مولوی اسحاق مدنی

برپایی حکومت اسلامی، معجزه ای تاریخی

کد : 155671 | تاریخ : 12/04/1396

برپایی حکومت اسلامی، معجزه ای تاریخی

 مولوی اسحاق مدنی[1]

 من می خواستم سؤال کنم که به فارسی سخنرانی کنم یا به اردو؟ آقای موسوی می فرمایند که به هر دو؛ بنابراین بنده در ابتدا چند جمله ای را به فارسی عرض می کنم.

     قبل از هرچیز بنده به نمایندگی از هیأت ایرانی از دولت پاکستان، بویژه برادر گرامی و بزرگوارمان جناب آقای عبدالمالک وزیر امور مذهبی پاکستان صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم که به گرمی از هیأت ما استقبال کرده و ما را مورد لطف و مهمان نوازی خویش قرار دادند.

     روابط ایران و پاکستان به قدری محکم و استوار است که اگر کسانی بخواهند این روابط را تیره و سست کنند، خداوند تبارک و تعالی اینطور مقدّر فرموده است که سعی و تلاش آنها با ناکامی مواجه شود. روابط دولت و ملت ایران با دولت و مردم پاکستان، در هر دوره و حکومتی الگو و نمونه بوده است. هر دو کشور در شرایط سخت و دشوار یکدیگر را یاری کرده اند.

     از آنجا که بنده می خواهم در چند موضوع مختلف بحث کنم، ممکن است که صحبتهای بنده ارتباط چندانی به یکدیگر نداشته باشند. همۀ ما برای برگزاری جشن سالگرد انقلاب در اینجا گرد آمده ایم، البته یاد و نام رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(س) در تمام دنیا منتشر شده و گسترش یافته است. من دربارۀ ابعاد مختلف زندگی ایشان فقط همین قدر می توانم بگویم که آن کمالات و کرامات شخصی بی نظیر و آن حُسن سلوک و رفتاری را که حضرت امام داشتند، از امدادهای غیبی و روحانی دریافت کرده بودند. پیروزی تاریخی انقلاب را می توان از چندنظر تجزیه و تحلیل کرد:

     یکی اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمام دنیا به این باور رسیده بودند که قیام و برپایی هیچ حکومتی به نام اسلام در دنیا میسّر و ممکن نخواهد بود؛ و اسلام این قدرت را ندارد که در این برهه از زمان حکومتی تشکیل بدهد.

     این مسأله را نه تنها دشمنان اسلام قبول کرده بودند، بلکه بیشتر امت مسلمان هم بر این باور بودند که ترویج احکام اسلام ممکن نیست و آنها نمی توانند یک حکومت اسلامی در جهان تشکیل دهند. به نظر من پیروزی حکومت اسلامی، و براندازی حکومت شاهنشاهی توسط رهبر آن یکی از معجزات بسیار بزرگ این قرن است. در یک چنین دوران پرتلاطم، مردی قیام کرد که تمام زندگی اش را در حوزه های علمیه گذرانده بود. ایشان به این انقلاب عظیم جامۀ حقیقت پوشاندند و این یک معجزه است. با توجه به یادداشتهای مختصر، بنده عوامل پیروزی انقلاب را اینگونه بیان می کنم:

     رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سه چیز خلاصه می شود: یکی رهبری خالصانه و الهی که جناب آقای موسوی (سفیر ایران در پاکستان) هم به آن اشاره فرمودند یعنی آن روشی که امام در برابر سفیر روسیه اتخاذ کردند، همان روش را در مقابل تمامی دشمنان اسلام به کار گرفتند یعنی منافع امت اسلام را بر همۀ چیزها مقدّم دانسته و به آن ارجحیت دادند تا جایی که پیش از توجه به منافع ملت ایران، به فکر منافع امت اسلام بودند. ایشان مصلحت اسلام را بر منافع ملت ایران و منافع شخصی و خانوادگی خود ترجیح می دادند و برای اسلام و مسلمانان جهان اهمیت خاصی قائل بودند و این یکی از ویژگیهای منحصر به فرد حضرت امام بود.

     عنصر مهم دیگری که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش مؤثری را ایفا کرد، مردم شجاع و قهرمان ایران بودند. یعنی یک رهبر هر اندازه هم که مقتدر و شایسته باشد، برای رسیدن به موفقیت به ملتی قهرمان و شجاع نیاز دارد. شما اگر تاریخ را مطالعه کنید، می بینید که انبیا و پیامبران الهی بسیاری برانگیخته شدند؛ اما تنها عدۀ معدودی به آنها ایمان آوردند. آنها سختیها و مصایب بی شماری را متحمل شدند تا پیغام خدا را به مردم برسانند؛ اما به جز تعدادی اندک، کسی به آنها ایمان نیاورد. البته این بدان مفهوم نیست که انبیا(ع)، صلاحیت و شایستگی نداشتند، هرگز؛ و نه به این معنی که قابلیت رهبری جامعه را نداشتند نه، هرگز؛ بلکه واقعیت این است که آن اقوام و ملتها، شایستگی و صلاحیت چنان رهبر و راهنماهای بزرگی را نداشتند. اما ویژگی ایران این است که خداوند تبارک و تعالی همان طور که یک رهبر بزرگ همچون امام خمینی(س) را به ملت عطا کرد، یک ملت شجاع، بردبار، با همت، دقیق، دوراندیش و با اخلاص هم به این رهبر بزرگ عنایت فرمود؛ و همان گونه که امام در دل و جان ملت نفوذ کرد، ملت هم جذب رهبر و مقتدای بزرگ خود شد؛ و ملت و رهبر به پشتوانۀ یکدیگر وحدتی به وجود آوردند که در نتیجۀ آن، سومین عنصر که همانا توفیقات الهی است، متحقق شد. توفیقی که اگر دو عنصر ذکر شده، نمی بود هرگز شکل نمی گرفت و شامل حال آنها نمی شد. خدای تعالی هیچ گاه نعمتی را به کسی که اهل آن نباشد عطا نمی فرماید. خلاصه آنکه؛ انقلاب عظیم ایران که توسط یک ملت و به رهبری پیشوا و مقتدایی بزرگ به ثمر نشست که در حوزۀ علمیه درس خوانده و حل همۀ مسائل را در قرآن و کتابهای فقهی جستجو می کرد، نشانۀ نزول توفیقات الهی و بیانگر نصرت قطعی خدای تعالی بر ملت ایران است.

 

منبع: بازسازی تفکر اسلامی در اندیشه امام خمینی، ص 41.



[1] )) مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران.

انتهای پیام /*