدوارم از حضرت احدیت که سایه بلندپایه آن پدر‏‎ ‎‏بزرگوار و نجات دهند‏‏ۀ‏‏ دنیا و آخرت را از سر این جان نثار و همه این مؤمنین کم و‏‎ ‎‏کوتاه نفرماید به حق محمد صلی الله علیه و آله. ‏


‎[[page 529]]‎‏در ضمن این جان نثار مقیم قریۀ اراک معروض می دارم در زمان طاغوتی، از سال‏‎ ‎‏1341 به این طرف پولی از بانک به ماها می دادند از قرار هر 100 تومانی 6 تومان، اول‏‎ ‎‏آن شش تومان را کسر می نمودند و پول به ما می دادند و همه ساله این پول را‏‎ ‎‏می گرفتیم به این طریق و موعد مقرر این پول را با همین سود از ما می گرفتند واینک در‏‎ ‎‏سال 1356 باز به همین ترتیب پول به ماها دادند در موعد سررسید، الحمد لله‌ و المنة‏‎ ‎‏انقلاب جمهوری بر پا شد و موفقیت حاصل شد و کسی نبود که این پول را مطالبه‏‎ ‎‏بنماید و اینک آمده اند برای گرفتن پول ها و هر صد تومانی مبلغ 12 تومان ادعا‏‎ ‎‏می نمایند غیر از شش تومان اول که برداشته اند که هر صد تومانی فعلاً سود آن 18‏‎ ‎‏تومان می شود و اگر می فرمایید که این ربا نمی شود بپردازیم و اگر ربا می شود عین پول‏‎ ‎‏را بپردازیم و در خاتمه بقای عمر و عزت آن پدر بزرگوارمان را از خداوند متعال‏‎ ‎‏خواستاریم و منتظر جواب هر چه زودتر هستیم.‏

بسمه تعالی، ربا است و بیش از آنچه گرفته اید ضامن نیستید.

[سؤال 7726]‏ ‏ ‏ 4043‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 2 / 10 / 1358‏

‏محضر مبارک رهبر عالی قدر، امام امت حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏بعد از عرض سلام و اظهار ادب، معروض می دارم: ‏

‏این جانب کارمند ادارۀ آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران، ساکن شهرستان‏‎ ‎‏شهسوار، واجد شرایط اخذ وام مسکن کارمندی از طرف بانک متبوعه شده ام. استدعا‏‎ ‎‏می نمایم در صورت جایز بودن اخذ وام فوق الذکر، این جانب را مطلع فرمایید.‏

بسمه تعالی، اخذ وام جایز است و ربا حرام است.

[سؤال 7727]‏ ‏ ‏ 4044‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏انجمن حیدریه قصد دارد محلی را برای گسترش و انجام فعالیت های خود به مبلغ‏
‎[[page 530]]‎‏200 هزار دلار خریداری کند. بر اساس نامه، این گسترش با توجه به ازدیاد درصد‏‎ ‎‏شیعیان شهر هوستون در امریکا ضروری است؛ و هم اکنون حدود 100 خانوار را در بر‏‎ ‎‏می گیرد و ساختمان مزبور می تواند 200 خانوار را در بر گیرد. چون پرداخت مبلغ‏‎ ‎‏فوق در یک زمان برای اعضا مقدور نیست و فقط می توانند برای شروع 30 هزار دلار‏‎ ‎‏بپردازند، سؤال کرده اند:‏

‏1. آیا از سوی امام به آن ها کمکی خواهد شد؟‏

‏2. آیا می توانند سهم امام و خمس خود را به این امر اختصاص دهند؟‏

‏3. آیا بانکی هست که بتواند برای ساختن این محل به آن ها قرض الحسنه بدهد؟‏

‏4. بر طبق معمول در امریکا برای خرید خانه یا... مبلغی در ابتدا پرداخت می شود‏‎ ‎‏و سپس با اقساط و بهرۀ 8% تا 17% در طول 30 سال، مابقی آن پرداخت خواهد شد.‏‎ ‎‏باتوجه به عدم امکان مالی این انجمن آیا پرداخت ربح از سوی آنان برای انجام این‏‎ ‎‏امر خیر صحیح است؟ در همین رابطه به خاطر گرانی خانه همه مجبورند خانه را به‏‎ ‎‏اقساط بخرند و لذا ربح هم بپردازند؛ آیا باتوجه به این که هیچ گونه امکانی برای خرید‏‎ ‎‏یک دفعه خانه را ندارند، این عمل صحیح است؟‏

بسمه تعالی، معاملۀ خانه صحیح است و اگر در دادن بهره مجبور باشند، اشکال ندارد.

[سؤال 7728]‏ ‏ ‏ 4045‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 5 / 11 / 1361‏

‏محضر رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، دام بقاؤه، سلام علیکم، مستدعی‏‎ ‎‏است بذل توجه فرموده، به مسائل شرعیۀ ذیل جواب مرحمت فرمایید:‏

‏1. بنده با چند نفر دیگر اقدام به ایجاد یک کارخان‏‏ۀ‏‏ تولیدی کرده ایم که در بدو امر‏‎ ‎‏فکر می کردیم با وجه موجود می توانیم به اتمام برسانیم، ولی به علت گرانی‏‎ ‎‏سرسام آور مصالح ساختمانی و آهن و غیره، مجبوریم که برای اتمام و ادام‏‏ۀ‏‏ کار از‏
‎[[page 531]]‎‏بانک وام بگیریم. واقف هستید که بانک ها هم روال کارشان این طور است که مثلاً‏‎ ‎‏برای یک میلیون تومان وام در سال، صد هزار تومان بهره حساب می کنند، بعداً یک‏‎ ‎‏میلیون و صد هزار تومان را در 110 قسط 10 هزار تومانی ماه به ماه اصل و فرع را با‏‎ ‎‏هم می گیرند. ضمناً با هر یک از رؤسای بانک در مورد مصالح‏‏ۀ‏‏ بهره حرف زده ام،‏‎ ‎‏می گویند ما نمایند‏‏ۀ‏‏ تام الاختیار نیستیم و اصولاً همچو قانونی برای مصالحه نداریم،‏‎ ‎‏بلکه نمایند‏‏ۀ‏‏ کل، آقای نوربخش و آقای نمازی و در نهایت، حضرت امام می باشند؛‏‎ ‎‏اینک با توجه به مطالب فوق آیا راهی هست که بتوان‏‎ ‎‏وام گرفت و به حرام هم نیفتیم؟‏

بسمه تعالی، اصل وام گرفتن اشکال ندارد؛ ولی قصد دادن بهره حرام است و وام گیرنده به منظور تخلّص از حرام می تواند قصد دادن بهره را نکند؛ اگرچه بداند که بهره را به هر صورت از او خواهند گرفت و در هر صورت، اصل قرض صحیح است و وام دریافتی را مالک می شود.

[سؤال 7729]

‏2. بانک مسکن هم در ازای به رهن گرفتن مسکن، به همان ترتیب ذکر شده در‏‎ ‎‏مسألۀ بالا، وام می دهد؛ راه شرعی آن چیست؟‏

بسمه تعالی، حکم همان است که در بالا ذکر شد.

‏3. اگر کسی منزلش در شرق تهران باشد و مجبور است که هر روز، حدود 8 کیلومتر از شرق به غرب و‏‎ ‎‏8 کیلومتر از غرب به جنوب و 8 کیلومتر از جنوب به منزلش برود، نماز و روزه اش چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر مسیر ذکر شده را بدون عبور در اثنا به منزل می پیماید در فرض مرقوم، در مسیر راه حکم مسافر دارد.

‏4. افراد غیر ساکن تهران که می خواهند مدتی در تهران باشند، چه باید بکنند که نماز را تمام خوانده و‏‎ ‎‏روزه هم بگیرند؟‏

بسمه تعالی، می توانند با قصد اقامت ده روز در یک محله، نماز را تمام بخوانند و روزه بگیرند.

‏5. افراد غیر تهرانی که می خواهند چند سالی موقتاً در تهران باشند و هر روزه برای کارشان بدون قصد‏‎ ‎‏مسافت، حدود 7 ـ 8 کیلومتر از منزل خارج و برمی گردند، وضع نماز و روزۀ آن ها چگونه است؟‏

بسمه تعالی، بدون قصد اقامت ده روز در یک محله، نماز و روزه شان قصر است.


‎[[page 532]]‎‏6. افراد غیر ساکن تهران که چند سالی در تهران می خواهند بمانند، اگر در محلۀ خود قصد عشره کرده و‏‎ ‎‏همان جا بمانند بعد از اتمام ده روز، اگر کمتر از 22 کیلومتر در تهران در روز ایاب و ذهاب کنند، نماز و‏‎ ‎‏روزۀ آن ها چگونه است؟‏

بسمه تعالی، تا سفر شرعی جدید پیش نیامده، نماز و روزه شان تمام است.

‏7. افرادی از تعاونی ها اجناسی می خرند که برخی از آن ها مورد نیازشان نیست، آیا می توانند به قیمت‏‎ ‎‏بیشتر بفروشند؟‏

بسمه تعالی، اگر خلاف مقررات نباشد و به حد اجحاف نرسد، اشکال ندارد.

‏8. از بازار آزاد یا بازار سیاه که اجناس آن ها معمولاً چندین برابر قیمت تعاونی ها و قیمت واقعی است‏‎ ‎‏آیا می توان جنس خرید؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد، ولی مراعات مقررات دولت اسلامی لازم است.

‏9. در هفت سال قبل با پولی که مقداری از آن پول مخمس و مقداری غیر مخمس بوده، خانه ای به مبلغ‏‎ ‎‏000 / 450 تومان خریده ام که اینک حدود یک میلیون تومان شده؛ اولاً بفرمایید که الحال از کدام قیمت‏‎ ‎‏باید آن را تخمیس کرد؟ ثانیاً اگر برای تبدیل، آن را فروختیم، از کدام مبلغ باید خمس داد؛ از قیمت‏‎ ‎‏سابق یا قیمت فعلی؟‏

بسمه تعالی، اگر از درآمد کسب غیر مخمس که سال بر آن گذشته، در خرید خانه صرف شده، به نسبت همان مبلغ به قیمت فعلی خمس دارد.

‏10. اگر در چند سال قبل خانه ای که خریده ایم تخمیس شده، اما حالا قیمتش دو برابر شده، آیا اینک‏‎ ‎‏اضافه قیمت آن را باید تخمیس کرد؟‏

بسمه تعالی، اگر خانه برای فروش نبوده، اضافۀ قیمت در فرض مرقوم، خمس ندارد.

[سؤال 7730]‏ ‏ ‏ 4046‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 25 / 9 / 1361‏

‏محضر حضرت امام خمینی، بنیان گذار جمهوری اسلامی‏

‏ضمن سلام و با درود فراوان به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و صلوات به ارواح پاک‏‎ ‎‏شهیدان و پیروزی نهایی کلیۀ رزمندگان اسلام و قرآن؛ بدین وسیله به اطلاع عالی‏‎ ‎‏می رساند که بانک ها برای خریدن خانه و یا تعمیر خانه وام پرداخت می کنند و شرایط‏‎ ‎‏وامی که بانک پرداخت می کند به این طریق می باشد که برای خریدن خانه اگر هزار‏
‎[[page 533]]‎‏تومان ـ  مثلاً ـ به بانک بگذارد، بعد از یک سال دو برابر وام پرداخت می کند و برای‏‎ ‎‏تعمیر خانه اگر هزار تومان در بانک بگذارد، بعد از شش ماه دو برابر او وام پرداخت‏‎ ‎‏می کند؛ در مقابل آن وام صدی چند که قانون بانکی می باشد اضافه می گیرد؛ آیا گرفتن‏‎ ‎‏وام از این بانک ها حرام است یا نه؟ والسلام، اجرکم عند الله‌ وعند الرسول‏

بسمه تعالی، گرفتن وام اشکال ندارد و می توانند باآن خانه تهیه کنند یا صرف در تعمیر خانه نمایند و اگر در پرداخت زیاده، قصد بهره نکنند برای آن ها اشکالی نیست.

[سؤال 7731]‏ ‏ ‏ 4047‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 11 / 4 / 1361‏

‏محترماً؛ به استحضار می رساند که یکی از مسلمانان شهر کیچیئر به نمایندگی از‏‎ ‎‏طرف دیگر مسلمانان شیعه که مقلد امام خمینی هستند، به یکی از نمایندگی های‏‎ ‎‏وزارت امور خارجه مراجعه و خواهان فتوای امام امت در مورد مسائل زیر شدند:‏

‏1. آیا با توجه به این که خرید منزل و دیگر اماکن، بدون گرفتن وام از بانک با‏‎ ‎‏پرداخت بهره، بسیار مشکل و یا غیر ممکن است، آیا مسلمانان مجاز هستند برای این‏‎ ‎‏قبیل امور از بانک های غیر اسلامی وام دریافت دارند؟ در صورتی که خرید این محل‏‎ ‎‏برای مسجد باشد چطور؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام مانع ندارد.

‏2. در جامعه ای که اکثریت غیر مسلمان هستند، خوردن ماهی که از دست غیر مسلمان و یا شخصی که‏‎ ‎‏نمی دانی مسلمان است یا نه، خریداری شود اشکال دارد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین به تذکیه نداشته باشید محکوم به حرمت و نجاست است.

‏3. سپردن پول در بانک غیر اسلامی و دریافت بهره از آن مجاز است یا خیر؟ ودر صورتی که شخصی‏‎ ‎‏پول خود را به منظور حفاظت در بانک غیر اسلامی بسپارد و حق انتخاب داشته باشد که در حسابی با‏‎ ‎‏دریافت بهره و یا حسابی بدون بهره بسپارد، می تواند در حساب با بهره سپرده و از بهرۀ متعلّقۀ به آن‏‎ ‎‏استفاده کند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، بهرۀ بانکی، ربا و حرام است و گرفتن بهره از کافر حربی اشکال ندارد.


‎[[page 534]]‎[سؤال 7732]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6795

‏2. مسألۀ وام از بانک را هم مشخص فرمایید؛ بدین صورت که شخصی مقداری‏‎ ‎‏پول (وام مسکن یا وام ضروری) از بانک می گیرد (البته وام ضروری از صندوق‏‎ ‎‏بازنشستگی است) و بانک در قبال این پول 4% به آن اضافه کرده و به عنوان تنزیل از‏‎ ‎‏آن شخص، طی قسط های چند ساله وصول می کند؛ آیا با این پول که خانه ای می سازد،‏‎ ‎‏می تواند در آن خانه نماز بخواند؟ و آیا این اضافه پولی که به بانک می دهد حرام‏‎ ‎‏نیست؟ لطفاً در این موارد ـ که مسأله مربوط به تمام مردمی است که با بانک سر و کار‏‎ ‎‏دارند ـ توضیحات لازم مبذول فرمایید. توضیح این که وام های ذکر شده، از‏‎ ‎‏صندوق های پس انداز و بازنشستگی کارکنان ذوب آهن ایران استفاده می شود.‏

بسمه تعالی، پولی که از بانک می گیرد حلال است و مالک آن می شود و خانه ای که با آن تهیه کرده را نیز مالک می شود و چنانچه در دادن اضافه، قصد بهره نکند برای او اشکال ندارد.

[سؤال 7733]‏ ‏ ‏ 4048‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 3 / 7 / 1361‏

‏قم، دفتر مبارک حضرت امام خمینی، مدّ ظله‏

‏با سلام؛ طبق مذاکرۀ سازمان هواپیمایی کشوری با بانک سپه شعبۀ فرودگاه مهرآباد‏‎ ‎‏که پرداخت کنندۀ حقوق کارکنان این سازمان است، مقرر شده به هریک از کارکنان‏‎ ‎‏متقاضی، مقداری وام ضروری پرداخت شود. بانک مذکور قرار است به غیر از 2%‏‎ ‎‏کارمزد 12% نیز به عنوان سود از دریافت کنندگان وام دریافت دارد.‏

‏انجمن اسلامی کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری باتوجه به صراحت حرام بودن‏‎ ‎‏ربح، خود را موظف می داند با توجه به این که بانک ها در حال حاضر دولتی بوده و زیر‏‎ ‎‏نظر دولت مورد تأیید ولایت فقیه است، نظریۀ آن دفتر را در این مورد جویا شود. لطفاً‏‎ ‎‏مقرر دارند به این انجمن کتباً اعلام دارند که آیا دریافت این وام صحیح است یا خیر؟‏
‎[[page 535]]‎‏و برای افرادی که احتیاج مبرم به این وام دارند چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، وام گرفتن اشکال ندارد ولی بهرۀ وام، ربا و حرام است، وام گیرنده ضامن آن نیست.

[سؤال 7734]‏ ‏ ‏ 4049‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 12 رمضان 1402 ق‏

‏محضر مبارک زعیم عالی قدر و رهبر کبیر انقلاب، حضرت آیت الله‌ العظمی امام‏‎ ‎‏خمینی، مدّ ظله العالی، احتراماً؛ به شرف عرض عالی می رساند:‏

‏برای تأمین نیازمندی ها و توسعۀ کسب و کارم، قصد دارم وام قسطی از یکی از‏‎ ‎‏بانک ها بگیرم. با توجه به این که بانک ها معمولاً مبلغی به عنوان بهره می گیرند، این وام‏‎ ‎‏چه صورت دارد؟ اجازه می فرمایید یا خیر؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام اشکال ندارد ولی گرفتن بهره و قصد دادن آن حرام است و در هر صورت اصل قرض صحیح است و وام دریافتی ملک شخص می شود.

[سؤال 7735]‏ ‏ ‏ 4050‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 30 / 2 / 1361‏

‏آیا سودی که بانک ها از وام های اعتباری دریافت می کنند (نرخ با احتساب قیمت‏‎ ‎‏سفته حدود 14%) ربا محسوب می شود؟ در صورت مثبت بودن جواب، تکلیف کسبۀ‏‎ ‎‏جزئی که قادر به پرداخت تمام اصل وام در موقع سررسید نیستند و مجبور به پرداخت‏‎ ‎‏بهرۀ مورد مطالبۀ بانک و تمدید وام می باشند چیست؟‏

بسمه تعالی، وام صحیح است و بهره را ضامن نیست.

[سؤال 7736]‏ ‏ ‏ 4051‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 9 / 8 / 1361‏

‏محضر مبارک رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی،‏
‎[[page 536]]‎‏أدام الله‌ ظله العالی، با تقدیم سلام و دعا جهت سلامتی آن جناب؛ استفتای ذیل به‏‎ ‎‏عرض می رسد:‏

‏در مورد بانک های رسمی که مبلغ چهار درصد اضافه بر اصل مبلغ وام در یک سال‏‎ ‎‏اضافه می نمایند و از متقاضیان وام، می گیرند که اگر شخص مبلغ یک صد هزار تومان‏‎ ‎‏به مدت بیست ساله وام بگیرد جهت تأمین منزل مسکونی، باید یک صد و چهل هزار‏‎ ‎‏تومان پس دهد به طور اقساط و مبلغ اضافه بر اصل را به عنوان کارمزد حساب‏‎ ‎‏می کنند؛ آیا گرفتن چنین وام و پرداخت نمودن مبلغ اضافه شده از نظر موازین اسلامی‏‎ ‎‏چه صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام مانع ندارد و آن را وام گیرنده مالک می شود و چنانچه در دادن اضافه، قصد بهره نکند برای او اشکالی نیست.

[سؤال 7737]‏ ‏ ‏ 4052‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مبارک امام خمینی، مرجع و رهبر عالی قدر جهان تشیع، دام ظله العالی،‏‎ ‎‏السلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

‏قرض گرفتن پول از بانک مسکن و بانک های دیگر به منظور خرید خانه که با‏‎ ‎‏کارمزد 4% انجام می گیرد، چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام و خانه ساختن با آن مانع ندارد و اگر در دادن زیاده، قصد بهره نکند برای وام گیرنده اشکالی نیست.

[سؤال 7738]‏ ‏ ‏ 4053‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 28 / 11 / 1361‏

‏ریاست محترم دفتر حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی‏

‏ضمن عرض سلام و آرزوی توفیق، خواهشمند است سؤالات ذیل را به محضر‏‎ ‎‏حضرت امام خمینی ـ دامت توفیقاته ـ رسانده تا نظر و فتوایشان را مرقوم فرمایند.‏


‎[[page 537]]‎‏1. شخص مسلمانی چندین سال است که کارمند دولت می باشد. در زمان قبل از‏‎ ‎‏پیروزی انقلاب اسلامی، بنا به وظیفۀ شرعی خود با هیچ بانکی رابطۀ بده و بستانی‏‎ ‎‏نداشته (نه وام می گرفته و نه به هیچ عنوان سپرده می گذاشته) زیرا رابطه با بانک ها را‏‎ ‎‏تقویت رژیم منفور پهلوی و صاحبان بانک ها می دانسته. اکنون که مستأجر است، بر‏‎ ‎‏روی زمین شخصی خود با اجازۀ دولت اسلامی مشغول ساختن یک باب خانۀ‏‎ ‎‏مسکونی است تا خود و اهل و عیالش در آن زندگی نمایند. آیا شخص مذکور از نظر‏‎ ‎‏شرع مقدس، از بانک های جمهوری اسلامی ـ با توجه به این که هنوز از وام گیرنده‏‎ ‎‏کارمزد و حتی سود دریافت می کنند ـ می تواند وام دریافت نماید؟ البته اگر شخص‏‎ ‎‏مورد نظر وام نگیرد، با حقوق ناچیز خود سال های سال نمی تواند ساختمان خود را به‏‎ ‎‏اتمام رساند.‏

بسمه تعالی، گرفتن وام جایز و صرف آن در تهیۀ خانه مانع ندارد.

‏2. مسئول یا حسابدار یک مؤسسۀ دولتی همیشه مبلغی پول نقد و یا چک معتبر از جانب دولت در‏‎ ‎‏اختیارش است تا صرف هزینه های جاری آن مؤسسه نماید؛ آیا می تواند (حسابدار مورد نظر) اندکی از‏‎ ‎‏آن پول را صرف هزینه های ضروری و شخصی خود نماید، به طوری که هروقت از طرف دولت او را‏‎ ‎‏بازخواست یا با او تسویه حساب نمایند، شخص مسئول یا حسابدار می تواند مبلغ صرف شدۀ‏‎ ‎‏شخصی را بلافاصله حاضر نماید؟ آیا این عمل حرام است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، استفاده از اموال دولت در غیر موارد مقرّره جایز نیست.

[سؤال 7739]‏ ‏ ‏ 4054‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 19 / 8 / 1360‏

‏حضور محترم مرجع عالی قدر، آیت الله‌ العظمی امام خمینی، روحی له الفداء،‏‎ ‎‏محترماً به عرض می رساند:‏

‏1. نظر به تغییر حکومت و نظام بانکی کشور، کسی که احتیاج به محل مسکونی‏‎ ‎‏مناسبی دارد و به مقدار کافی با توجه به قیمت های فعلی پول در اختیار ندارد، آیا‏‎ ‎‏می تواند از بانک وام بگیرد و مقدار بهره ای که بانک معیّن می کند (حدود 4%) را‏
‎[[page 538]]‎‏بپردازد؟ آیا این، بهره حساب می شود یا کارمزد؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام مانع ندارد و بهره را ضامن نیستید.

‏2. آیا مقدار بهره ای که بانک به هر پس اندازی بعد از گذشت چند ماه می دهد، گرفتنش جایز است‏‎ ‎‏یا  خیر؟‏

بسمه تعالی، جایز نیست.

‏3. آیا شجاعت جزو شرایط مجتهد اعلم است یا خیر؟ و آیا می شود مرجع تقلید را عوض کرد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، شرایط مرجع تقلید در رساله مذکور است و بنابر احتیاط، عدول به مجتهد اعلم یا محتمل  الاعلمیه لازم است.

[سؤال 7740]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 2002

‏4. کسی محتاج به پول است باید قرض کند ولی صاحب به غیر ربا پول نمی دهد‏‎ ‎‏جایز است پول بگیرند ربا بدهند؟ شما بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، اگر نیت دادن ربا نکند جایز است و در هر صورت قرض صحیح است و اگر در دادن زیاده مجبور باشد حرمت هم ندارد.

[سؤال 7741]‏ ‏ ‏ 4055‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 12 / 6 / 1358‏

‏محضر مبارک رهبر عظیم الشأن حضرت آیت الله‌ امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏این جانب مدت 29 سال است کارگر بانک رهنی هستم. خانۀ مسکونی حقیر‏‎ ‎‏قدیمی و در شرف انهدام است. بانک رهنی حاضر شده است برای تجدید بنای خانه،‏‎ ‎‏مبلغ یک صد هزار تومان، به مدت پانزده سال، از قرار شش درصد بهره به این جانب‏‎ ‎‏قرض بدهد. مرقوم فرمایید: شرعاً جایز است که حقیر این مبلغ را از بانک، به این‏‎ ‎‏صورت قرض بگیرم یا خیر؟ با تقدیم عالی ترین احترامات‏

‏والسلام علیکم ورحمة الله‌ وبرکاته‏

بسمه تعالی، قرض صحیح است و بهره را نباید بدهید. و چنانچه قصد دادن بهره نکنید؛ اشکالی ندارد. 


‎[[page 539]]‎[سؤال 7742]‏ ‏ ‏ 4056‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏حضور مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران‏

‏محترماً؛ به استحضار می رساند: این جانب در تاریخ 1 / 12 / 1353 یک دستگاه‏‎ ‎‏کامیون ماک مدل 66 به مبلغ 000 / 350 / 2 ریال قولنامه کردم و بعد از پرداخت چک به‏‎ ‎‏مبلغ 000 / 150 ریال به عنوان ودیعه، کامیون را آزمایش کردم که مورد قبول این جانب‏‎ ‎‏قرار گرفت. مبلغ 000 / 700 ریال به آقای فروشنده دادم و بقیۀ آن را که 000 / 650 / 1‏‎ ‎‏ریال بود دو نفر از آقایان به فروشنده پرداخت کردند و سند کامیون را به نام خودشان‏‎ ‎‏کردند و از من در مدت 20 ماه مبلغ 000 / 510 ریال مازاد بر 000 / 650 / 1 ریال دریافت‏‎ ‎‏کرده اند. خواهشمندم نظریه آن جناب را نسبت به شرعی یا غیر شرعی بودن این‏‎ ‎‏معامله اعلام نمایید.‏

بسمه تعالی، اصل معامله صحیح است و در فرض مذکور، کامیون ملک شما است و زیاده را بدهکار نیستید و حکم ربا را دارد.

[سؤال 7743]‏ ‏ ‏ 4057‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 17 / 5 / 1358‏

‏به حضور حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی رهبر بزرگوار مردم مبارز و‏‎ ‎‏مسلمان ایران و جهان دامت افاضاته‏

‏پس از سلام، زحمت افزا می گردد این جانب دبیر دبیرستان های خرمشهر به منظور‏‎ ‎‏روشن تر شدن مسائل مربوط به احوال شرعیه شخصیه خاطر مبارک را مستحضر‏‎ ‎‏می سازد.‏

‏اکنون که دولت جمهوری انقلابی اسلامی بحمدالله‌ استقرار یافته و عنایت حضرت‏‎ ‎‏سبحان شامل ملت مسلمان مبارز ایران گردید کیفیت مسئولیت شرعیه بنده را در برابر‏‎ ‎‏دریافت وام از بانک فرهنگیان یا بانک ملی با وجود نصّ قرآن کریم در مورد ربا‏
‎[[page 540]]‎‏روشن فرمایید که مأخوذ به عقاب حضرت سبحان العزة والجلال نباشم.‏

‏با آن که در قرآن کریم صریحاً ربا نهی شده عمل خرید خانه از طریق بانک های‏‎ ‎‏استقراضی که به سیستم نظام غیر اسلامی عمل می کنند، از رهبر عظیم الشأن اسلامی‏‎ ‎‏ایران استدعا دارم نماز در این قبیل خانه ها و عمل خریدار در برابر احکام حق که‏‎ ‎‏حجّت بر بندگان تمام کرده است چگونه است مطلب را صریح بیان فرمایید.‏

‏درود خداوند به شهدای راه اسلام و رزمندگان و با سلام به امام خمینی‏

بسمه تعالی، اصل قرض و خرید خانه با آن و نماز در آن خانه صحیح است و بهره را قرض گیرنده ضامن نیست.

[سؤال 7744]‏ ‏ ‏ 4058‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏آیا جایز است که از یک بانک غیر اسلامی پول قرض شده و سود آن نیز‏‎ ‎‏پرداخت  گردد؟‏

بسمه تعالی، وام گرفتن مانع ندارد، ولی سود آن را ضامن نیست. و قرض گرفتن با قصد دادن سود حرام است؛ اگر چه اصل قرض صحیح است. و فرقی بین قرض گرفتن از بانک غیر اسلامی و بین قرض گرفتن از بانک اسلامی، در جهت ذکر شده نیست.

[سؤال 7745]‏ ‏ ‏ 4059‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 18 / 5 / 1358‏

‏حضور محترم حضرت آیت الله‌ العظمی آقای حاج سید روح الله‌ موسوی‏‎ ‎‏خمینی،  دام بقائه، پس از عرض سلام، خواهشمند است پاسخ مسائل زیر را مرحمت‏‎ ‎‏فرمایید:‏

‏1. در بین مردم پخش گردیده که بانک ها، دولتی و اسلامی گردیده؛ لذا گرفتن وام‏‎ ‎‏از بانک مانعی ندارد. البته روند پرداخت وام کما فی السابق با بهره و سود پرداخت‏
‎[[page 541]]‎‏می شود. چه می فرمایید در گرفتن وام از بانک ملی و صادرات که در این محل‏‎ ‎‏می باشد.‏

بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است و بهره را ضامن نیستید و اگر قصد دادن بهره نداشته باشید اشکالی ندارد.

‏2. فردی در فاصله ده فرسخ از محل سکونت خود کارگر می باشد و هفته ای کار می کند‏‎ ‎‏و هفته ای به‏‎ ‎‏مرخصی می آید تکلیف نماز و روزه او چگونه است؟‏

بسمه تعالی، در غیر وطن حکم مسافر را دارد.

‏3. پرداخت رد مظالم به حساب 100 و 200 حضرت آقا به عنوان کمک به مستضعفین صحیح است یا‏‎ ‎‏نحوه دیگر باید پرداخت؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

‏4. در رساله های آقایان و در مسأله 1834 توضیح المسائل شما در مصرف خمس مذکور است: «ولی‏‎ ‎‏اگر انسان بخواهد سهم امام را به مجتهدی که از او تقلید نمی کند بدهد، در صورتی به او اذن داده‏‎ ‎‏می شود که بداند آن مجتهد و مجتهدی که از او تقلید می کند سهم امام را به یک طور مصرف می کنند». ‏

‏توضیح: آیا در صورتی که هر دو مجتهد یک نوع مصرف می کنند همین عبارت اذن رساله کافی است یا‏‎ ‎‏باید به خصوص استجازه شود؟‏

بسمه تعالی، اجازه خاص لازم دارد.

[سؤال 7746]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 6632

‏3. در وام هایی که مشروط به زیادی است و می فرمایید: «اگر گیرنده شرط را به طور‏‎ ‎‏جدّ قبول نداشته باشد، گرفتن چنین وامی بلامانع است»؛ آیا شرعاً این حکم در مورد‏‎ ‎‏بانک ها و مؤسساتی هم که پول مال متصدیان نیست، جاری است و از آن ها با این‏‎ ‎‏کیفیت می توان وام گرفت؟‏

بسمه تعالی، با مجاز بودن متصدیان در دادن وام فرقی نیست.

[سؤال 7747]‏ ‏ ‏ 4060‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏اگر صندوق قرض الحسنه برای وام گیرنده و معرف و ضامن، شرایطی مانند افتتاح‏
‎[[page 542]]‎‏حساب یا مسدود کردن مبلغی وجه نقد تا مدتی معین قرار دهد که پس از انقضای‏‎ ‎‏مدت، وام بیشتری با مدت زیادتر به وام گیرنده بدهد، حکم شرعی این گونه شرایط‏‎ ‎‏چیست؟‏

بسمه تعالی، زیادی حکمی ربا است و جایز نیست؛ گرچه اصل قرضی که داده شده و قرض دو برابری که بعداً داده می شود، صحیح است.

[سؤال 7748]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 4028

‏3. آیا پرداخت وام یا ضمانت آن را می توان مشروط به باز کردن حساب پس انداز‏‎ ‎‏در صندوق اعلام کرد؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد.

[سؤال 7749]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1171

‏5. اشخاصی مبلغی پول در بانک می گذارند؛ پس از شش ماه یا یک سال، دو برابر‏‎ ‎‏اصل پول به آنان وام می دهند، به همین نیت هم گذاشته می شود، آیا ربا است؟ اگر ربا‏‎ ‎‏است چنانچه راهی برای فرار از این معصیت کبیره باشد، مرقوم فرمایید.‏

بسمه تعالی، ربا نیست.

[سؤال 7750]‏ ‏ ‏ 4061‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 21 / 7 / 1362‏

‏محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت‏‎ ‎‏آیت الله‌ العظمی امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏اگر صندوق قرض الحسنه برای وام گیرنده و معرف و ضامن، شرایطی قائل شود از‏‎ ‎‏قبیل: افتتاح حساب و یا مسدود کردن مبلغی وجه نقد تا مدت معیّنی که پس از‏‎ ‎‏انقضای مدت، وام بیشتر و با مدت زیادتر به وام گیرنده بدهد، این گونه شروط چه‏‎ ‎‏صورت دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر موجب نفعی برای وام دهنده نمی شود اشکال ندارد.


‎[[page 543]]‎[سؤال 7751]‏ ‏ ‏ 4062‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏بعضی از بانک ها یا بعضی اشخاص با وام گیرنده شرط می کنند که اگر مثلاً ده تومان‏‎ ‎‏نزد ما بگذارید تا مثلاً شش ماه نزد ما باشد، بعد از شش ماه ما به شما بیست تومان‏‎ ‎‏قرض می دهیم. به شرط این که هر وقت تمام بیست تومان را برگرداندید و به ما رد‏‎ ‎‏کردید، آن ده تومان که اول نزد ما گذاشته بودید به شما می دهیم. این قرض با این نحو‏‎ ‎‏شرط صحیح و حلال است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، قرض، صحیح و حلال است و شرط مذکور صحیح نیست. 

[سؤال 7752]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 1518

‏2. اگر کسی پول قرض بگیرد و صاحب پول با او شرط کند: چنانچه خمس به آن‏‎ ‎‏تعلق بگیرد شخص مقروض خمس را بپردازد؛ آیا این عمل از نظر اسلام ربا محسوب‏‎ ‎‏نمی شود؟ ‏

‏ثانیاً: اگر با همین شرط شخص مقروض پول قرض کند از نظر اسلام چه حکمی‏‎ ‎‏دارد؟ توضیح دهید. ‏

بسمه تعالی، این شرط نافذ نیست؛ ولی قرض صحیح است. 

[سؤال 7753]‏ ‏ ‏ 4063‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 16 / 12 / 1361‏

‏با سلام به شما برادران عزیزی که در آن دفتر محترم در رفع مشکلات مردم،‏‎ ‎‏زحمت می کشید؛ بنده نیز مشکلی دارم که امیدوارم مرا نیز در حل این مشکل یاری‏‎ ‎‏نمایید. و اما مشکل من به شرح زیر می باشد:‏

‏جوانی هستم 29 ساله که دارای یک زن و یک فرزند می باشم و شغلم نیز همافر‏‎ ‎‏نیروی هوایی می باشد. حدود 6 ماه پیش تصمیم به خرید خانه ای گرفتم و به همین‏‎ ‎‏منظور، اتومبیلی را که داشتم فروختم؛ ولی چون پولم کافی نبود طلاهای زنم و‏
‎[[page 544]]‎‏همین طور 2 تخته از فرش های منزلم را فروخته و همچنین با گرفتن وامی به مبلغ‏‎ ‎‏000 / 20 تومان از صندوق اقتصاد اسلامی، توانستم حدود 000 / 250 تومان تهیه کنم.‏‎ ‎‏در صورتی که خانه ای را که می خواستم با شراکت یکی از بستگانم بخرم، خانه ای بود‏‎ ‎‏به مبلغ 000 / 200 / 1 تومان که سهم من مبلغ 000 / 600 تومان می شد که از این مبلغ‏‎ ‎‏ـ  همین طوری که توضیح دادم ـ فقط مبلغ 000 / 250 تومان توانسته بودم آماده کنم.‏‎ ‎‏ضمناً خود این خانه نیز مبلغ 000 / 130 تومان وام بانکی داشت که این وام را بنده به‏‎ ‎‏تنهایی به عهده گرفتم که الآن ماهیانه مبلغ 1780 تومان قسط بانک را می دهم. در هر‏‎ ‎‏صورت، مبلغ 000 / 220 تومان کم داشتم که یکی از بستگانم حاضر شد مبلغ‏‎ ‎‏000 / 100 تومان به من قرض الحسنه بدهد که ان شاء الله‌ هر وقت توانستم به ایشان‏‎ ‎‏برگردانم؛ و همین طور یکی دیگر از بستگانم مبلغ 000 / 20 تومان به عنوان قرض‏‎ ‎‏الحسنه به من داد که البته این مبلغ را بعد از چند ماه پس انداز به ایشان برگردانیدم.‏

‏در هر حال، با تمام این توضیحات باز هم مبلغ 000 / 100 تومان کم داشتم که هیچ‏‎ ‎‏راهی برای تهیه اش به نظرم نمی رسید. تا این که یکی از آشنایان به من گفت که در‏‎ ‎‏بستگان آن ها زنی است بیوه که مبلغی پول دارد که نمی تواند آن پول را به کار بیندازد و‏‎ ‎‏مایل است که این پول را در اختیار کسی قرار بدهد تا به وسیلۀ سرمایه گذاری و یا‏‎ ‎‏خرید و فروش، از سود آن پول مبلغی نیز به ایشان بپردازد و چون من شدیداً به این‏‎ ‎‏پول احتیاج داشتم، پیشنهاد کردم که این مبلغ را که 000 / 100 تومان بود از آن خانم‏‎ ‎‏گرفته و بدون این که به ایشان توضیح بدهد که پول را به چه کسی می دهد، به من بدهد‏‎ ‎‏و من نیز ماهیانه مبلغ 1000 تومان به عنوان سود پول به ایشان بدهم. ‏

‏برادران عزیز! مشکل اساسی من در همین جا است که با توجه به وضع من که در‏‎ ‎‏بالا کاملاً توضیح دادم، آیا این پولی که از این خانم گرفته ام نزول حساب می شود یا نه؟‏‎ ‎‏و همین طور با این برنامه آیا نماز و روزۀ من در این خانه اشکال پیدا می کند یا نه؟ ‏

بسمه تعالی، پولی که گرفته اید را مالک شده اید و نماز در خانۀ مزبور صحیح است؛ اگرچه بهره را بدهکار نیستید.


‎[[page 545]]‎[سؤال 7754]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 826

‏3. مبلغی پول از حقوق ماهیانۀ افراد شاغل در کارخانه ای به عنوان بازنشستگی،‏‎ ‎‏هر ماهه کسر می گردد و از همین محل، افراد شاغل در کارخانه وام می گیرند ولی‏‎ ‎‏کارخانه قبل از دادن وام، مبلغی به عنوان بهره کسر می کند؛ از آن جا که اصل پول، سهم‏‎ ‎‏افراد شاغل در کارخانه است و کارخانه عایدی از این بهره نصیب سهام داران نمی کند‏‎ ‎‏و این پول به حساب کارخانه می ماند از آن جا که کارخانه دولتی است و این پول کمک‏‎ ‎‏به بیت المال است آیا اجازه می فرمایید از این وام ها استفاده کنیم و اگر اجازه می فرمایید‏‎ ‎‏آیا راهی برای فرار از خلاف شرع برای گرفتن وام در این کارخانه هست یا نه؟‏

بسمه تعالی، گرفتن وام جایز است.

[سؤال 7755]‏ ‏ ‏ 4064‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏پاره ای از قراردادهای وامی ربوی در گذشته منعقد شده است که همچنان ادامه‏‎ ‎‏دارد، بدیهی است که این گونه پیمان ها باطل بوده اند؛ ولی در حال حاضر که پول‏‎ ‎‏موضوع ربا به شکل کارخانه و غیره در آمده است تکلیف طرفین وام چه می باشد؟‏

بسمه تعالی، وام اشکال ندارد و آنچه با آن تهیه شده ملک وام گیرنده می شود ولی بهرۀ پول، ربا و حرام است.

[سؤال 7756]‏ ‏ ‏ 4065‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏1. اگر فردی در گذشته که بانک ها درصد ثابتی را به عنوان نزول از وام گیرنده‏‎ ‎‏دریافت می کردند وام گرفته باشد و با این وام خانه تهیه کرده تکلیف وی در مورد‏‎ ‎‏عباداتی که در این خانه انجام داده و درباره اصل این خانه چیست؟‏

بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است و وام دریافتی ملک او شده و تصرفات در آن اشکال نداشته و ندارد.


‎[[page 546]]‎‏2. اگر کسی در کسب خود بنا بر این گذاشته است که تمام مازاد بر مخارج سالیانه اش را هر چه باشد به‏‎ ‎‏مصرف خیر از قبیل جبهه و امثال آن برساند آیا خمس به آن تعلق می گیرد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر تا سر سال به مصرف مورد نظر برساند خمس ندارد، ولی اگر پیش از سر آمدن سال به مصرف نرسیده خمس به آن تعلق می گیرد.

[سؤال 7757]‏ ‏ ‏ 4066‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 6 / 9 / 1361‏

‏دفتر امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب، مرجع عالی قدر، سلام علیکم‏

‏خواهشمند است در مورد مسألۀ 2893 از رسالۀ جناب عالی، مبنی بر این که‏‎ ‎‏«مؤسسات یا اشخاصی که بدون ربا قرض نمی دهند، قرض گرفتن از آن ها جایز است؛‏‎ ‎‏منتها قرار ربا را به طور جدی نباید قبول کرد، بلکه تنها به صورت یک قرار ظاهری‏‎ ‎‏باید پذیرفت». توضیح بفرمایید: ‏

‏اولاً، بانک ها جزء مؤسسات یاد شده به حساب می آیند یا خیر؟ ‏

‏ثانیاً، قرار ربا را به طور جدی قبول نکردن طرفینی است یا گیرندۀ قرض باید قرار‏‎ ‎‏ربا را به طور جدی قبول نکند؟ ‏

‏ثالثاً، مبلغ اضافه بر قرض چگونه باید پرداخت شود با این که ربا حساب می شود؟‏

بسمه تعالی، وام گرفتن مانع ندارد و چنانچه در دادن مبلغ اضافه، قصد ربا نداشته کار حرامی انجام نداده.

[سؤال 7758]‏ ‏ ‏ 4067‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 6 / 9 / 1361‏

‏دفتر محترم آیت الله‌ العظمی امام امت، حضرت امام خمینی، دامت برکاته‏

‏محترماً به عرض عالی می رساند: این جانب در یک زمان که گرفتاری هایی برایم‏‎ ‎‏پیش آمده بود ناچار، به یک مؤسسه عام المنفعه مراجعه و تقاضای قرض نمودم.‏‎ ‎‏گفتند: شما باید ساختمان مسکونی خود را ظاهراً به این مؤسسه بفروشید و بعد اجاره‏
‎[[page 547]]‎‏نمایید تا پول بگیرید. این عمل فقط روی کاغذ انجام شد. این جانب مبلغ یک صد و‏‎ ‎‏پنجاه هزار تومان قرض گرفتم؛ ماهی سیصد تومان به نام اجاره دادم که بعد از یک سال‏‎ ‎‏سی و شش هزار تومان که 000 / 20 بهره و یا به قول معروف کلاه شرعی اجاره با اصل‏‎ ‎‏مبلغ پرداخت کردم؛ در صورتی که بانک ها 8000 بهره می گرفتند و این مؤسسه‏‎ ‎‏عام المنفعه 000 / 20 بهره یا اجاره گرفتند. بعداً کاغذهایی که به نام فروش و اجاره خانه‏‎ ‎‏مؤسسه بود پاره پاره به زمین ریخته شد.‏

‏خواستم بدانم این معامله، با شرحی که در بالا عرض شد، صورت شرعی دارد یا‏‎ ‎‏نه؟ و این پولی که از این جانب گرفتند حلال است یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است و فروش و اجارۀ خانه که برای فرار از ربا انجام شده باطل است و قرض گیرنده بیش از مبلغی که به قرض گرفته ضامن نیست.

[سؤال 7759]‏ ‏ ‏ 4068‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 20 / 5 / 1361‏

‏دفتر استفتای امام‏

‏خواهشمند است جواب فرمایید اگر بانک یا مؤسسه دولتی جهت رفاه پرسنل‏‎ ‎‏خود تصمیم به پرداخت وامی با بهرۀ 12% به مدت دو سال بشود، از نظر فقهی گرفتن‏‎ ‎‏این پول برای کارگران چه صورتی دارد؟ والسلام علی من اتبع الهدی‏

بسمه تعالی، اصل قرض صحیح است اگر چه ربا حرام است و زیاده را ضامن نیستند.

[سؤال 7760]‏ ‏ ‏ 4069‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی ‏ ‏ 18 / 4 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت آیت الله‌ العظمی امام خمینی، دامت برکاته، مستدعی است‏‎ ‎‏جواب سؤالات شرعیۀ زیر را مرقوم فرمایید:‏


‎[[page 548]]‎‏1. طبق مقررات وام مسکنِ بانک مسکن، شخص متقاضی می تواند مبلغی پول را‏‎ ‎‏در حساب پس انداز این بانک، پس انداز نماید و در این مدت به سپردۀ او سودی تعلق‏‎ ‎‏نمی گیرد. پس از انقضای مدت معینی، به متقاضی مبلغی (مثلاً دو برابر سپردۀ او) وام‏‎ ‎‏تعلق می گیرد که در مدت معینی باز پرداخت نماید. ولی بانک در زمان بازپرداخت،‏‎ ‎‏درصدی (مثلاً 4% مبلغ وام) را از متقاضی اخذ می کند؛ آیا این درصد اخذ شده ربا‏‎ ‎‏است؟ و آیا این معامله شرعی و حلال است؟‏

بسمه تعالی، قرض صحیح و ربا حرام است.

‏2. آیا بر زن حامله در مدت حاملگی؛ به خصوص ماه های اول، روزه واجب است و برای حمل او‏‎ ‎‏ضرری ندارد؟‏

بسمه تعالی، روزه بر او واجب است مگر برای خود او یا حمل ضرر داشته باشد.

‏3. زنان برای سن یائسگی، پنجاه سال قمری یا پنجاه سال شمسی را مبنا قرار دهند، و اگر سال قمری‏‎ ‎‏باشد و شخص سال تولد قمری خود را نداند، دقیقاً چه موقعی را سال یائسگی خود قرار دهد؟‏

بسمه تعالی، سال را قمری قرار دهند و با شک در رسیدن به حد یأس حکم یأس مترتب نمی شود.

‏4. مهر نماز که گوشه ای از آن توسط دست مرطوب نجس لمس شده باشد چگونه پاک می گردد؟ ‏

بسمه تعالی، می تواند آن گوشه را بتراشد.

[سؤال 7761]‏ ‏ ‏ 4070‏

‏ ‏ ‏ بسمه تعالی‏

‏محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله‌ العظمی امام خمینی دام ظله العالی‏

‏پس از ابلاغ سلام سلامتی و دوام عمر محترم شما را از خداوند منان مسئلت‏‎ ‎‏می نماییم. مستدعی است عنایت فرموده به مسائل ذیل جواب مرقوم فرمایید.‏

‏1. وام گرفتن از بانک های ملی و غیر آن با شرایط فعلی که هنوز بهره می گیرند،‏‎ ‎‏چگونه است؟‏

بسمه تعالی، اصل وام صحیح است و بهره را ضامن نیستند.


‎[[page 549]]‎‏2. خانمی که با رضایت خودش شوهر کرده و اکنون طلاق می خواهد آیا طلاق به دست مرد است‏‎ ‎‏یا  زن؟‏

بسمه تعالی، اختیار طلاق با مرد است.

[سؤال 7762]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3431

‏3. معاملاتی از سی سال قبل به این صورت بین خریدار و فروشنده انجام می شد.‏‎ ‎‏به این صورت که مبلغی حدود ده هزار تومان شخص زارع (فروشنده) برای ترویج‏‎ ‎‏امورات زراعت می گرفته و به رضا و میل خودش قرارداد می کرده که در زمان تحویل‏‎ ‎‏گندم یا پنبه برای هر ده هزار ریال گندم در هر تنی یک هزار ریال تخفیف بدهد و دلیل‏‎ ‎‏رضایت طرفین امضای ذیل قرارداد بوده در این مورد نظریه چیست؟‏

بسمه تعالی، با فرض این که زارع پول می گیرد و شرط می کند که در وقت به دست آمدن گندم ارزان تر از قیمت بفروشد شرط باطل است. 

[سؤال 7763]‏ ‏ ‏  ‏---->‏ ‏ 3431

‏4. شخصی مبلغ ده هزار تومان به عنوان قرض الحسنه به دیگری قرض می دهد.‏‎ ‎‏برای مدت شش ماه و قرض گیرنده در قبال احسان قرض دهنده مقداری جنس گندم‏‎ ‎‏یا جنس دیگری کمتر از نرخ روز به قرض دهنده می فروشد. نظر شما چیست؟‏

بسمه تعالی، اگر شرط نشده و قرض مبنی بر آن نبوده مانع ندارد.

‎ ‎

‎[[page 550]]‎

انتهای پیام /*