اجیر گرفتن برای نماز
مسأله 1542- بعد از مرگ انسان،میشود برای نماز و عبادتهای دیگر او که در زندگی بهجا نیاورده،دیگری را اجیر کنند؛یعنی به او مزد دهند که آنها را بهجا آورد.و اگر کسی بدون مزد هم آنها را انجام دهد صحیح است.
مسأله 1543- انسان میتواند برای بعضی از کارهای مستحبی مثل زیارت قبر پیغمبر و امامان علیهم السلام،از طرف زندگان اجیر شود،و نیز میتواند کار مستحبی را انجام دهد و ثواب آن را برای مردگان یا زندگان هدیه نماید.
مسأله 1544- کسی که برای نماز قضای میت اجیر شده،باید یا مجتهد باشد یا مسائل نماز را از روی تقلید صحیح بداند.
مسأله 1545- اجیر باید موقع نیت،میت را معیّن نماید.و لازم نیست اسم او را بداند.
پس اگر نیت کند از طرف کسی نماز میخوانم که برای او اجیر شدهام کافی است.
مسأله 1546- اجیر باید خود را به جای میت فرض کند و عبادتهای او را قضا نماید و اگر عملی را انجام دهد و ثواب آن را برای او هدیه کند کافی نیست.
مسأله 1547- باید کسی را اجیر کنند که اطمینان داشته باشند عمل را به طور صحیح انجام میدهد.
مسأله 1548- کسی که دیگری را برای نمازهای میت اجیر کرده اگر بفهمد که عمل را بهجا نیاورده،یا باطل انجام داده،باید دوباره اجیر بگیرد.
مسأله 1549- هرگاه شک کند که اجیر عمل را انجام داده یا نه اگرچه بگوید انجام
[[page 312]]
دادهام،باید دوباره اجیر بگیرد.ولی اگر شک کند که عمل او صحیح بوده یا نه،گرفتن اجیر لازم نیست.
مسأله 1550- کسی را که عذری دارد و مثلاً با تیمم یا نشسته نماز میخواند نمیشود برای نمازهای میت اجیر کرد،اگرچه نماز میت هم همان طور قضا شده باشد.
مسأله 1551- مرد برای زن و زن برای مرد میتواند اجیر شود و در بلند خواندن و آهسته خواندن نماز باید به تکلیف خود عمل نماید.
مسأله 1552- قضای نمازهای میت باید به ترتیب خوانده شود ،و اگر ترتیب آنها را نمیدانند باید با اجیر شرط کنند به قدری نماز بخواند که ترتیب به عمل آید.
مسأله 1553- اگر با اجیر شرط کنند که عمل را به طور مخصوصی انجام دهد،باید همان طور بهجا آورد.و اگر با او شرط نکنند،باید در آن عمل به تکلیف خود رفتار نماید،و احتیاط مستحب آن است که از وظیفۀ خودش و میت هر کدام که به احتیاط نزدیکتر است به آن عمل کند مثلاً اگر وظیفۀ میت گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه بوده و تکلیف او یک مرتبه است،سه مرتبه بگوید.
مسأله 1554- اگر با اجیر شرط نکنند که نماز را با چه مقدار از مستحبات آن بخواند، باید مقداری از مستحبات نماز را که معمول است بهجا آورد.
مسأله 1555- اگر انسان چند نفر را برای نماز قضای میت اجیر کند،باید برای هر کدام آنها وقتی را معیّن نماید مثلاً اگر با یکی از آنها قرار گذاشت که از صبح تا ظهر نماز قضا بخواند با دیگری قرار بگذارد که از ظهر تا شب بخواند.و نیز باید نمازی را که در
[[page 313]]هر دفعه شروع میکند معیّن نماید مثلاً قرار بگذارد،اول نمازی را که میخواند صبح باشد یا ظهر یا عصر و همچنین باید با آنها قرار بگذارد که در هر دفعه نماز یک شبانه روز را تمام کنند و اگر ناقص بگذارند آن را حساب نکنند و دفعۀ بعد نماز یک شبانه روز را از سر شروع نمایند.
مسأله 1556- اگر کسی اجیر شود که مثلاً در مدت یک سال نمازهای میت را بخواند و پیش از تمام شدن سال بمیرد،بنابر احتیاط واجب باید برای نمازهایی که میدانند یا احتمال میدهند بهجا نیاورده دیگری را اجیر نمایند.
مسأله 1557- کسی را که برای نمازهای میت اجیر کردهاند،اگر پیش از تمام کردن نمازها بمیرد و اجرت همۀ آنها را گرفته باشد،چنانچه شرط کرده باشند که تمام نمازها را خودش بخواند،باید اجرت مقداری را که نخوانده از مال او به ولیّ میت بدهند،مثلاً اگر نصف آنها را نخوانده،باید نصف پولی را که گرفته از مال او به ولیّ میت بدهند،و اگر شرط نکرده باشند،باید ورثهاش از مال او اجیر بگیرند،اما اگر مال نداشته باشد بر ورثۀ او چیزی واجب نیست.
مسأله 1558- اگر اجیر پیش از تمام کردن نمازهای میت بمیرد و خودش هم نماز قضا داشته باشد،باید از مال او برای نمازهایی که اجیر بوده دیگری را اجیر نمایند و اگر چیزی زیاد آمد،در صورتی که وصیت کرده باشد و ورثه اجازه بدهند برای تمام نمازهای او اجیر بگیرند،و اگر اجازه ندهند ثلث آن را به مصرف نماز خودش برسانند.
[[page 314]]