ملحقات توضیح المسائل

مسائل متفرقه

کد : 159021 | تاریخ : 28/05/1394

‏ ‏

مسائل متفرقه

‏س 80- ازدواج زن مسلمان با مرد بهایی چه صورت دارد؟‏

‏ج- ازدواج با فرقۀ ضالۀ بهائیه باطل است.‏

‏         س 81- آیا حقوق بازنشستگی افراد اداری مانند ماترک آنها بعد از فوتشان بین تمام ‏‎ ‎‏ورثه تقسیم می‌شود یا نه،چون طبق قانون دولتی به بعضی از وراث داده نمی‌شود؟‏

‏         ج- اگر از حقوق زمان خدمت کم شده و در وقت بازنشستگی پرداخت می‌شود ‏‎ ‎‏جزء ترکه است و به تمام ورثه می‌رسد و اگر از طرف خود اداره پرداخت می‌شود به ‏‎ ‎‏هر کس بدهند به او اختصاص دارد.‏

‏         س 82- ماهی‌هایی که طبخ شده‌اند و بسته‌بندی شده‌اند و از بلاد کفر می‌آورند ‏‎ ‎‏محکوم به حلّیت هستند یا خیر؟‏

‏         ج- اگر معلوم نباشد که آیا از قسم ماهی حلال است و زنده از آب گرفته شده و در ‏‎ ‎‏خارج آب مرده است یا نه محکوم به حرمت است و با احراز این که زنده از آب گرفته ‏
‎[[page 558]]‎‏شده و در بیرون آب مرده است محکوم به حلیت است ولو آن که نداند که از قسم ‏‎ ‎‏حلال است یا از قسم حرام. ‏

‏س 83- تراشیدن صورت با تیغ یا با ماشینی که مثل تیغ از ته می‌تراشد چه صورت ‏‎ ‎‏دارد؟‏

‏ج- احتیاط واجب در ترک آن است.‏

‏         س 84- در زورخانه‌ها مرسوم است موقع ورزش افراد ضرب می‌زنند آیا این کار ‏‎ ‎‏جایز است یا خیر؟و همچنین طبل و موزیک که در ارتش می‌زنند جایز است یا خیر؟‏

‏ج- اگر به نحو مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست.‏

‏         س 85- اطاعت پدر و مادر تا چه حد بر فرزند لازم است و آیا اجداد و جدات هم ‏‎ ‎‏حکم پدر و مادر را دارند؟‏

‏         ج- در اموری که انجام آن موجب ناراحتی آنها است از حیث شفقت پدر و مادری ‏‎ ‎‏اطاعت شود و فرقی بین پدر و مادر و اجداد نیست.‏

‏         س 86- استخدام مسلمان‌ها در مؤسسات کلیمی‌ها در صورتی که بدانند به اسرائیل ‏‎ ‎‏کمک می‌نمایند جایز است یا نه و هرگاه ندانند کمک می‌کنند به طور روزمزد استخدام ‏‎ ‎‏چطور است؟‏

‏         ج- استخدام جایز نیست.و حقوق یا اجرت آنها حرام است،و در مورد شک هم ‏‎ ‎‏در این مؤسسات وارد نشوند.‏

‏         س 87- بازی کردن با آلات قمار در صورتی که قصد برد و باخت در کار نباشد و ‏‎ ‎‏فقط صرف بازی کردن است چه صورت دارد؟‏

‏ج- جایز نیست.‏

‏         س 88- معمول است بعد از نمازها اول به حضرت ابا عبداللّٰه علیه السلام بعد به حضرت ‏‎ ‎‏رضا علیه السلام و سپس به حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء سلام می‌کنند آیا به این کیفیت ‏‎ ‎‏دستوری رسیده یا نه،و به نظر شریف شما رجحانی دارد اگر دستوری نرسیده باشد؟‏


‎[[page 559]]‎‏ج- سلام به ائمۀ هدی علیهم السلام مستحب است و کیفیت مزبوره به قصد رجا مانع ندارد.‏

‏         س 89- اگر از روی میل جنسی به غیر زوجۀ خود نگاه کند و بداند که به حرام ‏‎ ‎‏نمی‌افتد باز هم حرام است،یا مثلاً نظر به حیوانات یا مجسمه و یا حجم بدن از روی ‏‎ ‎‏پوشش؟‏

‏         ج- نظر به ریبه ‏‎[1]‎‏حرام است‏

‏س 90- اگر پیوند غصبی را به درخت خود زد نمو آن و میوه‌اش مال کیست؟‏

‏ج- مال صاحب پیوند است نه صاحب درخت.‏

‏         س 91- یهود و نصارا و مجوس که در ممالک اسلامی می‌باشند و به شرایط ذمه ‏‎ ‎‏عمل نمی‌کنند و اصلاً ذمه در بین نیست جز همین که در شهرهای اسلامی می‌باشند آیا ‏‎ ‎‏همین مقدار اسباب مصونیت مال و عرض و دم آنان می‌باشد؟‏

‏ج- بلی همین مقدار موجب مصونیت است.‏

‏         س 92- فرزندانی که قبل از بلوغ شاگردی می‌کنند و مزدشان بیش از خرجشان ‏‎ ‎‏است آیا پدرانشان باید مقدار بیشتر را حفظ کنند و بعد از بلوغ تحویلشان دهند یا نه؟‏

‏ج- واجب است حفظ و رد در حال بلوغ.‏

‏         س 93- زنی که می‌خواهد به تحصیل خود ادامه دهد که بعدها شغلی انتخاب کند ‏‎ ‎‏(البته شغل حلال)ولی فعلاً ادامه تحصیل ملازم با این است که با مرد نامحرم رو به رو ‏‎ ‎‏شود مثلاً در دانشگاه نزد مرد درس بخواند یا این که با مردها در یک کلاس باشد ‏‎ ‎‏همچه تحصیل جایز است یا خیر؟‏

‏         ج- ادامۀ تحصیل در رشته‌های حلال اشکال ندارد ولیکن تستّر از اجانب و ‏‎ ‎‏خودداری از اختلاط با آنها لازم است و اگر ادامه تحصیل مستلزم اختلاط با اجانب ‏‎ ‎‏باشد و مفاسد دینی و اخلاقی در بر داشته باشد ترک کند.‏


‎[[page 560]]‎‏         س 94- دختر و پسرهای امروزه که در مدارس و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و ‏‎ ‎‏مؤسسات با هم معاشر هستند و برای محرمیت،صیغه برای خودشان یا پدر و ‏‎ ‎‏فرزندانشان قصد دارند جاری کنند که این معاشرت‌ها حرام نباشد،چون حضرت ‏‎ ‎‏عالی اذن پدر را در باکره احتیاط واجب می‌فرمایید و در این موارد چه بسا هست که ‏‎ ‎‏پدرها راضی نمی‌شوند و یا آن که نمی‌شود اذن گرفت،اجازه می‌فرمایید که این ‏‎ ‎‏احتیاط ترک شود و بدون اذن ولیّ صیغه جاری گردد یا خیر؟و دیگر آن که بعضی ‏‎ ‎‏موارد هست که پسر و دختر به‌هم علاقه دارند و تحصیل اذن از پدر به واسطۀ شرم و ‏‎ ‎‏حیا و موانع دیگر مشکل است آیا ترک این احتیاط در این صورت جایز است یا خیر؟‏

‏ج- اذن پدر ساقط نمی‌شود بلکه اخیراً اذن پدر را شرط می‌دانم به حسب فتوا.‏

‏         س 95- آیا اموالی که مرتد بعد از ارتداد تحصیل کرده جایز است نقل و انتقال و ‏‎ ‎‏معامله با او؟و آیا اولاد او هم مثل سایر فرق مرتد ملی ‏‎[2]‎‏حساب می‌شوند و معامله با ‏‎ ‎‏او جایز است یا خیر؟‏

‏         ج- اموالی که بعد از ارتداد تحصیل کرده محکوم به ملک او است و اولاد او قبل از ‏‎ ‎‏ارتداد به حکم مسلمان است مگر آن که بعد از بلوغ اظهار کفر کند که در این صورت ‏‎ ‎‏حکم مرتد دارد و اولاد بعد از ارتداد حکم سایر کفار را دارد و حکم مرتد را ندارد.‏

‏ ‏

‎[[page 561]]‎

  • -نظر به ریبه همان نظر از روی شهوت است.
  • -کسی که از پدر و مادر غیر مسلمان متولد شده است ولی خودش پس از اظهار کفرمسلمان شده است و مجدداً کافر شده است.

انتهای پیام /*