آیت الله هاشمی رفسنجانی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: امید مخالفان دولت

کد : 156996 | تاریخ : 15/05/1396

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: امید مخالفان دولت

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار جمعی از فعالان سیاسی استان کرمان، تلاش برای توسعه کشور را وظیفه هر ایرانی در هر سطحی دانست و گفت: باید به دولت که مسئول اجرای مسایل کشور است، کمک کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «در انقلاب جزر و مدهای زیادی داشتیم»، گفت: الان هم در یکی از سخت ترین گردنه ها هستیم که باید با تلاش همگانی و لطف خداوند از این مرحله بگذریم.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی، با برشمردن ویژگی های تاریخی، جغرافیایی و منابع فراوان ایران، گفت: ایران با مردمی مسلمان و جوانان تحصیلکرده باید الگوی کشورهای اسلامی باشد که زیرساخت های آن فراهم شده و سیاست های کلی تدوین شده که اگر چه در مقطعی به انحراف رفت، اما با هوشیاری مردم برگشت و امروز به سوی تعالی و پیشرفت می رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به ابعاد انسانی و شیطانی بشریت در خلقت پرداخت و با بیان تفاوت های انسان و ملائک، گفت: اگر اختیار انسان ها با آگاهی و اطلاعات باشد، انسان را و به تبع آن جامعه را به سوی خوبی ها هدایت می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رشد آگاهی در جوامع بشری را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اساس آگاهی در کارگاه آفرینش هست و انسان ها به تدریج آن را کشف می کنند و اگر استفاده عاقلانه از آن نشود، به انحراف ختم می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، گسترش تروریسم را نمونه ای بارز برای انحراف و کج فهمی دانست و گفت: در حالی که آگاهی باید در خدمت سعادت جوامع باشد.

وی استعمار و استبداد را دو راه دیگر برای انحراف جوامع بشری توصیف کرد و گفت: اگر مردم کشورها بی تفاوت باشند، مسیر حرکت مستبدها را صاف و هموار می کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با تحسین روحیات مردم ایران، مخصوصاً در سال های مبارزه، گفت: فقط با حضور مردم در خیابان ها بود که سرانجام کاخ مستبد زمان فرو ریخت و وقتی کشور به دست مردم و مبارزین افتاد، استبداد و استعمار دچار خوف و وحشت شدند و فرار کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شایستگی گفتار و رفتار ایرانیان را بسیار بالا دانست و افزود: این اعتبار در قانون اساسی به مردم داده شد که مردم همه مسئولیت های کشور را با رأی خود انتخاب کنند.

وی دو انتخابات سال های 92 و 94 را نشانه ا ی از حاکمیت اراده مردم در سرنوشت کشور دانست و گفت: مردمی که با مقاومت و صبر سیاسی، دولت تدبیر و امید را انتخاب کرده اند، علی رغم تبلیغات منفی مخالفان، نا امید نمی شوند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به مخالفت های صریح مخالفان دولت با برجام که یک پرونده ملی است، گفت: امید مخالفان دولت این است که عمر این دولت را چهار ساله کنند و نگرانی های آنها این است که این دولت موفق و در اراده و رأی مردم مستقر شود.

وی در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران که چرا دولت نمی گوید که موانع و مشکلاتش چیست، گفت: ما می خواهیم ایران را بسازیم و نمی  خواهیم هیاهو شود، چون انقلاب تضعیف می شود. ما نمی توانیم مشکلات را بگوییم. آقای روحانی هم نمی  تواند برخی مشکلات خود و حتی منشاء و دلایل مشکلات بجا مانده از دولت سابق را بگویید. چون به صلاح و مصلحت کشور در ابعاد داخلی و خارجی نیست و نخواهد بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزود: به همین دلیل که برخی مشکلات قابل گفتن نیست، از مردم و به ویژه جوانان می خواهم مثل دو انتخابات گذشته، امیدوارانه در صحنه باشند و مأیوس نشوند و نگذارند اعتبار اعتدالی کشور که حالا شهرت جهانی یافته، توسط عده ای تندرو دوباره بشکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان مصادیقی از کارهای غیراخلاقی  که در 10 سال گذشته در کشور انجام می شد، گفت: نگرانی واقعی این است که به تعبیر قرآن، عده ای گمراه، خیال می کنند دارند کارهای خوب انجام می دهند.

وی رفتار و گفتار حضرت علی(ع) را نمونه اعلای اخلاق اسلامی و انسانی دانست و گفت: شیعه آن امام باید توجه داشته باشد که در مسیر سیاست ورزی، دچار غیر اخلاقی ها نشود که در آن صورت شکست و پیروزی برایش «احدی الحسنین» است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رعایت اصول اسلام یعنی توحید، نبوت، معاد و اصول شیعه یعنی عدل و امامت را بسیار معنادار دانست و تأکید کرد: باید مسلمانان به آن پایبند باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی جامع از عدل که در اصول اسلامی آمده، گفت: این عدل برخاسته از اعتدال به عنوان اصل اساسی مکتب اهل بیت(ع) است که ریشه در مباحث کلامی اشاعره و معتزله دارد.

وی رعایت اخلاق را وظیفه هر شیعه، هر مسلمان و حتی هر انسانی دانست و گفت: فضایل اخلاقی، لشکریان عقل و رذایل اخلاقی، لشکریان جهل هستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، خصومت ها، تهمت ها و کینه ها را نتیجه رشد رذیلت های اخلاقی دانست و گفت: وظیفه جامعه است که در سرنوشت خود دخالت کند و در مقابل تهدیدهای اخلاقی مخالفان، میدان را خالی نکند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارائه تحلیلی از جایگاه آسمانی امام علی(ع) در اسلام و در نگاه پیامبر اکرم(ص)، گفت: همین حضرت با آن ذوالفقاری که لرزه بر اندام دشمن می انداخت، پس از رحلت پیامبر(ص) به وصیت آن حضرت عمل کرد که خود را به مردم عرضه کن و اگر نخواستند، به خودشان واگذار کن.

وی انقلاب اسلامی را نظامی بر پایه تفکرات اصیل تشیّع دانست و با اشاره به ساختار نظام اسلامی، گفت: همه مسئولیت ها از رهبری گرفته تا شوراهای روستاها براساس رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رعایت به قانون را مهم دانست و گفت: عمل خلاف قانون گناه است و از آن بدتر و گناه تر این است که بعضی ها قانون را براساس خواسته های خود تغییر می دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جوانان را سرمایه ارزشمند برای کشور دانست و گفت: با این سرمایه و با مردمی بسیار خوب، با ساختاری مترقی و با مکتب اهل بیت(ع) و با منابع ایران، می توانیم در همه مسایل الگوی جهانیان باشیم.

در آغاز این دیدار، ابتدا مهندس رزم حسینی، استاندار کرمان به بیان دیدگاه ها و برنامه های خویش برای توسعه ی پایدار استان کرمان پرداخت و گفت: اصلاح طلب و اصولگرایی که نخواهند به توسعه ی کشور فکر کنند، نه اصلاح طلبند و نه اصولگرا.

در ادامه این مراسم آقایان حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی هاشمیان، مشاور استاندار ـ آقای محمد فرشاد، دبیر کل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان ـ آقای سینا رحیم پور، روزنامه نگار و سردبیر پایگاه اطلاع رسانی گام دوم و آقای ابوسعیدی، مشاور استاندار به بیان دیدگاه های خویش درباره مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

 

منبع: حضور، ش 97، ص 235.

انتهای پیام /*