فصل پنجم
مصادیق انسان کامل
پیغمبر اکرم(ص)
پیغمبر اسلام که اولین فرد انسانهاست، و بزرگترین انسان کامل است ....(76)
***
پیغمبر اکرم(ص)
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ انسان کاملی است که در رأس مخروطۀ این عالم واقع است. ذات مقدس حق تعالی که غیب است و در عین حال ظاهر است و مستجمع همۀ کمال به طور غیرمتناهی است، در رسول اکرم متجلی است به تمام اسما و صفات و در قرآن متجلی است به تمام اسما و صفات، و روز بعثت، روزی است که خدای تبارک و تعالی موجود کاملی که از او کاملتر نیست و نمی شود باشد مأمور کرد که تکمیل کند موجودات را.(77)
20 / 3 / 59
***
حقیقت محمدیه(ص)
الاسم الاعظم بحسب الحقیقه العینیه فهو الانسان الکامل
[[page 67]]خلیفة الله فی العالمین، و هو الحقیقة المحمدیّة ـ صلی الله علیه و آله.(78)
***
وجود مبارک علوی علیه السلام
چون «باء» ظهور توحید، و نقطۀ تحت الباء سرّ آن است، تمام کتاب ظهوراً و سرّاً در آن «با» موجود است؛ و انسان کامل، یعنی وجود مبارک علوی ـ علیه الصّلوة و السّلام همان نقطۀ سرّ توحید است.(79)
***
ائمه هدی و امام زمان ـ علیه السلام
«والعصر ـ ان الانسان لفی خسر»، «عصر» هم محتمل است که در این زمان حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ باشد یا «انسان کامل» باشد که مصداق بزرگش رسول اکرم و ائمه هدی، و در عصر ما حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ است.
قسم به عصارۀ موجودات عصر، فشردۀ موجودات، اینکه فشردۀ همۀ عوالم است، یک نسخه ای است، نسخه تمام عالم. همۀ عالم در این موجود، در این انسان کامل، عصاره است و خدا به این عصاره قسم می خورد.(80)
***
[[page 68]]
پیامبر، ائمه و حضرت آدم علیهم السلام
و تعیّن اسم جامع و صورت آن، عبارت از عین ثابت انسان کامل و «حقیقت محمدّیه» ـ صلّی الله علیه و آله ـ است ...
انسان کامل مظهر اسم جامع و مرآت تجلّی اسم اعظم است. چنانچه به این معنی در کتاب و سنّت [اشارۀ] بسیار شده است: قال تعالی: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْمٰاء کلها.»... در حدیث شریف کافی حضرت باقرالعلوم ـ علیه السلام ـ فرماید: «نحن وجه الله ».... و این «وجه الله » همان نوری است که در آیۀ شریفه فرماید: «اَلله ُ نُورُ السَّمَوٰاتِ وَ الأرْضِ و جناب باقرالعلوم ـ علیه السلام ـ فرماید به ابوخالد کابلی در حدیث شریف کافی. «هم (ای الائمة) وَ الله ِ نُورُ الله ِ الَّذی أنْزَلَ؛ وَ هُمْ وَالله ِ فِی السَّمواتِ وَ الأرْضِ.» و در کافی شریف از جناب باقرالعلوم ـ روحی لتراب مقدمه الفداء ـ حدیث می کند در تفسیر آیۀ شریفۀ «عَمَّ یَتَسائَلُونَ؛ عَنِ النَّبأِ الْعَظیمِ. که فرمود: «هِیَ فی أمیرالمؤمنین کان امیرالمؤمنین ـ علیه السلام یقول: ما لِلّٰهِ تَعالی آیَةٌ هِیَ أکْبَرُ مِنّی؛ وَ لا لِلّٰهِ مِنْ نَبَأًاَعْظَمُ مِنّی.»
و بالجمله، انسان کامل که آدم ابوالبشر یکی از مصادیق آن است، بزرگترین آیات و مظاهر اسما و صفات حق و مثل و آیت حق تعالی است.(81)***
[[page 69]]
[[page 70]]