احکام آبها
مسأله 47- آب مضاف که معنی آن گفته شد،چیز نجس را پاک نمیکند،وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله 48- آب مضاف هر قدر زیاد باشد اگر ذرهای نجاست به آن برسد نجس
[[page 13]]میشود،ولی چنانچه از بالا با فشار روی چیز نجس بریزد،مقداری که به چیز نجس رسیده نجس،و مقداری که بالاتر از آن است پاک میباشد.مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روی دست نجس بریزند،آنچه به دست رسیده نجس،و آنچه به دست نرسیده پاک است.
مسأله 49- اگر آب مضاف نجس،طوری با آب کر یا جاری مخلوط شود که دیگر آب مضاف به آن نگویند،پاک میشود.
مسأله 50- آبی که مطلق بوده و معلوم نیست مضاف شده یا نه،مثل آب مطلق است؛ یعنی چیز نجس را پاک میکند،وضو و غسل هم با آن صحیح است.و آبی که مضاف بوده و معلوم نیست مطلق شده یا نه،مثل آب مضاف است؛یعنی چیز نجس را پاک نمیکند،وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله 51- آبی که معلوم نیست مطلق است یا مضاف،و معلوم نیست که قبلاً مطلق یا مضاف بوده،نجاست را پاک نمیکند،وضو و غسل هم با آن باطل است.ولی اگر به اندازۀ کر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد،حکم به نجس بودن آن نمیشود.
مسأله 52- آبی که عین نجاست،مثل خون و بول به آن برسد و بو یا رنگ یا مزۀ آن را تغییر دهد اگرچه کر یا جاری باشد نجس میشود.ولی اگر بو یا رنگ یا مزۀ آب به واسطۀ نجاستی که بیرون آن است عوض شود،مثلاً مرداری که پهلوی آب است بوی آن را تغییر دهد نجس نمیشود.
مسأله 53- آبی که عین نجاست مثل خون و بول در آن ریخته و بو یا رنگ یا مزۀ آن را تغییر داده،چنان که به کر یا جاری متصل شود،یا باران بر آن ببارد،یا باد،باران
[[page 14]]را در آن بریزد،یا آب باران از ناودان در آن جاری شود ،و تغییر آن از بین برود پاک میشود.ولی بنابر احتیاط واجب باید آب باران یا کر یا جاری با آن مخلوط گردد.
مسأله 54- اگر چیز نجسی را در کر یا جاری آب بکشند،آبی که بعد از بیرون آوردن،از آن میریزد پاک است
مسأله 55- آبی که پاک بوده و معلوم نیست نجس شده یا نه،پاک است.و آبی که نجس بوده و معلوم نیست پاک شده یا نه نجس است.
مسأله 56- نیم خورده سگ و خوک و کافر،نجس و خوردن آن حرام است و نیم خوردۀ حیوانات حرام گوشت پاک و خوردن آن مکروه میباشد.
[[page 15]]