فصل اول: دین و ابعاد وجودی انسان

2 - 2 - 3 - انسان حیوان بالفعل [در محدوده شریعت حیوانات]

کد : 156123 | تاریخ : 23/04/1394

‏ ‏

2 - 2 - 3 -  انسان حیوان بالفعل [در محدوده شریعت حیوانات]

‏بدان که نفس انسانی گرچه به یک معنی، که اکنون ذکر آن از مقصود ما خارج است، مفطور بر توحید بلکه جمیع عقاید حقه است، ولی از اول ولادت آن در این نشئه و قدم گذاشتن در این عالَم، با تمایلات نفسانیه و شهوات حیوانیه نشو و نما کند؛ مگر کسی که مؤیَّد من عندالله باشد و حافظ قدسی داشته باشد. و آن چون از نوادِر وجود است، جزو حساب ما نیاید؛ ما متعرض حال نوع هستیم.‏

‏و در مقام خود مبرهن است که انسان در اول پیدایش، پس از طی منازلی، حیوان ضعیفی است که جز به قابلیت انسانیّت امتیازی از سایر حیوانات ندارد و آن قابلّیت، میزان انسانیت فعلیه نیست.‏

‏پس، انسان حیوانی بالفعل است در ابتدای ورود در این عالم؛ و در تحت هیچ میزان جز شریعت حیوانات، که اداره شهوت و غضب است، نیست. و چون این اعجوبه دهر ذات جامع یا قابل جمعی است، از این جهت برای اداره آن دو قوّه صفات شیطانی را از قبیل کذب و خدیعه و نفاق و نمیمه و سایر شیطنت های دیگر نیز به کار می برد؛ و با همین سه قوّه، که اصول مفسدات و مهلکات است، ترقی کند؛ و این ها نیز در او نموّ و ترقی روزافزون نمایند. و اگر در تحت تأثیر مربی و معلمی واقع نشود، پس از رسیدن به حد رشد و بلوغ یک حیوان عجیب و غریبی شود که در هر یک از شؤون مذکوره، گوی سبقت از سایر حیوانات و شیاطین ببرد، و از همه قوی تر و کامل تر در مقام حیوانیت و شیطنت شود. و اگر بر همین حال روزگار بر او بگذرد، و جز تبعیت هوای نفس در شدون ثلاثه نکند، هیچ یک از معارف الهیه و اخلاق فاضله و اعمال صالحه در ‏


[[page 28]]

‏او بروز نکند؛ بلکه جمیع انوار فطریه او نیز خاموش گردد.‏‎[1]‎

‎ ‎

‎[[page 29]]‎

  • . شرح چهل حدیث، ص 169 ـ 168.

انتهای پیام /*