فصل اول: دین و ابعاد وجودی انسان

1 - 3 - 6 - سجده بر انسان نمودی از کرامت

کد : 156072 | تاریخ : 23/04/1394

 

1 - 3 - 6 -  سجده بر انسان نمودی از کرامت

‏...پس آدم که مظهر تمام اسماء الهیه است و فوق تمام ملائکه، بلکه فوق تمام موجودات عالم است، و از طرفی این بدن جسمانی نمی تواند مظهر اسم الهی باشد، پس معلوم می شود چیزی در کار است که فوق التجرد است، و آن نفس است که از صُقع ربوبی است و به تمام ملائکه امر شد بر او سجده کنند و آن همان مظهر اسم جامع «‏‏الله‏‏» است، که وقتی ملائکه اعتراض کردند که ما تسبیح و تقدیس می کنیم، فرمود: ‏‎)‎‏إِنِّی أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ‏‎(‎‏.‏‎[1]‎‏ پس به آدم فرمود: خود را به ملائکه عرضه کن و ملائکه تا دیدند، بلافاصله گفتند: خدایا می دانی که ما نمی  دانیم مگر آنچه شما بر ما تعلیم فرمودید.‏ ‎[2]‎

‏معنای تعلیم این نیست که به آدم زیادتر درس داده و به این ها کم تر درس داده بود، بلکه معنای تعلیم این است که وجود این ها مظهریت محدودی داشته است و وجود ‏


[[page 53]]

‏آدمی مظهر همه اسماء الهیه بوده است. انسان مظهریت اسم اعظم الهی را داشته و اسم اعظم، جامع همه اسماء الهی می باشد و تمام اسماء الهیه در او فعلیت داشته؛ لذا آدم توانسته است خودش را به ملائکه عرضه بدارد تا بدانند کمالات آدم از آنان بیشتر است، هر چه همه دارند او تنها دارد: ‏

‏آن چه خوبان همه دارند تو تنها داری.‏‎[3]‎

‎ ‎

‎[[page 54]]‎

  • . بقره (2)، آیه 30.
  • . همان، آیه 32.
  • . تقریرات فلسفه، ج 3، ص 47.

انتهای پیام /*