لزوم مباشرت اجیر در انجام کار
[سؤال 7434] 3831
بسمه تعالی
اشخاصی فقط فروشنده هستند و کارگران مطمئن و صحیح العمل را می شناسند. مردم برای ساختن یا تعمیر جنس و وسایل به فروشندگان مراجعه می کنند تا نیاز آنان را برآورند. گیرندگان اجرتی را با مردم تعیین می کنند و با کارگر به کمتر از آن مقدار قرارداد می کنند تا بسازد یا تعمیر کند. آیا این معامله صحیح است و مقدار زاید را شخص واسطه که جنس را حفظ می کند و کارگر را می شناسد و مورد اطمینان صاحب جنس است؛ مالک می شود یا نه؟ والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
بسمه تعالی، جایز نیست به کمتر از آنچه پذیرفته، اجاره دهد. مگر آن که خودش مقداری از کار را انجام دهد که در این صورت اگر با او قید مباشرت نشده باشد، مانع ندارد به دیگری واگذار کند.
[سؤال 7435] 3832
بسمه تعالی
افرادی هستند که برای نماز یا روزه اجیر می شوند و مقدار کمی از این کار (نماز یا
[[page 329]]روزه را) انجام می دهند و بقیه را به فرد دیگری می دهند تا انجام دهد و برای این مقدار کم، مزد بیشتر بر می دارند، مثلاً یک ماه روزه را به مبلغ هزار تومان قبول می کنند و سه روز آن را می گیرند و 27 روز دیگر را به مبلغ هفتصد تومان به شخص دیگری می دهند و شخص دوم با رضایت کامل این 27 روز را به اجرت 700 تومان یا کمتر یا بیشتر انجام می دهد. آیا این کار از نظر شرع مقدس جایز است؟ و آیا فتوای امام که این کار را در تحریر الوسیله تجویز فرموده است، تغییر کرده؟
بسمه تعالی، اگر شرط نشده ولو از جهت انصراف عقد، که اجیر خودش عمل را انجام دهد، در فرض مذکور مانع ندارد.
[[page 330]]