مسائل متفرقه محصور و مصدود
1- س - شخصی به نیت عمرۀ تمتع استحبابی برای یکی از معصومین(ع)یا یکی از شهدا مُحرم شد و طواف و نماز طواف عمره را به جا آورد و قدرت بر اتمام عمل از او سلب شد،آیا همان حکم محصور و مصدود را دارد؟
ج - اگر مریض شده یا دشمن او را منع کرده،و نمیتواند اعمال را تمام
[[page 340]]
کند و نایب هم نمیتواند بگیرد،حکم محصور و مصدود را دارد.
2- س - آیا تصادف در احرام،حصر است و باید عملی که محصور انجام میدهد به جا آورد؟
ج -بلی،با شرایط معتبره در حصر،حکم حصر بر آن مترتب میشود.
3- س - در مناسک حکم محصور را که بیان فرمودهاید،مربوط است به کسی که مُحرم شده است و قبل از مُحل شدن محصور شود،در اینجا این سؤال مطرح است که اگر پس از انجام اعمال عمرۀ تمتع و خارج شدن از احرام آن محصور شود و نتواند برای حج مُحرم شود،آیا حج از او ساقط است یا نه؟و وظیفۀ او چیست؟
ج - از احرام خارج شده است ولی کفایت از حج نمیکند،و چنانچه سال اول استطاعت او باشد حج بر او واجب نشده است.
4- س - شخصی بعد از آنکه برای حج مُحرم شده دچار سکتۀ قلبی میشود به گونهای که هر نوع حرکت برای او ضرر دارد،وظیفۀ او چیست؟
ج - اگر نمیتواند وقوفین را درک کند حکم محصور را پیدا میکند،و چنانچه وقوفین را درک کرده نسبت به بقیۀ اعمال،تفصیل بین امکان استنابه و عدم آن است که در مناسک ذکر شده است.
5- س - شخصی در مدینه مصدوم میشود او را به مسجد شجره میآورند و مُحرم مینمایند،آیا احرام او صحیح است و وظیفۀ بعدی او چیست؟و اگر نتواند حج انجام دهد تکلیف او چیست؟
ج - احرام او صحیح است،و اگر میتواند که عمره و حج را انجام دهد،و لو با استنابه در طواف و سعی،حج او صحیح است،و اگر
[[page 341]]
نمیتواند حج به جا آورد احوط آن است که وظیفۀ محصور را انجام دهد و با احرام مزبور عمرۀ مفرده هم انجام دهد.
[[page 342]]