لباس نمازگزار
نمازگزار در لباس و ساتر خود چند چیز را باید رعایت کند:
مسأله 1- اول: لباس و ساتر نمازگزار باید پاک باشد،مگر آن که طوری باشد که تنها در او نشود نماز خواند،مثل جوراب و بند شلوار.
مسأله 2- دوم: لباس و ساتر نمازگزار باید مباح باشد،که اگر در لباس غصبی نماز بخواند باطل است.
مسأله 3- اگر نمیداند که لباس غصبی است و در او نماز خواند،نمازش صحیح است.
[[page 84]] مسأله 4- اگر فراموش کرد که لباس،غصبی است و در او نماز خواند در صورتی که غاصب خود او باشد،احتیاطاً نماز را اعاده یا قضا کند،ولی اگر غاصب غیر او بوده، نماز صحیح است.
مسأله 5- اگر با پول خمس یا زکات نداده لباس خرید و با او نماز خواند و از پول دیگری هم ادای دین نکرد،این نماز باطل است.
مسأله 6- اگر لباس را با نخ غصبی بدوزند نماز در او صحیح نیست.
مسأله 7- سوم: لباس و ساتر نمازگزار اگر از حیوان باشد باید آن حیوان،حلال گوشت بوده و ذبح شرعی شده باشد.
مسأله 8- با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده نمیشود نماز خواند،و همینطور سایر اجزای زندۀ او.
مسأله 9- با پوست حیوانی که ذبح شرعی نشده ولی چون خون جهنده ندارد پاک است،احتیاطاً نماز نخواند.
مسأله 10- با پشم و کرک و سایر اجزای غیر زنده از حیوانی که حلال گوشت باشد و ذبح شرعی نشده میتوان نماز خواند.
مسأله 11- در هیچیک از اجزای حیوان حرام گوشت حتی پشم و کرک،بلکه رطوبت دهان آن نمیتوان نماز خواند؛آن حیوان را ذبح کرده باشند یا نه.
مسأله 12- با لباسی که نمیدانیم از حلال گوشت است یا از حرام گوشت،یا نمیدانیم اصلاً از حیوان است یا از غیر حیوان،نماز خواندن مانعی ندارد.
مسأله 13- اگر بدانیم لباس از حیوان حلال گوشت است،ولی ندانیم که آیا ذبح شده یا نه،نماز خواندن در آن صحیح نیست.
مسأله 14- اگر بدانیم که این لباس از حیوانات تهیه میشود و ندانیم که ذبح شرعی شده،ولی ما از دست مسلمان گرفته یا از بازار مسلمانها خریدهایم،در صورتی که
[[page 85]]ندانیم قبلاً دست کافری بوده،نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مسأله 15- با لباسی که از خز تهیه میشود میتوان نماز خواند.
مسأله 16- لباسی را که امروز به نام خز مینامند و معلوم نیست خز باشد،گرچه مشتبه است و گفتیم با او میشود نماز خواند،ولی احتیاط ترک نماز است با آن.
مسأله 17- با لباسی که از سنجاب تهیه میشود میتوان نماز خواند،ولی احتیاطاً با او نماز نخواند.
مسأله 18- لباس و زینت طلا برای مردان حرام و نماز در آن باطل است،گرچه انگشتر باشد.
مسأله 19- دندان طلا برای مردان مانعی ندارد،مگر دندانهای جلو که آشکار است،اگر به قصد زینت باشد که احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
مسأله 20- ساعت طلا و زنجیر طلا همراه داشتن برای نماز مانعی ندارد،مگر آن که بر خود بیاویزد،که نماز خواندن با او مشکل است.
مسأله 21- لباس حریر و ابریشم خالص برای مردان،حرام و نماز در آن باطل است.
مسأله 22- اگر لباس حریر و ابریشم خالص برای ستر عورت کافی نباشد مثل کلاه و کراوات و بند شلوار،از پوشیدن و نماز خواندن در آن به احتیاط واجب خودداری کند.
مسأله 23- پوشیدن لباس حریر و ابریشم خالص برای زنان مانعی ندارد و نماز در آن صحیح است.
مسأله 24- استفاده کردن از حریر و ابریشم خالص برای مردان در غیر پوشش و لباس مانعی ندارد،مثل فرش و زین اسب و تشک و روکش و شمد برای خواب و غیر اینها.
[[page 86]] مسأله 25- پوشیدن و نماز خواندن در لباس حریر و ابریشم در صورتی که مخلوط و ممزوج باشد برای مردان مانعی ندارد.
مسأله 26- پوشیدن ابریشم زربفت که با رشتههای نازک طلا و ابریشم تهیه شده حرام،و نماز در آن باطل است.
مسأله 27- پوشیدن لباس زنانه برای مردها و لباس مردانه برای زنها گرچه حرام است بنابر احتیاط واجب،اما نماز خواندن در آن مانعی ندارد.
مسأله 28- اگر نداند که این لباس از طلا یا حریر یا ابریشم خالص است یا نه، پوشیدن و نماز خواندن در آن مانعی ندارد،و همینطور انگشتر که نمیداند از طلا است.
مسأله 29- اگر بداند که این لباس حریر یا ابریشم است،اما نداند که خالص است یا ممزوج،بنابر احتیاط مستحب نپوشد و نماز در آن نخواند،گرچه اقوا در نظر، جواز است.
مسأله 30- اگر در اول وقت ساتر ندارد ولی احتمال میدهد که در آخر وقت ساتر پیدا کند،بنابر احتیاط نماز را از اول وقت تأخیر بیندازد،گرچه واجب نبودن خالی از قوّت نیست.
[[page 87]]