مقدمه

کد : 156941 | تاریخ : 15/05/1394

‏ ‏

مقدمه

‏بدان که بر هر مکلّف که جامع شرایط باشد وجوب حج به دلیل قرآن و احادیث ‏‎ ‎‏وارده از نبی اکرم و ائمۀ معصومین علیهم السلام ثابت است.حج یکی از ارکان دین است و از ‏‎ ‎‏ضروریات آن به شمار می‌رود.ترک حج با اقرار به وجوب،یکی از گناهان کبیره و با ‏‎ ‎‏انکار،موجب کفر است.خداوند متعال در قرآن مجید فرمود: «وَ لِلّٰهِ عَلَی النّٰاسِ حِجُّ ‏‎ ‎‏الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطٰاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّٰهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعٰالَمِینَ» .‏

‏شیخ کلینی قدس سره به طریق معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت نموده که هر کس از دنیا ‏‎ ‎‏رود و حَجة الاسلام را به‌جا نیاورد،بدون این که او را حاجتی ضروری باشد یا آن که ‏‎ ‎‏به جهت بیمار شدن از آن باز ماند یا آن که پادشاهی از رفتن آن جلوگیری نماید،چنین ‏‎ ‎‏کسی در حال مردن به یهودیت یا نصرانیت از دنیا خواهد رفت.این آیه و این روایت ‏‎ ‎‏در اهمیت حج و وجوب آن کافی است،و روایات بسیاری در این دو قسمت وارد ‏‎ ‎‏شده که این مختصر،گنجایش ذکر آنها را ندارد،و چون که مستحبات حج،بیش از آن ‏‎ ‎‏است که در این رساله بیان شود،لذا به بیان مقداری از آنها اکتفا کرده و بقیه را به کتب ‏‎ ‎‏مفصله وامی‌گذاریم که به‌جا آوردن آنها به امید ثواب اشکالی ندارد،و نظر به این که ‏‎ ‎‏این مناسک برای فارسی‌زبانان می‌باشد و تکلیف آنها عمره و حج تمتع است،اکتفا به ‏
‎[[page 149]]‎‏بیان احکام آنها شد،و قبل از شروع در مناسک که مشتمل است بر دو باب و چند فصل ‏‎ ‎‏و مسائلی چند،بعض مسائل و شرایط وجوب حَجة الاسلام و بعض مسائل نیابت و ‏‎ ‎‏وصیت به حج و چند مسألۀ دیگر بیان می‌شود.‏

‏         مسأله 1- حَجة الاسلام-که حج واجب بر شخص مستطیع است-بیش از یک ‏‎ ‎‏مرتبه در تمام عمر واجب نیست.‏

‏         مسأله 2- وجوب حج،بر شخص مستطیع فوری است؛یعنی واجب است در ‏‎ ‎‏سال اول استطاعت به‌جا آورد و تأخیر آن جایز نیست و در صورت تأخیر واجب ‏‎ ‎‏است در سال بعد انجام دهد و همچنین...‏

‏         مسأله 3- اگر درک حج،بعد از حصول استطاعت،متوقف بر مقدماتی مثل سفر و ‏‎ ‎‏تهیۀ اسباب آن باشد،تحصیل آن واجب است به طوری که در همان سال به حج برسد ‏‎ ‎‏و در صورتی که شخص کوتاهی کند و به حج در آن سال نرسد حج بر او مستقر ‏‎ ‎‏می‌شود که باید در هر صورت بعداً به حج برود،هرچند استطاعت از بین برود.‏

‏ ‏

‏ ‏

‏ ‏

‎[[page 150]]‎

انتهای پیام /*