مسائل متفرقۀ اعمال بعد از منیٰ و طواف نساء
1- س - اگر کسی تنها این ترس را داشته باشد که بعد از برگشت از منیٰ در اثر ازدحام نتواند طواف کند یا به مشقت بیفتد،آیا میتواند اعمال حج را مقدم دارد یا نه؟
ج - موردِ جوازِ تقدیم نیست،و نمیتواند مقدم بدارد.
2- س - اعمال حج را به جهت خوف حیض بر اعمال منیٰ مقدم داشت؛ولی چون طواف یا سعی را قطع کرده بود،به طوری که میباید اتمام و اعاده کند و چنین کرد،آیا بعد از آن اعمال منیٰ بر او چیزی نیست؟
ج - اگر وظیفه را انجام داده چیزی بر او نیست.
3- س - آیا نایب هم اگر خوف حیض یا مرض داشته باشد،میتواند
[[page 291]]
اعمال حج را بر وقوفین و اعمال منیٰ مقدم بدارد یا نه؟
ج - مانع ندارد.
4- س - کسانی که اعمال حج را قبل از اعمال منیٰ انجام میدهند،آیا میتوانند سعی را بعد از برگشتن از منیٰ انجام دهند و باقی اعمال را قبل؟
ج - محل اشکال است.
5- س - تقدیم اعمال مکه برای ذوی الاعذار جایز یا لازم است؟
ج - جایز است و لازم نیست.
6- س - کسانی که اعمال حج را مقدم بر وقوفین مینمایند،آیا باید اقرب زمان به موقفین را رعایت کنند؟
ج - لازم نیست.
7- س - تشخیص عذر برای کسانی که اعمال حج را مقدم میدارند بر عهدۀ خود آنان است،یا بر عهده گردانندگان گروه و مسئولین؟
ج - تشخیص با خود مکلف است.
8- س - کسی که او را به وسیلۀ تخت طواف میدهند،آیا میتواند اعمال حج خود را بر وقوفین مقدم بدارد؟
ج - اگر در هر صورت باید او را طواف دهند و عذر دیگری نیست، نمیتواند مقدم بدارد.
9- س - کسی که اعمال حج را بر وقوفین مقدم میدارد،آیا میتواند طواف نساء را بعد از وقوفین و اعمال دیگر انجام دهد؟
ج -بنا بر احتیاط در موردی تقدیم بدارند که هر سه عمل را مقدماً انجام دهند.
10- س - شخصی که میتواند اعمال مکه را بر وقوفین مقدم بدارد،
[[page 292]]
اگر جهلاً بدون احرام اعمال مکه را انجام داد چه صورتی دارد؟
ج - کفایت نمیکند و باید یا قبل از وقوفین آنها را با احرام اعاده کند و یا بعد از وقوفین و اعمال منیٰ آنها را به جا آورد.
11- س - آیا میتواند اعمال مکه را به نایب واگذارد در صورتی که میتواند تأخیر بیندازد تا خود به جا آورد؟
ج -با فرض اینکه میتواند خودش به جا آورد و لو با تأخیر تا آخر وقت نمیتواند نایب بگیرد.
12- س - در مناسک فرمودهاید:وقت انجام اعمال حج تا روز یازدهم است و بعید نیست که تا آخر ماه ذی الحجه نیت کند؛در صورتی که وقت انجام مناسک حج تا روز یازدهم باشد،اگر تأخیر انداخت چون محتمل است ظرف وجوب منقضی شده باشد،آیا معصیت نموده است؟
ج - معصیت نیست.
13- س - کسی که از منیٰ برگشته و هنوز اعمال واجب مکه را انجام نداده،آیا میتواند طواف مستحبی انجام دهد،و نیز در حال احرام عمره تمتع،آیا میتواند قبل از انجام عمره طواف مستحبی انجام دهد؟
ج - احتیاطاً ترک نماید.
14- س - آیا بعد از انجام اعمال منیٰ،قبل از انجام اعمال مکه میتوان از مکه خارج شد یا خیر؟
ج - مانع ندارد.
مسألۀ 15- اگر شخص چندین عمرۀ مفرده به جای آورده باشد و در هیچ کدام طواف نساء نکرده باشد یک طواف نساء برای تمام آنها کفایت میکند.
[[page 293]]
مسألۀ 16- احتیاط آن است که نایب در طواف نساء،نیت ما فی الذمه کند گرچه میتواند به نیت منوبٌ عنه انجام دهد.
17- س - آیا پیش از به جا آوردن طواف نساء و بعد از انجام حَلْق و اعمال بعدی،تمام انواع تلذذ و تمتع از زن حرام است،و یا اختصاص به جماع دارد؟
ج - از مطلق تلذذ از زن باید اجتناب نماید.
18- س - آیا تأخیر طواف نساء از سعی تا چند روز جایز است یا خیر؟
ج - مانع ندارد.
19- س - شخصی بعد از حج،ازدواج کرد و دارای اولاد شد،بعداً متوجه میشود که در حج طواف نساء را نیاورده است،حال که متوجه شده است حکم زن و فرزند او چگونه است،و نسبت به طواف باید چه کند؟
ج -با فرض جهل،فرزند او حکم حلالزاده را دارد؛ولی عقد ازدواج باطل است و باید طواف نساء را انجام دهد،و اگر بخواهد بعد از آن تجدید عقد نماید.
20- س - مردی به زنش گفت وظیفه من طواف نساء است،ولی تو باید طواف رجال بجاآوری!زن به جای نیت طواف نساء طواف رجال ذکر کرد،آیا کافی است یا نه؟
ج - اگر منظورش ادای وظیفه است،مانع ندارد.
21- س - کسی که عمرۀ مفرده انجام میداد بدون اینکه تقصیر کند طواف نساء را به جا آورد،آیا وظیفۀ او چیست و عمرۀ او باطل است یا نه؟
ج - عمره باطل نمیشود،لکن باید بعد از تقصیر،طواف نساء را اعاده
[[page 294]]
نماید و بدون آن حرمت نساء باقی است.
22- س - شخصی پس از مراجعت از مکه شک میکند که طواف نساء حج یا عمرۀ مفرده را به جا آورده یا نه،چه وظیفهای دارد؟
ج - اگر التفات به وجوب طواف نساء نداشته،باید طواف نساء را انجام دهد،و همچنین است در صورت التفات علی الاحوط،بلکه خالی از قوت نیست.
23- س - اگر کسی بعد از شوط چهارم طواف نساء عمرۀ مفرده با زوجۀ خود مواقعه نماید،آیا مانند طواف نساء حج است که به حج لطمهای وارد نکرده و کفاره هم ندارد؟
ج -بلی،عمل صحیح است و کفاره ندارد،اگر چه حرام مرتکب شده است.
24- س -به جا نیاوردن طواف نساء از روی جهل همانند طواف حج و عمره است که باید حج را اعاده کند و شتر قربانی نماید؟چنانچه در مسألۀ 17فصل پنجم حج در مناسک میفرمایید؟
ج - ترک طواف نساء حج را باطل نمیکند و کفاره ندارد،ولی حرمت نساء بدون آن باقی است و ارتکاب آن کفاره دارد.
25- س - شخصی قبل از طواف نساء با زوجۀ خود ملاعبه نموده و از روی شهوت به او دست زده است،آیا کفاره دارد؟
ج - کفاره دارد مگر در صورت جهل.
26- س - زنی که اعمال حج خود را بر وقوفین مقدم داشته،بعد از سعی حائض میشود شوهرش در همان وقت به نیابت از او طواف نساء را انجام میدهد،آیا این نیابت صحیح است؟
[[page 295]]
ج - صحیح نیست و تقدم برای کسی است که خودش طواف میکند، و احتیاط آن است که اکتفا به آنچه مقدم داشته هم نکند.
27- س - اگر نایب،طواف نساء را به جا نیاورد،آیا فقط زن بر او حرام است یا ذمهاش هم مشغول است،هر چند بعد از مردن باشد که باید برای او قضا کند؟
ج - ذمۀ او هم مشغول است؛ولی خودش باید در حیاتش انجام دهد و اگر نمیتواند نایب بگیرد.
28- س - شخصی طواف نساء عمرۀ مفرده را فراموش کرده و بعد برای عمرۀ تمتع مُحرم شده است،آیا طواف نساء فراموش شده را بعد از انجام اعمال عمرۀ تمتع به جا آورد یا قبل از آن؟
ج - میتواند بعد از انجام اعمال عمرۀ تمتع به جا آورد،و اگر تأخیر بیندازد،طواف نساء حج کفایت از آن میکند.
29- س - کسی که طواف نساء عمرۀ مفرده را به جا نیاورده و بعد از آن حج افراد به جا میآورد،آیا طواف نساء حج افراد کفایت میکند؟
ج - کفایت میکند.
30- س - پیرمردان و پیرزنانی که عمل زناشویی از آنان ممکن نیست و ازدواج هم نمیکنند و نیز کسی که عنین است،آیا اگر طواف نساء را [بجا]نیاورند اشکال دارد؟
ج - گرچه طواف نساء جزء اعمال نیست،لکن عمل واجبی است که باید انجام داده شود.
[[page 296]]