احکام تقلید
س 1- آیا در رسالههای فتوایی حضرت آیة اللهی،عباراتی مانند«لایبعد،لایخلو عن قرب،لایخلو عن وجه»مقصود فتوا است یا نه؟و اگر بعد از فتوا تعبیر به لایترک الاحتیاط شد آیا این احتیاط واجب است؟
ج- تعبیرات مزبور در مقام بیان فتوا است مگر آن که قرینۀ بر خلاف در بین باشد.
و عبارت«لایترک الاحتیاط»اگر در موردی بعد از بیان فتوا ذکر شود برای بیان تأکّد حسن احتیاط است.
س 2- تقلید اغلب مؤمنین بدون تحقیق و تشخیص اعلم است،مثلاً در ماه مبارک رمضان یک مُبلّغی وارد دهی میشود و به مردم فتوای مرجعی را میگوید،و یا رسماً او را بین مردم معرفی میکند،مردم هم به واسطۀ حسن نیت از او قبول میکنند،آیا اینگونه تقلیدها هم ثمری دارد یا خیر؟و آیا لازم است بیدار نمودن آنها که وظیفه چیست؟یا چون تقلید از غیر اعلم میکنند و معلوم نیست مخالف با فتوای اعلم باشد اشکال ندارد؟
ج- حکم شرعی باید بیان شود،لکن آگاه کردن اشخاص بالخصوص لازم نیست، و تقلید اگر از روی موازین شرعیه نباشد صحیح نیست.
[[page 539]]