عبدالواحد موسوی لاری

مهمترین خطر

کد : 151795 | تاریخ : 01/03/1396

 

مهمترین خطر

موسوی لاری گفت: کسانی که در جنگ نهروان قرائت قرآن آن ها ترک نمی شد ولی فهم نادرست و عدم تامل در قرآن به یک نوع تظاهرگری همراه با خشونت تبدیل شد و این امر منجر به شهادت حضرت علی (ع) شد که خود قرآن ناطق بود.

موسوی لاری در شب نوزدهم ماه رمضان در حسینیه فاطمه الزهرا در جمع مردم عزاداری که برای برپایی مراسم عزاداری امام علی(ع) و شب قدر حضور داشتند، با اشاره به مبارک بودن تمامی ساعت ها و روز های ماه رمضان و  فراهم بودن فرصت برای ارتباط با خدا گفت: در این ماه همه ما به میهمانی خداوند فراخوانده و در پیشگاه وی گرامی داشته شده ایم.

وی ادامه داد: در میان همه ساعت ها و شب های ماه رمضان که گرامی و ارجمند هستند شب های قدر از اهمیت ویژه ای برخوردار اند. همان طور که در سوره قدر به این موضوع اشاره شده است.« إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴿٣﴾ » شب قدر تنها شبی است که خداوند در قرآن به صراحت تعریف، فضیلت و برتری آن را مطرح کرده است. برتر بودن شب قدر بر دیگر شب ها نه سخن ائمه است نه سخن پیامبر بلکه اهمیت این شب ها را خداوند به انسان ها اعلام کرده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: ازدلایل برتری و فضیلت این شب بر دیگر شب ها علاوه بر مشخص شدن تقدیر یک ساله انسان ها، میتوان به می توان به نزول قرآن در آن اشاره کرد. اما شاید برای برخی این ابهام پیش بیاید که قرآن قبل از ماه رمضان و در 17 ماه رجب در روز بعثت با آیه « اقرا باسم ربک الذی خلق » بر پیامبر نازل شد. پس دلیل این تفاوت در مبدا نزول قرآن چیست. در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کرد که قرآن یک نزول دفعی و یک نزول تدریجی داشته است.

موسوی لاری درباره نزول دفعی قران کریم اظهار کرد:بر اساس این آیه قرآن «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر»ِ قرآن در شب قدر شکل یک مجموعه از احکام و قوانین به قلب پیامبر یکباره نازل شده است. به همین دلیل است که ما در شب قدر قرآن به سر می گیریم چرا که پشتوانه فکری ما در این شب نازل شده است و ما با این کار پیوند فکری خود را با قرآن نشان می دهیم.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در پاسخ به این سوال که با وجود نازل شدن دفعی قرآن بر پیامبر، « چرا قرآن به شکل تدریجی نازل شده است؟» گفت: قرآن در جامعه ای نازل شد که دو ویژگی داشت. ویژگی اول اهمیت فصاحت و بلاغت در زمان نزول قرآن در جامعه عرب و دیگری اینکه در زمان نزول قرآن در جامعه عرب بر اساس روایات تنها 17 نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند.

وی درباره فلسفه نزول گفت: قرآن آشنا کردن مردم با یک سری از اخلاقیات، حقوق و باید نباید هایی است که باید بر اساس آن روابط اجتماعی خود را تنطیم کنند. در قرآن حدود 90 اسم و صفت برای قرآن وجود دارد. که معروف ترین آنها قرآن، فرقان و ذکر است. همه این اسامی به این نکته اشاره می کنند که قرآن برای هدایت تقواپیشگان آمده است.

وزیر دوره اصلاحات در ادامه بیان کرد: کتابی که با جهت گیری هدایت انسان ها آمده است باید کتابی باشد که مردم بتوانند ان را درک کنند و بفهمند. در جامعه ای که تنها 17 نفر سواد خواندن و نوشتن دارند اگر قرار بود قرآن به شکل یکباره نازل شود چطور می توانستند از آن استفاده کنند. این نکته اول درباره نزول تدریجی قرآن بود.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه، قرآن نازل شد و می خواست اعتقادات و باورهایی که در جامعه آن زمان نفوذ کرده بود را تغییر دهد و باید جهان بینی افراد را عوض می کرد. کتابی که می خواهد معروف های جامعه را تغییر دهد و یک نظم جدیدی را ایجاد کند شرط اولش این است که مخاطب آن، آن کتاب را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند.

موسوی لاری اظهار کرد: در نزول تدریجی قرآن سه نکته مورد توجه بوده است، نکته اول به خود شخص پیامبر باز می گردد، نزول تدریجی قرآن باعث دلگرمی و داشتن پشتوانه برای پیامبر خواهد بود. این امر باعث شده بود تا پیامبر در رابطه با هر مسئله ای با خداوند ارتباط داشته باشد.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز درباره دلیل دوم بیان کرد: جامعه عرب آن زمان جامعه ای بود که سواد خواندن و نوشتن نداشتند ولی حافظه قوی ای داشتند و نزول تدریجی قرآن باعث می شد آنها بتوانند قرآن را حفظ کنند و به نسل های دیگر انتقال دهند.

وی در ادامه گفت: دلیل سوم این بود که مقدمه عمل به قرآن این است که فهمیده شود و برای فهمیدن باید آن را آموزش داد و برای این آموزش زمان نیاز است. به همین دلیل بود که قرآن به شکل تدریجی بر پیامبر نازل شد.

وی با بیان این که «قرآن تدریجی نازل شد برای این که پیامبر(ص) تقویت شود و از طرف دیگر مسلمانان بتوانند آن را خوب درک کنند، حفظ کنند و از سوی دیگر مشرکان رسوا شوند»، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امروز می بینیم که در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس  خواندن و نشر قرآن ترویج می شود و روزانه هزاران قرآن چاپ و به مردم هدیه داده می شود ولی درک از قرآن ترویج نمی شود.

وی گفت: اگر ما مسلمانان به واقع عامل به قرآن بودیم وضعیت مسلمانان این گونه نبود و دیگر یک مسلمان افتخار نمی کرد که مسلمان دیگری را کشته و به واسطه کشتن او به بهشت می رود و این ها همه ناشی از بدفهمی از قرآن است.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: آن چه که امروز جوامع اسلامی را دچار مشکل کرده بدفهمی از قرآن و تنگ نظری هاست و این خشونت ها و عدم تحمل یکدیگر به خاطر بدفهمی از قرآن است.

وی گفت: قرآن کتاب اخلاق است و مسلمانان را دعوت به رعایت اخلاق کریمه کرده است، ولی متاسفانه می بینیم در برخی از سایت ها در کشور که از پول بیت المال تزریق می شود چقدر دروغ و بی اخلاقی وجود دارد.

وی با بیان این که «این سوء استفاده ها عدم پایبندی به قرآن و اسلام را نشان می دهد»، در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: چه کسانی حضرت علی (ع) را به شهادت رساندند؟ کسانی که در جنگ نهروان قرائت قرآن آن ها ترک نمی شد ولی فهم نادرست و عدم تامل در قرآن به یک نوع تظاهرگری همراه با خشونت تبدیل شد و این امر منجر به شهادت حضرت علی (ع) شد که خود قرآن ناطق بود.

این عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز با بیان این که «باید قرآن را کتاب عمل و ذکر قرار دهیم»، گفت: مهمترین خطر این است که قرآن را تقدیس و ظاهرگرایی کنیم ولی به قرآن عمل نکنیم و دچار بدفهمی از قرآن شویم.

**

 منبع: حضور، ش 89، ص 198.

انتهای پیام /*