پیام اسقف اعظم اغناطیوس هزیم

کد : 155159 | تاریخ : 29/03/1396

پیام اسقف اعظم اغناطیوس هزیم

که توسط نماینده ایشان اسقف الیاس نجم قرائت شد

‏ ‏

‏برادران عزیز در کمیته برگزاری مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد میلاد امام خمینی(ره) که برای برپایی این همایش تاریخی با عنوان «دیدگاههای امام خمینی پیرامون جهاد و مبارزه با تهدیدات معاصر»، همکاری می کنید، ضمن سلام و درود به شما عزیزان، لازم می دانم از تلاشهایی که برای گسترش افکار بزرگمرد اسلام و انقلاب و پرچمدار دین، امام خمینی(ره) انجام می دهید، تقدیر و تشکر نمایم. ‏

‏موضوع بحث، پیرامون جهاد و مبارزه برای عزت بشریت و پیروزی حق و نابودی باطل است. به راستی هرکس اندیشه و مبارزۀ امام خمینی(ره) را به دقت بررسی کند، گویی او را بر بام بلند دنیا، انقلابگری می بیند که همۀ فسادهایی را که دامنگیر جامعۀ بشری شده است، اصلاح نمود. یادگارهای ‏


‎[[page 75]]‎

‏فکری امام خمینی(ره)، بینش و آگاهی عمیقی دربارۀ تحولات زمان بوجود آورد که نسل انقلابی آینده، از آن، رایحۀ پر طراوت استقامت و نسیم خوش پایداری و درس ایستادگی و صلابت خواهند آموخت. ‏

‏با توجه به این مناسبت، ما از میان پنج محور اصلی مورد بحث در این همایش عظیم، چهارمین موضوع را تحت عنوان «فلسطین و قدس در اندیشۀ امام خمینی(ره)، با توجه به اولویتهای مبارزه» انتخاب نموده ایم. ‏

‏ ‏

‏الف) جایگاه مسأله فلسطین در افکار امام خمینی(ره):‏

‏از دیدگاه امام خمینی(ره)، مسأله فلسطین، مسأله حق مطلق و مسلمی است که شر مطلقی به نام اسرائیل آن را به ناحق تصرف کرده و باید حق به صاحب اصلی آن بازگردد و فلسطین به صاحبان حقیقی آن بازگردانده شود و غصب و اشغال آن سرزمین به پایان برسد. شر و پلیدی از بین برود و فلسطین آزاد شود. حتی اگر این امر، نیازمند فداکاریها، رشادتها و شهادت بسیاری از مجاهدان باشد. کشور خیالی اسرائیل، مهمترین خطری است که کشورهای عربی و اسلامی را تهدید می کند. مجموعۀ این کشورها باید همۀ امکانات نظامی خود را برای آزادی فلسطین به کار گیرند و اتحاد کشورهای عربی و اسلامی، باید بر توسعه طلبی های پایان ناپذیر دشمن، خط بطلان بکشد. برای تحقق این هدف و به منظور رویارویی با تهدیدات دشمن فرصت طلب، باید مجموعه ای از رهبران تشکلهای اسلامی، عربی و مسیحی با اهداف ملی- میهنی مشترک تشکیل شود، تا سرانجام حق به جایگاه اصلی خود بازگردد. بنابراین لازم است همۀ نیروها و امکانات کشورهای عربی، اسلامی و مسیحی در سرتاسر این قاره پهناور، برای رویارویی با خطرات استعمار و صهیونیسم بسیج شود تا با سیاستهای ‏


‎[[page 76]]‎

سرسختانه اسرائیل و دشمنیهای آن با مسلمانان، مبارزه کنیم، زیرا مسأله فلسطین در واقع مسأله همۀ اعراب و همۀ مسلمانان و همۀ مسیحیان است و هیچ یک از این گروهها نباید در دفاع از حقوق پایمال شدۀ فلسطین کوتاهی کنند. ‏

‏مردم فلسطین حق دارند که به سرزمین خود بازگردند، سرنوشت خود را به دست خویش رقم بزنند و در آنجا حکومت مستقل برپا کنند و بر همۀ کشورهای عربی و دوست، بویژه جمهوری اسلامی ایران لازم است که با حکومت فلسطین که مسئول حراست از وحدت ملی فلسطین است، همکاری کنند و حتی از یک وجب از خاک مقدس فلسطین، نگذرند. ‏

‏اما آنچه که عرفات و اطرافیان خائن او انجام داده و پیمانهای ذلت باری که در اسلو و وای ریور منعقد کرده اند، توطئه ای برضد فلسطین و اعراب و مسلمانان و مسیحیان است، چرا که او، در واقع فلسطین را به دشمنان امت، یعنی صهیونیستهای ناپاک فروخته است. مسأله فلسطین، مسأله ای سرنوشت ساز برای تمامی مسلمانان، اعراب و مسیحیان است. این مسأله، انگیزه اصلی مبارزه با دشمن صهیونیستی و مستکبران و حامیان اوست. فرزندان امت عربی، به همراه جمهوری اسلامی ایران، به این مطلب اهمیت داده و آمادگی مبارزه و فداکاریهای مادی و معنوی لازم در راه آن را دارا هستند. مبارزۀ مستمر و پیگیر برای بازگرداندن حقوق فلسطینیان، یک مسئولیت بزرگ ملی، اسلامی و مسیحی است. در نتیجه، همسویی تلاشهای ملل عرب و اتحاد سرنوشت ساز آن، در کنار همراهی با دوستان و یاران مخلص، خصوصاً جمهوری اسلامی ایران و عمل به اندیشه های امام خمینی(ره)، می تواند به پیروزی حق منجر شود. ان شاء الله... که خداوند فرموده است: «اگر خداوند، یار شما باشد، هیچ نیرویی نمی تواند بر شما ‏


‎[[page 77]]‎‏ 

چیره شود». ‏

‏ ‏

‏ب) مبانی سیاسی و دینی اصل «نابود کردن اسرائیل»‏

‏اصول دینی اسلام و مسیحیت، همگان را به خیر و نیکی و دوری از زشتی و شرّ دعوت می کند و پایه های ساختار اجتماع را بر مبنای اصول روحی و متمدنی استوار می سازد که موجب صعود انسان به درجات عالیۀ کمال و رسیدن به خداوند متعال می شود. صهیونیسم جهانی و سمبل آن، اسرائیل، مظهر شر و بدی است که جوامع را به فساد کشانده، مانع توسعه و پیشرفت آنها می شود. بنابراین از وظایف ادیان آسمانی آن است که بر افزون طلبی اسرائیل، پایان دهند و در صورت امکان، وضعیت نابسامان موجود را اصلاح کند، اما در طول سالیان دراز، تجربه نشان داده است که اصلاحات مورد نظر از طریق ارشادات و تعلیمات آسمانی ادیان اسلام و مسیحیت، مؤثر واقع نشده و چاره ای جز ریشه کن نمودن این پدیده خطرناک و این غده سرطانی وجود ندارد. از این رو باید گفت که اسرائیل باید از بین برود تا جهان از شرّ آن رهایی یابد. ‏

‏این دلیل دینی مسأله بود، اما از نقطه نظر سیاسی با بررسی تاریخ پر از شرارت صهیونیسم، دنیا به خطرات ارتباط و مبادله با این مجموعۀ بدسرشت و این افراد پست، پی خواهد برد، بسیاری از آزادیخواهان جهان برای اصلاح سیاست صهیونیسم تلاش کردند ولی موفق نشدند. ‏

‏بنابراین همۀ آزادیخواهان در سرتاسر کرۀ زمین عقیده دارند که نجات از شرّ صهیونیسم و اسرائیل، مطمئن ترین راه برای رسیدن به صلح جهانی و گسترش عدالت، برابری، آرامش و رفاه در دنیا خواهد بود. ‏


‎[[page 78]]‎

ج)ابعاد سیاسی، مبارزاتی و مردمیِ «روز جهانی قدس»:‏

‏قدس، محل نزول ادیان آسمانی است. قدس، جایگاه پیامبران و قدسیان و مورد توجه همۀ جهانیان بوده است، اما اشغال آن توسط صهیونیستها، باعث دوری مؤمنان، مسلمانان و مسیحیان از آن شده است. قدس، این شهر تاریخی سرزمین اشغال شدۀ فلسطین، وجدانهای بیدار جهانیان را برای نجات از سلطه صهیونیسم و رهایی از شرّ اسرائیل به یاری می طلبد. ‏

‏از آنجا که امام خمینی(ره)، این بنای با عظمت دانش، این کوه استوار علم و معرفت و دین و ایمان، و این انقلابی بزرگ تاریخ، از اهمیت این شهر مقدس و محروم و جایگاه مهم آن در نزد مؤمنین باخبر بود، با همت و تلاش، روزی را به عنوان «روز جهانی قدس» اعلام کرد تا اعمال ضد بشری اسرائیل در راستای تضعیف این شهر عربی، تاریخی و مهم را به جهانیان معرفی کند. ‏

‏امام خمینی(ره)، با تکیه بر جایگاه دینی و جهانی خود، همه ملتهای عربی، اسلامی و مسیحی را به منظور آزادی قدس از لوث وجود صهیونیسم بسیج کرد. بدین ترتیب بر همه انسانها در اقصی نقاط عالم لازم است که دشواریها و مشکلات موجود در این منطقه و این شهر را دریابند و یکصدا، خواهان آزادی آن شوند تا قدس، بار دیگر به کانون جهانی تمدن و دین تبدیل شود. صهیونیستها حق ندارند بیش از این، سرزمین مقدس را با گامهای ناپاک خود، آلوده کنند. ‏

‏ای جهانیان! برای یاری قدس، در روز جهانی قدس به مبارزه و قیام برخیزید تا حق، پیروز و باطل نابود شود. ‏

‏امام خمینی(ره) در پندها و حکمتهای خود در کلمات قصار ‏


‎[[page 79]]‎

می فرمایند: «همۀ ما باید برای نابودی اسرائیل به پا خیزیم و ملت قهرمان فلسطین را نجات دهیم». ‏‎[1]‎

‏ ‏

‏د)مسئولیتهای جهان اسلام و ملت فلسطین در راه آزادی قدس:‏

‏فلسطین، یک دولت عربی، اسلامی و مسیحی در مرکز دنیای عرب و در قلب جهان اسلام است از زمانی که توطئه ها و دشمنیها بر ضد فلسطین آغاز شد، یعنی از هشتاد و دو سال پیش که «بالفور» تصمیم شوم غرب مبنی بر ایجاد رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین را اعلام کرد، از همان زمان بر امت اسلامی و ملتهای عرب و خصوصاً ملت فلسطین لازم بوده که برای آزادی فلسطین از چنگال صهیونیسم، به طور جدی راه مبارزه را در پیش گیرند و این سرزمین عزیز عربی را از سلطه و اشغال اسرائیل و توطئه های استعمارگران دنیای جدید نجات بخشند. ‏

‏از همۀ مسلمانان و مسیحیان و همۀ اعراب دعوت شده است که در راستای تلاش برای آزادی فلسطین، به جنبش ملی – اسلامی مقاومت بپیوندند. باید همۀ نیروهای مادی کشورهای اسلامی و عرب در جهت به دست گرفتن ابتکار عمل در میادین مبارزه برای آزادی فلسطین به کار گرفته شود و لازم است که از تمامی امکانات مادی، اقتصادی، فرهنگی، تبلیغاتی و نظامی به منظور ایجاد جنبشی ملی، اسلامی و متحد برای رهایی فلسطین استفاده نماییم. ‏

‏ما به همۀ دنیا اعلام می داریم که: تمامی کودکان، زنان، جوانان و پیران امت ما، نیروی کارآمدی را تشکیل می دهند که مسئولیت آزادسازی فلسطین از لوث وجود دشمن سرسختی چون رژیم صهیونیستی را برعهده دارند. به ‏


‎[[page 80]]‎

دنیا اعلام می کنیم که: شب تار رفتنی است و قید و بندها، سرانجام گسسته خواهد شد و فلسطین، بدون شک آزاد شده و با سربلندی به دامان امت اسلام و جهان عرب باز خواهد گشت و این همان چیزی است که امام خمینی(ره) همگان را برای تحقق آن فراخوانده اند. ‏

‏ ‏

‏هـ) لزوم مبارزه با رژیم صهیونیستی و خطرات به رسمیت شناختن آن:‏

‏رژیم صهیونیستی، یک دولت نامشروع است و مبارزه با آن، مبارزه ای است که ریشه در تاریخ کشورهای اسلامی و عربی است. نسلهای آینده، و انسانهای دوران جدید، در زمان پیروزی حق بر باطل و در حال و هوای این مبارزۀ مستمر پرورش خواهند یافت. آیندگان، در برابر استکبار، صهیونیسم و اسرائیل مقاومت کرده و به حضور آنان پاسخ منفی خواهند داد و در مقابل، فلسطین، این سرزمین عربی، اسلامی و مسیحی و پایتخت آن قدس شریف را با آغوش باز خواهند پذیرفت. ‏

‏نسلهای آینده، درس جهاد و مبارزه و رشادت را همچون مقدسترین امور، می آموزند تا عدل و برابری گسترش یافته و اسرائیل از بین برود. اما اگر به شعارهای صلح طلبانه و همزیستی با دشمن توجه کنیم. در می یابیم که اینها، فقط یک سیاست مقطعی برای رسیدن اسرائیل به خواستهای خود بوده و اسرائیل منفور، تنها برای منافع خود تلاش می کند، در حالی که ما خواهان صلح عادلانه و پایدار هستیم که نتیجۀ آن، بازگرداندن فلسطین به صاحبان واقعی آن یعنی اعراب، مسلمانان و مسیحیان است. ‏

‏«ما به همۀ جهان و خصوصاً به استکبار امریکایی اعلام می کنیم، فلسطین یک سرزمین عربی است و عربی باقی خواهد ماند و مبارزۀ طولانی ما با دشمن صهیونیستی، مبارزه ای تاریخی است که جز با نابودی اسرائیل ‏


‎[[page 81]]‎

پایان نمی پذیرد. همه باید آگاه باشند که اهداف قدرتهای بزرگ از ایجاد دولت اسرائیل تنها به اشغال فلسطین محدود نمی شود، بلکه آنان قصد دارند که – خدای ناکرده – همۀ کشورهای عربی را به سرنوشت فلسطین دچار کنند». ‏‎[2]‎

‏من به نمایندگی از سرورم، عالیجناب اغناطیوس چهارم، اسقف اعظم شهر انطاکیه و منطقۀ شرق، مراتب احترام و تکریم خود را به پیشگاه آن رهبر مجاهد، امام خمینی(ره) تقدیم می دارم، چرا که ایشان با ندای رسای خود در برابر ظالمان و مستکبران ایستادند، چنانکه در انجیل، دو هزار سال پیش چنین آمده است: «فریاد بلندی در میان خلق بگوش می رسد که: «در راه خدا به پا خیزید». ‏‎[3]‎‏ رهبر مجاهد، حضرت امام خمینی(ره) در وصیتنامه خویش می فرماید: «از ملت می خواهم که با صلابت و پایداری و استقامت و ثبات به این راه وفادار بمانند» این فریادی بر ضد ظلم و ستم است، و پایداری این فریاد کوبندۀ ظلم، موجب استمرار حیات خواهد بود. ‏

‏«وصیت سیاسی الهی اینجانب، اختصاص به ملت عظیم الشأن ایران ندارد، بلکه توصیه به جمیع ملل اسلامی و مظلومین جهان از هر ملت و مذهب می باشد». ‏

‏ایشان می خواستند جلوی ظالمان و مستکبران جهان را بگیرند و این همان فرمودۀ حضرت داوود پیامبر است: «پروردگارا! این خطاکاران تا به کی می خواهند به سرکشی و تکبر خود ادامه دهند؟ آنها سخن و گفتگوشان، دربارۀ ستم است. همۀ گناهکاران از آن سخن می گویند. خدایا! آنها بندگان تو را مورد اذیت و آزار قرار می دهند و میراث تو را ضایع می کنند. ‏


‎[[page 82]]‎

بیوه زنان و یتیمان را می کشند و غریبان و بی پناهان را می آزارند می گویند: «خدا این کار ها را نمی بیند و روح القدس، متوجه نمی شود». ‏‎[4]‎

‏و در نامۀ اول پولوس رسول به اهالی کورنتوس این چنین آمده است:‏

‏«آیا نمی دانید که ستمکاران، میراث ملکوتی خداوند را به دست نمی آورند؟»‏‎[5]‎

‏و در نامۀ او به اهالی کولوس آمده است: «ستمکاران به سزای ظلم خویش می رسند و از این کیفر گریزی ندارند». ‏‎[6]‎

‏الهه یسوع در انجیل لوقا می گویند: «اندیشه های پلید مانند زنا، فسق، قتل، سرقت، طمع، خباثت، مکر، فحشا، پلیدی، کفر به خداوند، تکبر و جهل، همه و همه از قلب انسانها بیرون می آید اینها از داخل و باطن انسان بوجود می آید و او را آلوده و ناپاک می کند». ‏‎[7]‎


[[page 83]]

‎[[page 84]]‎

  • . کلمات قصار، قدس و فلسطین، صفحه 193 (انتشارات دارالوسیلة)
  • . از سخنان امام خمینی- قدس و فلسطین ص 193 (کلمات قصار- انتشارات دارالوسیله)
  • . انجیل یوحنا – 1 – 23
  • . مزمور / 93 - 3
  •  . 1 – کو - 6 - 9
  • . کو – 3 – 25.
  • . انجیل لوقا – 7 – 24.

انتهای پیام /*