چهره برجسته حوزه

مرحوم سید مصطفی خمینی(ره) یک از شخصیت‏های بالقوه و بالفعل اسلام بود. بنده ایشان را به عنوان یک چهرۀ برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم از سالها قبل می‏ شناختم. وقتی به قم رفته بودیم....

کد : 164504 | تاریخ : 29/07/1396

سخنانی از مقام معظم رهبری در سالگرد شهادت آیت‌الله حاج سید مصطفی خمینی

... مرحوم سید مصطفی خمینی(ره) یک از شخصیت‏های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین 48 - 47 سالگی بودند و در آن سن جزء ممتازترین کسانی بود که در حوزه‏ های علمیه قم، نجف، مشهد و .... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهرۀ برجستۀ حوزۀ علمیۀ قم از سالها قبل می‏ شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتازترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزۀ علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می‏ زد و اشکال می‏ کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترینِ شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می‏ داد. او به عنوان یک چهرۀ برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود.

در سال 1341 هجری شمسی مبارزات روحانیت و حوزۀ علمیه شروع و وی در متن مبارزات قرار داشت، اما بدون هیچ گونه تظاهر. شگفت‏ آور بود که حاج آقا مصطفی(ره) در منزل امام مانند یکی از واردین این منزل و کسانی بود که به طور طبیعی در این خانه رفت و آمد می‏ کردند چنان که کسی احساس نمی‏ کرد او پسر امام(س) است و حتی مراجعه او به امام(س) در حد دیگران بود. هیچ کس فکر نمی‏ کرد که برای زیارت امام(س)، یا برای انجام کاری و یا گفتگو با امام، باید از او اجازه بگیرد زیرا او مانند دیگران بود، اگر امام مجلس محرمانه و خلوتی داشتند، او هم مثل همه مردم و مراجعین دیگر در آن مجلس شرکت نمی‏ کرد. اخلاق خاص او در رابطه با امام(س) و حفظ جنبه تساوی با دیگر مردم در آن روزها در حوزه معروف بود. همه می‏ گفتند که حاج آقا مصطفی خمینی(ره) در منزل امام به گونه‏ ای رفتار می‏ کند که با هیچ یک از مراجعین فرقی ندارد و واقعیت هم همین بود، هرگز انتساب به امام(س) و یا نام ایشان برای او وسیله‏ ای محسوب نمی‏ شد.

 

برگرفته از کتاب آیت الله مجاهد سیدمصطفی خمینی در آینه خاطرات

انتهای پیام /*